Už nič neznamená, ak má influencer desaťtisíce followerov, tvrdí odborník. Najviac spoluprác majú Hrmová s Plačkovou

  • Ľudia sú presýtení klasickým formátom reklám, preto sa stále viac do popredia dostávajú odporúčania influencerov
  • Aj na Slovensku pomohli veľkým e-shopom, akými sú napríklad GymBeam alebo Eyerim
Instagram/@karolinachomistek, @rene.rendy, @domicibulkova
  • Ľudia sú presýtení klasickým formátom reklám, preto sa stále viac do popredia dostávajú odporúčania influencerov
  • Aj na Slovensku pomohli veľkým e-shopom, akými sú napríklad GymBeam alebo Eyerim

Vplyv influencerov na Slovensku stúpa a sú stále viac využívaní v rámci propagácie značiek. Pri ich výbere sa skúsené značky zameriavajú najmä na to, aby boli tieto hviezdy sociálnych sietí relevantné a propagované produkty či služby prirodzene zapadli do konceptu ich tvorby. Vo svete Instagramu už ani desaťtisíce followerov nič neznamenajú a už vôbec to značkám nič negarantuje, tvrdí odborník na online marketing a spoluzakladateľ firmy Affial – Peter Chodelka.

„Môže ísť o nakúpených fanúšikov alebo profil plný reklamy. Keď influenceri na každej fotke propagujú nejaký produkt, ľudí to po čase prestane baviť. Ďalej si všímame reakcie publika i dostupné štatistiky a pred zahájením spolupráce ich oboznamujeme s naším kódexom,“ uvádza Chodelka, ktorý študoval digitálny marketing na na University of Southampton, ktorá je jedna z top škôl v Británii.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Zuzana Strausz Plačková (@queen.plackova)

V žiadnom prípade by sa nemalo stávať, že by influenceri neoznačili spoluprácu, alebo že dôjde k propagácii viacerých produktov alebo značiek v rámci jedného výstupu. V tom prípade by podľa neho výhradná spolupráca zanikla.

S neoznačenou reklamou sa pritom môžu ľudia stretnúť aj pri slovenských influenceroch. Peter Chodelka radí, že ak by sa známe tváre dopustili prehrešku, značka by ich mala upozorniť, aby chybu napravili.

„Ak je ale na prvý pohľad jasné, že sa to deje na pravidelnej báze, asi by bolo na mieste zvážiť, či sa skôr neoplatí investovať čas a energiu do niekoho, u koho to vôbec nebude potrebné riešiť,“ zdôrazňuje.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Jana Hrmová (@janahrmi)

Keď influencer nepridáva priveľa príspevkov, v ktorých prezentuje značku a skutočne ukazuje reálne využitie produktov v jeho živote, tak vie podľa odborníka aj takáto reklama poskytnúť ľuďom pridanú hodnotu.

„Necítia sa, že im niekto niečo vnucuje, ale skôr vidia, že influencer zdieľa svoju skúsenosť a prezrádza, aká bola,“ uvádza Chodelka.

Platí však, že ľudia sa často rozhodujú aj niekoľko dní, či si daný produkt kúpia. Málokto nakupuje tak emocionálne, že uvidí reklamu, klikne na e-shop a nakúpi. Väčšina ľudí nakúpi až po opätovnej interakcii so značkou, prečítaní referencií, prípadne remarketingovej reklame.

„V affiliate marketingu s tým počítame a riešime to pomocou cookies alebo platnosti kupónov. Keď má influencer odkaz, tak ten má aj cookies, ktoré sú zvyčajne nastavené na 30 dní. Takže aj keď sa niekto preklikne cez odkaz a nakúpi o dva týždne, tak influencer získa províziu,“ objasňuje.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Peter Altof – Expl0ited (@expl0ited_)

Influencer marketing ešte len zažije boom

Influencer marketing má na Slovensku ešte veľký potenciál. Ako ale upozorňuje Peter Chodelka, stále sa má kam posúvať, pretože oproti zahraničiu sa u nás využíva v značne menšej miere.

Aj keď niektoré spoločnosti v USA naň počas pandémie znižujú výdavky – napríklad v oblasti cestovného ruchu, záujem o spoluprácu so známymi tvárami sa v skutočnosti zvýšil.

Podľa prognózy portálu eMarketer spolupráca s influencermi medzi rokmi 2019 a 2020 vzrástla z 55,4 % na 62,3 %. „Až dve tretiny marketérov v USA plánuje využiť influencerov v rámci marketingových aktivít. To je veľmi vysoké číslo, ktoré rastie z roka na rok,“ hodnotí Peter Chodelka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Karolina Chomistekova (@karolinachomistek)

„Byť úspešným influencerom je fajn, aj v našich končinách si tak môžete mesačne zarobiť tisícky eur. Ak si tento príjem porovnáte s platom predavačiek, lekárov či poštárov, tak ide o neporovnateľné čiastky, ktoré sa častokrát môžu zdať až neopodstatnené,“ konštatuje tím agentúry Neopublic.

40 % príspevkov slovenských influencerov je platených

Z výsledkov prieskumu agentúry Neopublic môžeme skonštatovať, že Instagramové hviezdy si nechajú zaplatiť za 40 % svojich príspevkov.  Z 20 príspevkov pri top 100 slovenských influenceroch na Instagrame je 8 sponzorovaných/platených.

Profily v top 100 s najmenej spoluprácami 

@pavolhabera – 0 %

@cekovskym – 5 %

@filip_tumaa – 5 %

@majkspirit – 5 %

@tinaslovakia – 5 %

Profily v top 100 s najviac spoluprácami

@janahrmi – 80 %

@queen.plackova – 80 %

@karolinachomistek – 70 %

@lauragavaldovaofficial – 65 %

@veronikatwiins – 65 %

Najviac platených príspevkov zaznamenali u Zuzany Plačkovej a Jany Hrmovej, spolu až 80 %. Marián Čekovský či Paľo Habera si nenechávajú za príspevky platiť skoro vôbec.

Pozitívne možno skonštatovať, že influenceri takmer vždy priznávajú spoluprácu, a to až v 93 %. Vieš teda určiť, že za tento príspevok dostal influencer aj zaplatené. Slovenskému Instagramu v top 100 dominujú ženy 58 % percentami.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa 💥SUŤAŽ o AUTO ČOSKORO💥 (@rene.rendy)

Trh v hodnote osem miliárd eur

Podľa portálu Influencer Marketing Hub má v USA trh s influencer marketingom hodnotu približne osem miliárd eur. 

„Zaujímavé je, že aj zapojenie microinfluencerov agentúrami sa za posledné roky niekoľkonásobne zvýšilo. Vzniká viac influencerov a firmy a agentúry sa častejšie zaujímajú aj o tých s menším počtom sledovateľov, ktorí veľakrát dokážu priniesť zvýšenú hodnotu,“ vysvetľuje odborník.

Situácia v oblasti influencer marketingu sa zlepšuje aj na Slovensku a v Česku. Chodelka ako príklad uvádza spoluprácu značky superpotravín Blendea s influencerkami, ktoré jej len prostredníctvom zľavových kódov vygenerovali tisícky objednávok.

„Pre influencerov je do veľkej miery pohodlnejšie získať vopred dohodnutý honorár, ako sa spoliehať na predaje z affiliate spolupráce. Podľa mňa je ideálne, keď firmy zvolia kombináciu honoráru, prípadne bartera a odmeny z objednávky cez zľavové kupóny a affiliate program. Toto je ale niečo veľmi nové aj pre influencerov, aj pre firmy, takže sa to ešte len začína využívať,“ dodáva.

Zdroje: Affial, Neopublic, Influencer Marketing Hub

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech