Tieto počítačové hry vznikli naozaj na Slovensku, ktoré z nich poznáš?

  • Na Slovensku vznikajú aj „trojáčkové" hry.
  • Napriek finančnej a časovej náročnosti sa vývoju pc a konzolových hier venujú nadšenci a darí sa im.
  • Je len otázka času, kedy príde na Slovensko veľké štúdio.
hry na slovensku
Unsplash
  • Na Slovensku vznikajú aj „trojáčkové" hry.
  • Napriek finančnej a časovej náročnosti sa vývoju pc a konzolových hier venujú nadšenci a darí sa im.
  • Je len otázka času, kedy príde na Slovensko veľké štúdio.

Slovenský herný biznis je na vzostupe. Podľa SGDA tento rok herný biznis zarobí 56,6 milióna eur a počet nových pracovných pozícií vzrastie o 30 percent.

Napriek tomu si väčšina Slovákov pravdepodobne nespomenie na herné štúdiá, venujúce sa PC a tvorbe na konzoly. Vyzerá to tak, akoby za slovenskými hrami stáli vývojári zo zahraničia. Za týmito úspešnými hrami stáli slovenskí vývojári. 

Workers & Resources: Soviet Republic

Hra sa pokúša priniesť opäť do života zašlú slávu socialistického zväzu. Hráči si môžu vyskúšať postaviť dôverne známe budovy, ale aj používať električky, trolejbusy a staré autobusy. Budovateľská stratégia má napriek Early Acces verzii je o stratégiu obrovský záujem. Táto téma je naozaj trendy a Košické štúdio 3DIVISION s.r.o. ju vypracovalo s realistickým prevedením. 

Peter Adamčík, ktorý za hrou stojí, hovorí o vývoji: Jadro tímu som zatiaľ len ja, riešim hlavne programovanie, game design a „skladám“ to celé dokopy. Okrem mňa na hre pracuje rada externistov – freelancerov, asi 5-6 grafikov, nejakí testeri, hudobník a podobne.”

Na hre budú momentálne pracovať jeden dva roky v early acces verzii, takže ešte chvíľu potrvá, kým hra bude vo svojej plnej verzii. 

workers and resources
zdroj: Workers and Resources: Soviet Union

Vigor

Česko a Slovensko sa v štúdiu Bohemia Interactive spája a vytvára svetoznáme úspešné tituly. Ich posledná hra Vigor je pre nich tak trochu revolučný. Spája mechaniky z ich posledných hier s úplne novými a pripája unikátny príbeh z prostredia alternatívnych 90-tych rokov po výbuchu atómovej bomby v oblastiach Nórska.

Táto survival hra na novom engine bola vydaná ako exkluzivita na XBOX, pre ktorý exkluzivity nie sú až tak typické. Online hra je zadarmo a zarába na takzvanom Free to play modeli, ktorý spočíva v mikrotransakciách. Tržby slovenského štúdia za rok 2018 dosiahli  1 750 123 €. Počas early acces štádia si hru zahralo vyše 700 000 hráčov a po vydaní sa dostala medzi 20 najviac hraných XBOX hier.

zdroj: Bohemia Interactive/Vigor

Shadows: Awakening

V Trnave sa odohráva najväčšia herná konferencia na Slovensku. Jej súčasťou je aj ocenenie Hra roka, ktoré minulý rok vyhrala práve hra Shadows: Awakening. Nominovaná bola aj na obrovskej svetovej hernej konferencii E3. Hra svojim výzorom a štýlom hrania najviac pripomína taktiež svetoznámu sériu Diablo.

Za hrou stojí štúdiou Games Farm so sídlom v Košiciach, ktoré vzniklo v roku 2001 a má za sebou cez 20 titulov na počítače a konzoly. Sústredí sa primárne na vývoj RPG hier a momentálne pracuje na ešte neohlásenom titule v spolupráci s veľkým publisherom Funcom z Nórskeho Osla. Za rok 2018 ich tržby dosiahli 871 228 €. Hra sa na Steam-e dá kúpiť za 39,99 eur. Podľa platformy Steamspy sa počet stiahnutí pohybuje medzi 20 až 50-tisíc.

zdroj: Games Farm/Shadows Awakening

GrayZone 

Taktické stratégie sú zmesou klasických stratégií, akcie a taktického uvažovania. Hry majú svoje publikum a GrayZone ich naozaj vie osloviť. Herné štúdio Eastworks z Košíc, ktoré hru pripravuje pôvodne outsorcovalo zákazky štúdia Bohemia Interactive a pomáhalo s hrami ako Arma, Vigor, Hitman 2 a Mafia. Sci-fi taktická stratégia prináša príbeh z prostredia opustenej planéty a hlavný hrdina sa snaží dostať z otroctva. Eastworks už majú 8 rokov a za posledný rok mali tržby 186 518 € . Z grantu ministerstva kultúry získali 157 711,53 € a z podprogramu Fondu na podporu umenia 40 000 €. Hra je ešte vo vývoji.

Vaporum

Veteráni v hernom vývoji Tibor Repta a Matej Zajačik v roku 2015 založili štúdio Fatbot Games. Prišli s hrou Vaporum, ktorá je pocta starým tzv. “Dungeon Crawler” hrám. Nedávno ohlásili príchod  Prequelu na pôvodnú hru s názvom Lockdown. Vaporum patrí medzi najzaujímavejšie slovenské projekty posledných rokov,” spomína portál Sector.  

Hra je zasadená do akéhosi steampunkového univerza a vizuálom sa tento debut bratislavského štúdia podobá steampunkovej klasike Bioshock.  V roku vydania prvej hry dosiahli tržby 163 081€. V roku 2019 to bolo o polovicu menej. Štúdio však sľubuje, že na začiatku roka 2020 príde s pokračovaním. 

zdroj: Fatbot Games/Vaporum

Slovenské herné štúdiá sú na vzostupe a o tom svedčí aj neústavný záujem o tvorbu hier na konzoly a PC. Aj keď sa viaceré štúdia sústredia na tvorbu mobilných hier, nakoľko je pri nich oveľa jednoduchší iteračný proces a celkovo free to play model funguje na úplne inom princípe, než pri ostatných. S rastúcim záujmom o Slovenský trh prichádzajú aj zahraničné štúdiá. Preto je už len možno otázkou času, kedy sem príde veľké štúdio s intenciou tvoriť trojáčkové hry.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech