Dieselové autá sú už na ústupe. V budúcnosti ho budú mať len tri typy vozidiel

  • Diesel podľa všetkého môžeme vnímať ako ohrozený druh pohonnej jednotky
  • Pád odštartoval škandál Volkswagenu v roku 2015, prispela k tomu aj pandémia
  • Diesel podľa všetkého môžeme vnímať ako ohrozený druh pohonnej jednotky
  • Pád odštartoval škandál Volkswagenu v roku 2015, prispela k tomu aj pandémia

Svojho času si automobilový priemysel nevedel ponuku bez dieselu predstaviť. Dnes to už je inak. Vyzerá to tak, že diesel bude k dispozícii len pár automobilom. Nebolo by správne tvrdiť, že za to môže vírus. Pád kedysi obľúbených motorov odštartoval škandál Volkswagenu v roku 2015. Škandál s výfukovými výparmi, zákazy šoférovania a anti-naftové kampane majú dopad. Najmä v Nemecku sú na dieselové motory vyvíjané väčšie tlaky ako kedykoľvek predtým. Diskusie o hladinách pevných častíc, oxidoch dusíka a hrozbe zákazu jazdy spôsobujú okrem následkov škandálu s naftovým motorom aj ďalšie problémy. Jedným z nich sú napríklad klesajúce čísla predaja. 

Zatiaľ čo podiel novo registrovaných naftových automobilov bol medzi rokmi 2011 a koncom roku 2015 okolo 48 percent, od roku 2016 sa registrácie výrazne znížili na úroven 34 percent. Tento rok sa podiel znížil dokonca pod 30 percent.

Rovnako ako Karol IV., ktorý kedysi nechal postaviť „hladovú zeď“, ktorá síce bola k ničomu, no naliala peniaze do ekonomiky, jeho nástupcovia sa rozhodli nasypať peniaze do podpory elektrických áut. Tie sa v mnohých krajinách stali lacnejšie ako diesel. Problémom vozidiel s elektrickým pohonom však zostáva vysoká obstarávacia cena, ktorú nie je možné úplne vyrovnať ani silnými zľavami a dotáciami od štátu. David Leggett, analytik spoločnosti Global Data sa podľa Focus vyjadril: „Vidíme, že pre zákazníkov v segmentoch masového trhu je k dispozícii viac elektrických vozidiel, stále však existuje značná medzera, ktorá obmedzuje ich adaptáciu.“  

Neznamená to, že dieselové automobily úplne vymiznú. Záujem o ne prevláda v troch segmentoch – v prípade väčších SUV, pick-upov a obytných vozov (RV). Práve v prípade týchto áut si musí motor poradiť s vysokou hmotnosťou a neoptimálnou aerodynamikou. Tieto crossovery a terénne vozidlá sú väčšie, ťažšie a majú výrazne vyšší odpor vzduchu ako porovnateľné sedany alebo kombi. 

Výrobcovia automobilov, ako sú Audi a BMW, v súčasnosti vyhodili zo svojich radov svoje vysoko výkonné naftové motory s výkonom viac ako 400 koní v podobe Audi SQ8 TDI alebo BMW X5 M50d / X7 M50d. Výrobcovia, pre ktorých aj tak nie je najdôležitejší trh EÚ, alebo ktorí prechádzajú úplne na elektrifikáciu, už vo svojom sortimente nemajú na výber žiaden diesel. Medzi ne dnes patria Toyota, Honda, Subaru, ale aj Volvo.

Pokiaľ k tomu všetkému pripočítame tlak EÚ na stále nižšie emisné limity, nie je prekvapivé, že výrobcovia počítajú s výrazným nárastom elektrifikovaných automobilov. Či to tak naozaj bude, zistíme o pár rokov. Isté však je, že predaj dieslov klesá a bude klesať aj naďalej. Je drahší a čím ďalej tým menej dostupný typ pohonu, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou ostane len vyššie spomínaným trom triedam vozidiel.

Zdroje: Focus.de, Autoforum.cz

Najnovšie video