Už nikdy viac žia­den star­tup

Arthur Attwell / 4. júna 2015 / Lifehacking

Na začiat­ku toh­to roka som sa roz­ho­dol skon­čiť s mojím star­tu­pom. Teraz sa sna­žím zis­tiť, čo by som asi uro­bil inak. Prvé, čo mi napad­ne je: „už nevo­laj svoj pro­jekt ter­mí­nom star­tup!“. Nevy­ze­rá to ako nič pre­vrat­ne dôle­ži­té, ale pred­sa to má svoj význam, pri­čom ten sa budem sna­žiť vysvet­liť v nasle­du­jú­ci­ch riad­ko­ch.

 

Startupy sa v podstate stali komoditou pre biznis s rôznymi konferenciami, webmi, kurzami a súťažami. Pre zakladateľov nových spoločností je ťažké rozoznať skutočnú pomoc a podporu od samotného kolotoča startupového priemyslu, kde sú sami len jeho produktom. Očarení vidinou úspechu trávime hodiny v lietadlách, vyplňovaním prihlášok a prezentovaním, len aby niekto mohol na tom zarobiť predajom lístkov. Je načase priznať si, že pracoval som tvrdo, ale nemal som z toho nič. A ten čas chcem späť!

 

Takže som si zostavil pripravil päť pravidiel, ktorých sa budem odteraz držať:

 

1. Žiadne startupové eventy

Len tento týždeň som bol pozvaný na päť takýchto eventov. Či už sa jednalo o startupové semináre, raňajky alebo prezentácie na všetky jednoznačné nie.

Hovorí sa, že sa na nich dá získať veľa kontaktov. Zo všetkých akcií, na ktorých som bol som získal asi jeden alebo dva. Zvyšok času, ktorý som mohol venovať rozvoju svojej firmy som jednoducho premárnil.

Okrem toho na startupovom evente stretneš len ľudí zo startupovej komunity. Problém je v tom, že oni nie sú tvojimi zákazníkmi. Musíš teda chodiť len na také eventy, kde sa pohybujú tvoji potenciálni klienti.

Občas si dopraj večeru s pár ľudmi z fachu, ale len aby sa z teba nestal samotár. Inak ak nepredávaš bež naspäť do officu a pracuj, ale buď radšej s rodinou.

 

 

2. Žiadne startupové súťaže

Súťaže o najlepšiu inováciu, o najlepší pitch, biznisplán... V niektorých je dokonca hlavnou cenou investícia do spoločnosti. Popravde chcel by si investora, ktorý chce vstúpiť do tvojej firmy s koktailom v ruke? V skutočnosti je vyhrať investíciu ako keď ti zavolá banka že si vyhral predschválenú pôžičku.

A môže to byť ešte horšie! Raz mi zavolali z veľkej medzinárodnej konzultačnej spoločnosti, že som vyhral cenu o najlepšiu inováciu. Viac ti o tom, ale povedať nemôžem lebo by som im musel zaplatiť 7,500 eur ako licenčný poplatok.

V skratke, ak si si istý, že máš na súťaž čas, tak sa prihlás len do takých, kde sa dajú vyhrať peniaze a spoliehaš sa na svoj úspech.

 

3. Dávaj si pozor na startupové médiá

Startupoví novinári sú veľmi milí a tvária sa, že zbožňujú tvoj nápad. Pre startup je záujem médií samozrejme prínosný. Pozrime sa na to, ale z iného pohľadu.

Môj startup vyhral niekoľko cien o najlepší startup a inováciu, Accenture Innovation Award, ako aj verejnú pochvalu juhoafrickým parlamentom. Boli sme všade – CNN, Forbes a tak ďalej. Faktom ale zostalo, že táto „svetská sláva“ sa nepremietla do obchodných čísel. A sú to práve ony, ktoré sú pre mladú spoločnosť najdôležitejšie. Takže nesnaž sa naháňať novinárov, nájdi si radšej špecializovaný informačný web v oblasti, ktorej sa venuješ a sútreď sa na prezentáciu tam.

 

 

4. Nehovor svojim zákazníkom, že si startup

Predovšetkým veľké spoločnosti sa zdráhajú uzatvárať obchody so startupmi, zaujímajú ich viac etablované a stabilné firmy. Chcú mať istotu, že tu budeš aj za niekoľko rokov a tvoje meno ľudia poznajú už teraz. Ako startup takmer nikdy nedostanete od týchto korporácií, čo chcete. Niekedy je asi aj najlepšie v tomto ohľade nechať svoj biznis tak asi desať rokov a potom sa vrátiť pred nich znova, už snáď po tej dobe bez nálepky startupu.

 

5. Nájdi si skutočnú pomoc

Medzi startupmi je často snaha o poskytnutie emocionálnej, odbornej alebo finančnej podpory. Ale okrem naozaj výnimočných prípadov ti táto „podpora“ viac zoberie ako dá. Namiesto utešovania od kamošov startupistov, nájdi skúsených investorov z oblasti, ktorej sa venuješ, pretože akákoľvek podpora od nich bude stokrát účinnejšia.     

 

zdroj: medium.com

Pridať komentár (0)