Tes­le sa v Nemec­ku neda­rí. Pre­da­je sú kata­stro­fál­ne

Lukáš Timko / 22. septembra 2015 / Tools a produktivita

Tes­la Motors vybu­do­va­lo v Ame­ri­ke kult sil­ný­ch elek­tric­ký­ch špor­to­vý­ch áut. Euró­pa sa však zdá byť o nie­čo tvr­d­ší orie­šok. Za posled­ný­ch osem mesia­cov sa v Nemec­ku pre­da­lo iba 958 Tesiel Model S s cenou 81 800 eur. To je len zlo­mok z 5 149 pre­da­ný­ch áut porov­na­teľ­ne dra­hé­ho Mer­ce­de­su Benz S-Class sedan. Nemec­ký pionier v elek­tric­ký­ch autá­ch BMW i3 pred­be­hol Model S o viac ako 30 per­cent.

 

Konkurencia elektrický aut sa ukázala na svetoznámom autosalóne vo Frankfurte, kde Tesla Model X chýbal. Audi predstavilo svoj bez-emisný E-tron Quattro koncept SUV, Porsche sľúbilo elektrické športové auto do piatich rokov a predstavitelia BMW povedali, že viac zelených „i“ modelov je už na ceste. Po individuálnych úspechoch v Holandsku a Nórsku, Tesla a jej CEO Elon Musk musia prijať výzvu všetkých troch nemeckých značiek a vybojovať si svoju pozíciu v Európe.

 

„Nie je to len o jednom úspechu v Nórsku, musíte byť úspešný na veľkých trhoch.“ Povedal Stefan Bratzel, riaditeľ Centra pre Automobilový Manažment na Univerzite Aplikovaných Vied v Bergisch Gladbach, Nemecko. „Ak uspejete v Nemecku, uspejete všade.“

 

 

Dlhodobý cieľ

V utorok bol na autosalóne vo Frankfurte výstavný priestor Tesly nevýrazný oproti hlučnej muzike a davu pri pavilónoch nemeckých výrobcov. Len pár návštevníkov prešlo okolo troch Modelov S v červenej, bielej a modrej farbe. Americký výrobca povedal, že kroky jeho rivalov mu pomôžu z dlhodobého hľadiska.

 

Pre nás je dlhodobý cieľ dostať ľudí do elektrických áut, preto potrebujeme pomoc od tradičných výrobcov.“ povedal Ricardo Reyes, hovorca Tesly. „Ak počujete spoločnosti ako Porsche alebo BMW, hovoriť o elektrických autách ako o záväzkoch voči verejnosti, je to obhajovanie toho, o čo sa snažíme my.“

 

 

Tieto snahy sú v Nemecku veľkou výzvou, pretože Nemecký zákazník sa len pomaly prispôsobuje novým produktom a preto viac dôveruje domácim značkám. Toto nie je jediný problém, pretože Tesla nemá nikoho, kto by viedol predaj v Európe a spoločnosť tiež neplánuje rozširovať svoju Nemeckú sieť rýchlo-nabíjacích staníc. Tesla predala v Európe 7 100 vozidiel a 11 700 vozidiel v Amerike len v prvej polovici tohto roka. „Toto je produkt a druh marketingu, ktorý najlepšie vyhovuje Amerike.“ Povedal Bernard Jullien, riaditeľ Parížskeho automobilového think tanku Gerpisa.

 

Bude trvať roky kým Tesla získa silnú pozíciu v Európe. Model X, ktorý sa začne predávať túto jeseň, by tento fakt zmenil nemal, pretože zákazníci s väčšou hotovosťou sú naladený skôr na SUV so spalovacím motorom. Výraznejší rast tržieb by mal prísť s Modelom 3, ktorý bude menším autom v cenovom rozpätí od 30 000 do 35 000 dolárov.

 

 

Nórsky Boom

Tesla sa pochválila, že Európske tržby z prvého polroka zaznamenali nárast o viac ako 50%. Najviac sa na tom podieľali predaje v Nórsku, kde štedré vládne dotácie, parkovanie zadarmo a jazdenie v líniách pre autobusy takmer strojnásobili počet pasažierov v elektrických autách. Model S bol v krajine druhým najpredávanejším elektrickým autom hneď po VW e-Golf.

 

Nórsky boom nebude trvať večne. Vláda sa vyjadrila, že od roku 2018 postupne začne zosekávať stimuly pre kúpu elektrického autá.

 

Ak chce Tesla v Európe uspieť, musí presvedčiť viac kupcov ako je Jerome Benoit, 32 ročný CEO francúzskeho Delta Plus. Benoit v roku 2013 vymenil svoje BMW radu 3 za Teslu S85 najmä preto, lebo elektrické autá dávajú pocit, že jazdíte autom, ktoré je na čele automobilového priemyslu. Táto pozícia predtým patrila tradičným Nemeckým výrobcom. „Som si istý, že môj otec by si toto auto nekúpil, pretože je príliš high-tech a tak odlišné od obyčajných luxusných sedanov.“ povedal Benoit.

 

Pridať komentár (0)