V testovaní si preklepli cez 150 jazdeniek. Toto sú najporuchovejšie autá, vyhni sa im (TABUĽKA)

  • Kúpu ojazdeného vozidla si dobre rozmysli
  • Niektoré modely áut si po testovaní autoklubu ADAC poriadne zavarili
Na snímke je čierne auto.
  • Kúpu ojazdeného vozidla si dobre rozmysli
  • Niektoré modely áut si po testovaní autoklubu ADAC poriadne zavarili

Kúpa ojazdeného auta nie je taká bežná a rýchla, ako keď ideš do supermarketu. Pri kúpe jazdenky musíš zhodnotiť všetky pre a proti a pozrieť sa na auto z každej strany, ideálne aj zvnútra. 

Pre uľahčenie rozhodovania sa, ktoré auto kúpiť, nemecký autoklub ADAC aj tento rok (ako každý) vydal hodnotenie spoľahlivosti áut. Autoklub hodnotil až 155 modelov od 20 značiek áut, pričom sú hodnotené vo veku 3 až 10 rokov.

Do ich štatistiky boli započítané poruchy, ktoré sa objavili v modeloch áut v minulom roku.

ADAC nerobí žiadnu „šmelinársku“ prácu. Modely áut vyberá na základe počtov registrácie v Nemecku, a teda tie modely, ktorých registrácia za dva roky prekročila 7 000 kusov. Robí tak preto, aby bola posudzovaná vzorka čo najobjektívnejšia. 

O najspoľahlivejších a tých menej spoľahlivých sme ťa už informovali v tomto článku, pričom v tomto prípade išlo o hodnotenie nemeckej redakcie AUTO BILD v spolupráci s Dekrou. Tí hodnotili autá, ktoré najazdili v priebehu jedného až troch rokov cez 100-tisíc kilometrov. Ich rukami prešlo viac ako sto vozidiel.

Autoklub ADAC tento rok prvýkrát, odkedy hodnotia spoľahlivosť vozidiel, posudzoval aj najpredávanejšie elektromobily – BMW i3, Renault ZOE, Volkswagen ID 3, Tesla Model 3.

Najčastejší problém 

Ako uviedol ADAC, niektoré veci sa skrátka nemenia. Rovnako to platí aj o jednom a hlavnom bode v ich štatistike porúch. Žiadna vec nie je príčinou poruchy častejšie ako akumulátor, teda autobatéria. Je to tak už od roku 1967, keď boli zozbierané prvé dáta.

Autobatéria za uplynulý rok spôsobila až 43,2 percenta všetkých nahlásených porúch. ADAC zároveň priznáva, že často je porucha spoluvinou majiteľa vozidla – nezatvorený kufor, rozsvietené svetlá a to, keď sa s autom jazdí tak málo, že batéria sa nemá kedy dobiť.

V štatistikách autoklubu nezohľadňovali poruchy, ktoré si privodil sám majiteľ vozidla. Medzi také poruchy patrí napríklad defekt, nedostatok paliva v nádrži. Iné najčastejšie poruchy, ktoré nezapríčinil majiteľ, sú:

  • poruchy motora a riadenia motora – 23,8 %,
  • poruchy štartérov a generátorov – 10,4 %,
  • zlyhania pneumatík – 8,4 %,
  • poruchy zámkov, kľúčov a imobilizérov – 7,2 %.

Keď sa pozrieme na rebríček najspoľahlivejších a tých „najhorších“ modelov áut, zisťujeme, že vozidiel, ktoré sa kazia len zriedkavo, je výrazne viac ako tých, ktoré sa kazia nonstop.

Najlepšie autá, resp. najmenej poruchové sú: Audi A4, BMW 1, 3 a X3. Naopak, najvyššiu poruchovosť mal Fiat Ducato, ktorý bol vyrobený v roku 2013.

Najspoľahlivejšie modely v triede kompaktov sú:

  1. Suzuki Ignis
  2. Toyota Aygo
  3. Škoda Citigo

Najspoľahlivejšie malé autá sú:

  1. Audi A1
  2. Mini
  3. Suzuki Vitara
  4. Škoda Fabia
  5. Volkswagen Polo

Najspoľahlivejšie autá nižšej strednej triedy:

  1. BMW radu1
  2. BMW X1
  3. Audi Q3
  4. Audi A3
  5. Mercedes-Benz triedy B
  6. Merecedes-Benz triedy A
  7. Volkswagen Golf
  8. Volkswagen Tiguan
  9. Škoda Rapid
  10. SEAT Leon

Najspoľahlivejšie autá strednej triedy:

  1. BMW radu 3
  2. Audi A4
  3. BMW X3
  4. Audi A5
  5. BMW radu 4
  6. Audi Q5
  7. Škoda Octavia
  8. Volvo XC60
  9. Mercedes-Benz triedy C

Najspoľahlivejšie autá vyššej strednej triedy:

  1. BMW radu 5
  2. Audi A6
  3. BMW X5
  4. Volkswagen Touareg
  5. Mercedes-Benz Viano/Vito/trieda V

Dodávky:

  1. Mercedes-Benz Sprinter
  2. Volkswagen Crafter/Grand California

Naopak modely áut, ktoré v testoch len ledva obstáli, sú:

  1. Fiat Ducato
  2. Opel Insignia
  3. Ford Kuga
  4. Renault Kangoo/Rapid
  5. Mercedes-Benz Citan
  6. Renault Clio
  7. Smart ForFour
  8. Toyota RAV4
  9. Ford Galaxy
  10. Toyota C-HR
  11. Renault Mégane
  12. Ford S-Max

Okrem týchto modelov a ich spoľahlivosti ADAC „skúmali“ aj poruchovosť elektrických vozidiel. Väčšina odborníkov očakáva, že autá na elektrický pohon budú mať menej porúch ako klasické spaľovacie motory. Tvrdia to na základe toho, že v elektrickom pohone je menej častí, ktoré by sa dali „zlomiť“ či poškodiť.

No pravda je taká, že najčastejšou poruchou aj pre tento typ vozidla je štartovacia batéria, a teda najväčší problém majú elektromobily práve s 12 V batériou, takže tá nie je výhodou ani pri elektromobile, ani pri spaľovákoch.

Druhým najčastejším problémom bol defekt pneumatiky (hodnotený ako chyba vodiča), ďalej generátor, štartér, samotný elektrický systém vozidla a osvetlenie. Ďalšie komponenty karoséria, pohon, brzdy a podvozok sú bez výrazných rozdielov.

ADAC zároveň pripomína, že pri kúpe jazdeného vozidla treba byť naozaj opatrný. Aj napriek tomu, že sa model nachádza v štatistike porúch ADAC ako spoľahlivý či nespoľahlivý, stále sa to môže líšiť od kusu, o ktorý máš záujem ty. Stále platí, že čím je vozidlo staršie, tým má väčšiu náchylnosť na poruchy.

Je potrebné sa na auto pozrieť kriticky, ideálne si zavolať odborníka, nenechať sa „oklamať“ dátami o údržbe vozidla a všetky informácie je potrebné zaznamenať v zmluve.

Zoznam všetkých 155 vozidiel, ktoré prešli rukami autoklubu ADAC a ich hodnotenia, nájdeš tu.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: ADAC, Redakcia 

Najnovšie videá

Trendové videá