V Nórsku vznikne prvý lodný tunel na svete. Prevádzku v ňom budú riadiť semafory, bude stáť stovky miliónov eur

  • Lodný tunel bude stáť 2,8 miliárd nórskych korún, čo je približne 280 miliónov eur
  • S prácami by sa malo začať už nasledujúci rok, jeho výstavba potrvá 4 roky
lodnytunel
The Norwegian Coastal Administration
  • Lodný tunel bude stáť 2,8 miliárd nórskych korún, čo je približne 280 miliónov eur
  • S prácami by sa malo začať už nasledujúci rok, jeho výstavba potrvá 4 roky

Nórsko ako prvá krajina na svete vytvorí lodný tunel. Po desaťročiach konečne pristúpi k realizácii. S prácami by sa malo začať už v roku 2022, hotový by mal byť o štyri roky na to. Nákladný a moderný projekt po svojom dokončení výrazne skráti námornú trasu medzi dvoma fjordami v Nórskom mori.

Tento 1 700 metrov dlhý tunel so šírkou 36 metrov bude prechádzať cez hornatý polostrov Stad na severozápade Nórska. Vybudovanie tohto strojárskeho zázraku bude stáť 2,8 miliárd nórskych korún (približne 280 miliónov eur).

„Je to projekt, ktorý plánujeme celé desaťročia. Je príjemné, že môžeme konečne začať so stavebnými prácami,“ povedala pre CNN Travel projektová manažérka Terje Andreassen z nórskej pobrežnej správy.

Rozbúrené more spôsobovalo problémy

V súčasnosti sú plaviace sa lode okolo polostrova Stad často postihované drsným prílivom a nepriaznivým počasím. „Pobrežie mimo tohto polostrova je najbúrlivejšou oblasťou v Nórsku a sú tam často hurikány,“ dodáva Andreassen. Záznamy o Vikingoch hovoria, že radšej vyťahovali lode z vody, len aby sa neplavili okolo polostrova Stad.

Tunel bude nielen atrakciou, ale takisto by mal znížiť straty rybárskeho priemyslu a vdýchnuť nový život do podnikateľskej sféry. Budú ho využívať aj lode povestného pobrežného expresu Bergen-Kirkenes spájajúceho juh a sever Nórska. 

Prvý v histórii sveta

O lodnom tuneli Nóri uvažovali už koncom 19. storočia, k realizácii však nedošlo nielen kvôli financiám, ale aj nevyspelej technike. Podľa portálu Dromedár je polostrov Stad najexponovanejšou lokalitou celého nórskeho pobrežia a plavidlá ho museli obchádzať cez rozbúrené a nebezpečné vody.

Výstavba tunela si bude pravdepodobne vyžadovať odstránenie niektorých budov a zhruba troch miliónov metrov kubických skalnatého masívu. Podľa CNN Prima News lode by sa mohli v tuneli schovať aj pred zlým počasím. Podľa manažérky Andreassen tak v Nórsku vznikne vôbec prvý tunel pre veľké lode v histórii sveta. Projekt má byť prešpikovaný modernými technológiami, prevádzku v ňom budú riadiť semafory.

zdroj: The Norwegian Coastal Administration

Inde vo svete už existujú tunely pre nákladné riečne člny, napríklad na francúzskom vodnom diele Canal du Midi. Nórsky tunel však pojme ako prvý lode až do výtlaku 16-tisíc ton.

Zdroje: CNN Travel, Dromedár, CNN Prima News

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK