Ukazuje sa nevídaný efekt: Starší ľudia si začali kupovať autá, slúžia ako „mobilné rúška“

  • Uprednostňujú skôr vozidlá s minimálnou výbavou a jednoduchým ovládaním
  • Poistné pre staršieho šoféra je výrazne lacnejšie
  • Riziko nehôd u týchto šoférov bude samozrejme vyššie
dochodcovia, auta, koronavirus
TASR/AP-Vadim Ghirda, TASR/AP-Petr David Jose
  • Uprednostňujú skôr vozidlá s minimálnou výbavou a jednoduchým ovládaním
  • Poistné pre staršieho šoféra je výrazne lacnejšie
  • Riziko nehôd u týchto šoférov bude samozrejme vyššie

V súčasnej dobe je citeľne zvýšený záujem o vozidlá a všeobecne väčšia náklonnosť k individuálnemu cestovaniu aj u ľudí, ktorí doteraz fungovali bez auta. Majú síce vodičský preukaz, auto však často dlhú dobu, niekedy aj desiatky rokov, nešoférovali. Prístup k týmto neskúseným šoférom zohľadňujú aj poisťovne. 

„Poistné sa stanovuje na základe mnohých kritérií a vek je jedným z tých zásadných. Konkrétne u veľmi mladých šoférov hrá každý rok úlohu. Poistné pre staršieho šoféra tak bude veľmi výrazne lacnejšie, oproti 18-ročnému šoférovi aj napriek tomu, že ani jeden bonusy za beznehodovosť nemá,“ hovorí Ladislav Bělina, produktový riaditeľ poisťovne Slavia.  

Dieselové autá sú už na ústupe. V budúcnosti ho budú mať len tri typy vozidiel

Starších prvovodičov vedie k nákupu auta hlavne súčasná situácia týkajúca sa pandémie koronavírusu a s tým spojených rizík.

„Títo ľudia často žili aj niekoľko desiatok rokov bez auta, pretože im stačila verejná doprava. To sa ale momentálne mení a hlavne starší ľudia si viac uvedomujú vyššie zdravotné riziká spojené s hromadným cestovaním s neznámymi ľuďmi. Automobil sa pre nich do značnej miery stáva takým veľkokapacitným mobilným rúškom, v ktorom sa samozrejme omnoho lepšie dýcha,“ približuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a pokračuje s kritériami výberu.

Starší šoféri sa všeobecne orientujú skôr na také vozidlá, kde je minimum výbavy a čo možno najjednoduchšie ovládanie. Súčasné technológie a veľké displeje skôr odmietajú. Väčšinou si vystačia s klimatizáciou, posilňovačom riadenia a rádiom.

zdroj: Na snímke nákupy seniorov nad 65 rokov vo vyhradenom čase od 09.00 do 12.00 hodiny pred supermarketom v meste Sečovce, okres Trebišov v súvislosti s prevenciou proti šíreniu nového typu koronavírusu vo štvrtok 9. apríla 2020. FOTO TASR - Roman Hanc

Zabudnúť určite nesmú na poistenie vozidla, a to vrátane havarijného (aj pre lacné vozidlá existujú lacné programy havarijného poistenia) a na asistenčné služby, ako sú oprava alebo odťah pokazeného automobilu, oprava defektu, dovoz paliva pri zabudnutom tankovaní a podobne. Na výšku poistného má vplyv aj výkon alebo objem motora – čím väčší alebo silnejší motor, tým drahšia poistka. A u začiatočníka, ktorý nemá bonusy, to platí dvojnásobne.

Riziko nehôd u týchto šoférov bude samozrejme vyššie. Vzhľadom k veku zase očakávame väčšiu opatrnosť a uvedomenie si svojich nedostatočných skúseností za volantom. Oproti mladším vodičom si títo ľudia často poisťujú vozidlá nie na „efekt“, ale skôr podľa úžitku, čo samozrejme ich rizikovosť tiež znižuje. Havarijné poistenie sa v takomto prípade určite oplatí, ale treba brať do úvahy vek a cenu vozidla,“ dodáva L. Bělina. 

zdroj: TASR/ Lukáš Grinaj. V trnavskom závode PSA Peugeot Citroën

Pri výbere vozidla je nutné brať do úvahy niekoľko faktorov. Pre menej skúseného staršieho vodiča je napríklad vhodné vyššie sedenie kvôli lepšiemu rozhľadu a pohodlnejšiemu nastupovaniu a vystupovaniu. V najnižšej cenovej kategórii túto výhodu ponúka napríklad Ford Fusion, Volkswagen Golf Plus alebo Hyundai ix20.

Stávkou na istotu sú bežné a hojne zastúpené značky. Zbytočným rizikom a komplikáciou sú vozidlá od exotických výrobcov. Určite je dobré zistiť si, aké servisy sú v okolí a akým značkám sa venujú,“ radí Petr Vaněček.

Za komunizmu boli autá nedostatkovým tovarom, kupujúcich čakal dlhý poradovník. Dnes niektoré z nich majú hodnotu rodinných domov

„Pri zánovných vozidlách by to mali byť skôr autorizované servisy, pri starších autách to môžu byť pokojne špecialisti alebo menšie univerzálne dielne. A to nie len v mieste bydliska, ale napríklad aj v okolí chalupy, pokiaľ na nej človek trávi veľa času,“ dopĺňa.

Väčšina starších šoférov preferuje menšie hatchbacky s benzínovým motorom, ktoré pri väčšine krátkych jazdách netrpia tak ako naftové, sú spravidla spoľahlivejšie a vyššiu spotrebu vyvážia nižšími servisnými nákladmi.

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie