V tomto slovenskom meste je viac bicyklov ako áut. Na rozvoj cyklodopravy putujú vyše 3 milióny eur
- O vytváraní efektívnej cyklistickej infraštruktúry sa v mestách na Slovensku viac hovorí, než ich buduje
- Sú však aj svetlé výnimky, medzi ktoré sa chce po „bike friendly" Trnave zaradiť aj Trenčín
- O vytváraní efektívnej cyklistickej infraštruktúry sa v mestách na Slovensku viac hovorí, než ich buduje
- Sú však aj svetlé výnimky, medzi ktoré sa chce po „bike friendly" Trnave zaradiť aj Trenčín
Cyklistická doprava je v európskych metropolách obľúbeným a často využívaným dopravným prostriedkom. Kým v mnohých mestách tvorí cyklodoprava významný podiel na celkovej doprave, napríklad vo Viedni tvorí pešia a cyklistická doprava 30 %, v Bratislave sa podľa odhadov pohybuje na úrovni 1 %.
Situácia sa však pomalými krokmi zlepšuje aj v niektorých slovenských mestách. Takýmito lastovičkami je napríklad Trnava, no na cyklistov pri rozdeľovaní financií myslí aj Trenčín.
Podľa prvých výsledkov prieskumu dopravného správania, je v Trenčíne viac bicyklov ako áut. Z prieskumu vyplýva aj to, že 56% domácností v Trenčíne disponuje jedným automobilom. Bez auta sa bez problémov zaobíde štvrtina domácností.
V 14 okolitých obciach, ktoré boli do prieskumu zapojené, je vybavenosť automobilmi väčšia. Na jednu domácnosť pripadá v priemere 1,24 osobného vozidla.
Najčastejšie ide o 10 ročné autá
Z hľadiska životného prostredia a zdravia obyvateľov je zaujímavá aj informácia o veku áut. Najčastejšie ľudia vlastnia autá vyrobené okolo roku 2009, ide tak prevažne o 11 ročné autá.
Čítaj viac TU>> Trnava sa mení na najlepšie slovenské mesto pre cyklistov
Tie musia spĺňať emisné limity normy Euro 5. V súčasnosti je pre nové autá v platnosti emisná norma Euro 6, ktorá má byť od budúceho roka nahradená normou ešte o číslo vyššou a prísnejšou.
Celkový počet bicyklov prevyšuje počet áut
Napriek tomu, že celkový počet bicyklov prevyšuje počet áut ako v meste, tak aj v okolitých obciach, v priemere až 45 % trenčianskych domácností nevlastní ani jeden bicykel.
Ľudia pritom na bicykloch jazdiť chcú, avšak chýba im potrebná, bezpečná infraštruktúra a viac zdieľaných mestských bicyklov.
„Takzvaný bike sharing prišiel samozrejme na reč aj v téme zdieľanej mobility, kde sa potvrdila obľuba súčasného projektu Mestský bicykel. Účastníci tiež ocenili parkovaciu politiku mesta, ktorá podľa nich prispela k vyššiemu počtu spolujázd v automobiloch napríklad do zamestnania. Naopak, čo ľuďom chýba, je možnosť vziať si bicykel do autobusu MHD a systematické riešenie zdieľanej mobility,” komentuje pre Startitup výsledky prieskumu hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.
Trenčín chce do cyklodopravy investovať
Doteraz sa mesto Trenčín uchádzalo o nenávratný finančný príspevok z EÚ s deviatimi projektami na cyklotrasy a vo všetkých prípadoch uspelo. Spolu ide o sumu takmer 3,1 milióna eur.
Čítaj aj tento článok>> Sagan je za uzákonenie viac ako metrového odstupu áut od cyklistov
Niektoré cyklotrasy sú už hotové, ostatné v rôznych štádiách príprav. Čo sa týka záujmu ľudí používať na prepravu po meste bicykel, ten podľa hovorkyne mesta z roka na rok narastá. My budeme vývoj situácie v Trenčíne naďalej sledovať. Kto vie, možno už v blízkej budúcnosti budú mať cyklisti v Trenčíne podobné podmienky ako Trnavčania.