Tu sa tvoria veľdiela, na ktoré je hrdé celé Slovensko. Ako vyzerajú ateliéry našich moderných umelcov?

  • Zo začiatku pracovali aj 16 hodín denne, slovenskí umelci prerazili do sveta
  • Investície do štúdií a ateliérov často presiahnu aj 20 000 eur, výsledok však stojí za to
  • Tatra banka na nových kreditných a debetných kartách vyjadruje podporu špičkovým slovenským umelcom
umenie sloven
Lukáš Krnáč & crafting plastics! studio
  • Zo začiatku pracovali aj 16 hodín denne, slovenskí umelci prerazili do sveta
  • Investície do štúdií a ateliérov často presiahnu aj 20 000 eur, výsledok však stojí za to
  • Tatra banka na nových kreditných a debetných kartách vyjadruje podporu špičkovým slovenským umelcom

Neľahké obdobie koronavírusu v ľuďoch často ukazuje to najlepšie. Za posledné dni sme videli nesmierne množstvo úžasných aktov solidarity. Či už ide o inzeráty ponúkajúce nákup pre seniorov, šikovných ľudí šijúcich rúška alebo potlesk ľuďom v prvej línii každý piatok. Ľudia prejavujú svoju lepšiu stránku.

A to aj prostredníctvom umenia – internet je preplnený videami, v ktorých umelci hrajú, spievajú či maľujú na balkónoch, aby ich ostatní občania z karantén mohli sledovať a zažiť jedinečné chvíle vo svojom živote.

Niet pochýb, že umelci svoju prácu milujú z celého srdca a dávajú do nej všetko. Hovoria o tom aj vysoké investície do ateliérov či pracovného prostredia, ktoré dosahujú aj 20 000 €. Vysoké sumy však stoja za to, v takýchto ateliéroch sa tvoria najlepšie kúsky moderného slovenského umenia.

A umenie zďaleka nie sú len obrazy či pekné vizuály. „Umenie je súčasťou civilizovanej spoločnosti od nepamäti a mali by sme robiť všetko pre to, aby umelci mali motiváciu tvoriť,“ vysvetľuje špičková dizajnérka Mikina Dimunová.

Diela slovenských umelcov teraz môžeš mať aj vo svojej peňaženke – vytvorili totiž dizajny nových kreditných a debetných kariet Tatra banky.

zdroj: Martin Sirotný – Špičková slovenská dizajnérka Mikina Dimunová vo svojom ateliéri.

Tu vznikajú zázraky

Mikina Dimunová patrí medzi svetovú špičku grafických dizajnérov a zodpovedá tomu aj jej ateliér – plný inšpirácie a kreativity. „Ateliér budujem postupne. V podstate drvivá väčšina zarobených prostriedkov ide okamžite naspäť do vývoja, aby som mohla obsiahnuť neustále vyšší level svojho kreatívneho a efektívneho ja,“ vraví.

Samozrejme, umelci svoje ateliéry nebudujú papalášsky a častokrát drahé veci nakúpia napríklad z druhej ruky. Aj keď je práca umelcov čoraz hodnotnejšia, neodzrkadľuje sa to na honorároch, tvrdí Mikina. Omnoho dôležitejšie je stále zvyšovať kvalitu a štandard realizovaných diel.

„Potrebujem investovať najmä do celoživotného vzdelávania, hardware, software, materiálu, či cestovania, ktoré je neodmysliteľnou súčasťou globalizácie mojej osobnej značky,“ vysvetľuje svoje umelecké výdavky známa dizajnérka, ktorá stojí napríklad aj za logom značky NEHERA.

Mikina sa chcela umením živiť odjakživa. Dodnes sa snažím vkladať autorské princípy do inak úžitkovej tvorby, či už v rozmýšľaní, alebo realizácii. Ale na začiatku ma do práce motivovala najmä zvedavosť,“ doplnila. V tom období prijímala obrovské množstvo zadaní a pracovala aj 16 hodín denne, aby prešla čo najväčším spektrom kreatívnej práce.

Mikina popri vysokej škole maľovala olejomaľby na objednávku, až kým jej nezačali chodiť pravidelné zadania od vydavateľstiev, ktorým navrhovala knižné obálky a neskôr divadelné vizuály, až kým sa presunula na vizuálne identity značiek.

zdroj: Martin Sirotný – Ateliér Mikiny Dimunovej je plný inšpiratívnych diel.

Ateliér, auto, zariadenia. Odhadom potreboval 15 – 20 tisíc eur

Potreboval som zariadiť priestor ateliéru, mať stroje, regály a ďalšie veci, ktoré potrebujem k práci. Ďalej materiály, naskladnený tovar v rôznych veľkostiach a farbách.“

Lukáš Krnáč študuje módu, ktorá dnes tvorí všetky zdroje jeho príjmu. Už počas vysokej školy vystavoval svoje kúsky na Mercedes-Benz Prague Fashion Week v Bratislave. Na všetkom však pracuje prevažne sám, jeho vybavenie je preto značne veľké.

„Na prepravu všetkého treba mať auto, do toho fotenia, styling, skúšky, pracovné stretnutia, prehliadky. To môže byť odhadom tak 15 000 až 20 000 eur,“ hovorí o nákladoch na svoj ateliér známy návrhár.

zdroj: Študent módy Lukáš Krnáč má štúdio ako nikto iný.

Plastoví vizionári menia Slovensko k lepšiemu

Duo crafting plastics! patrí medzi najinšpiratívnejšie zdroje kreativity na Slovensku. Prostredníctvom najnovších poznatkov menia bioplast na užitočné produkty a ich cieľom je, aby sme mali plnú kontrolu nad produktom – od pôvodu cez formovanie nespracovaného materiálu až po rozpad.

Vlasta Kubušová z kreatívnej dvojice, ktorá získala aj cenu Forbes 30 pod 30, zhodnotila vysoké výdavky: „Celková suma sa nedá odhadnúť, keďže ateliér tvoríme postupne a vždy podľa potreby dokupujeme materiály či náradie. Potrebujeme rôzne typy nástrojov a strojov, preto veľakrát outsourcujeme.“

zdroj: Lousy Auber pre Freunde von Freunden
zdroj: Lousy Auber pre Freunde von Freunden

V crafting plastics! pôsobí spolu s Miroslavom Králom. „Už na škole sme sa snažili živiť rôznymi umeleckými projektami od filmu, cez divadlo až po organizovanie kultúrnych projektov. Nebolo to jednoduché, lebo mnoho vecí sme robili neziskovo. Mali sme ale extrémne veľa energie, chceli sme robiť všetko čo nám dávalo zmysel, čo bolo kreatívne a kde sme sa mohli niečo naučiť.

Slovenské umenie už môžeš vídať aj v peňaženkách – nové kreditné a debetné karty Tatra banky totiž majú dizajn od špičkových slovenských dizajnérov. V spolupráci s Tatra bankou sa umelci tešia a vyzývajú, aby sa viacero firiem podujalo na podobné kroky.

zdroj: Tatra banka/Startitup

 

Podobných spoluprác potrebujeme viac

Je to cnosť, keď finančná inštitúcia ukazuje svetu, že umenie je dôležité. Je to pre umelca nesmierna pocta, keď môže byť súčasťou takejto “galérie” umenia a dostať sa tak bližšie k bežnému publiku. V tomto považujem nápad Tatra banky za geniálny a nasledovania hodný,“ hovorí o spolupráci s Tatra bankou Mikina Dimunová.

zdroj: Lousy Auber pre Freunde von Freunden

Aj napriek tomu, že Tatra banka na svoje karty zvolila už skúsených a známych umelcov, ktorí si už svoje meno vybudovali, ide o sympatické gesto na podporu umenia, z ktorého sa môžu tešiť všetci umelci.

 

zdroj: Tatra banka/Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá