VEĽKÁ ZMENA: Unikátna jednodňová diaľničná známka uľahčí dovolenky v EÚ

  • Európsky parlament odhlasoval jednodňovú diaľničnú známku
  • Jej cena sa bude odvíjať od toho, na akom aute jazdíš
diaľnica, cestovanie, roadtrip
Unsplash/Richard Jaimes, Nagy Szabi
  • Európsky parlament odhlasoval jednodňovú diaľničnú známku
  • Jej cena sa bude odvíjať od toho, na akom aute jazdíš

Cestovanie po Európe bude ešte dostupnejšie. Sám si už možno cestoval autom do Chorvátska. V takom prípade si si zrejme musel kúpiť diaľničné známky doma, v Rakúsku, Slovinsku aj Chorvátsku. Ide o nepríjemnosť, ktorá však bude onedlho minulosťou. Všetko, čo budeš potrebovať, je jedna univerzálna európska známka, informujú Noviny.

Do dvoch rokov

Nové diaľničné známky odhlasoval Európsky parlament. Europoslanci sľubujú, že táto známka bude výrazne výhodnejšia než dnešné riešenie. Bude mať platnosť jeden deň a ty si nebudeš musieť kupovať známku v každej krajine, ktorou v ten deň len prejdeš.

Najprv bude dostupná pre nákladné vozidlá, ku ktorým sa neskôr pripoja aj tie osobné. Jednotlivé členské štáty EÚ majú dva roky na to, aby tieto známky začali akceptovať.

Rozdielna suma

Cena známky však nebude pre každého rovnaká, za čo je Európsky parlament v súčasnosti kritizovaný. Suma, za ktorú známku kúpiš, sa bude odvíjať od toho, pre aké vozidlo ju kupuješ, alebo inak, ako veľmi ním znečistíš ovzdušie. Cena sa bude odvíjať od toho, či jazdíš na naftu, benzín alebo na hybridný pohon. Cieľom novej legislatívy je, aby platil „znečisťovateľ“.  

Pravidlo je jednoduché, priplatia si šoféri vozidiel s vyššími emisiami skleníkových plynov. Rozhodnutie sa preto nepozdáva majiteľom starších áut, ktorí to vnímajú ako diskrimináciu. Poukazujú na to, že ceny nových vozidiel stúpajú a nemôže si ich dovoliť každý.

Aj Slovensko si posvieti na emisie

Ministerstvo dopravy a výstavby podpísalo štyri zmluvy o dielo, vďaka ktorým sa budú realizovať pilotné projekty v oblasti inteligentnej mobility. Skúmať budú emisie aj tvorbu zápch.

Na zbere dát a ich analýze budú pracovať prevažne slovenské univerzity. Predtým, než môžu zavádzať do praxe prvky smart mobility, potrebujú vedieť, kde je na ne naša infraštruktúra pripravená, vysvetlil minister dopravy Andrej Doležal. Najprv preto chcú skúmať napríklad rýchlosti, pri ktorých sa plynulá doprava mení na zápchu, alebo to, v akom stave sú značky na našich cestách.

Ministerstvo bude spolupracovať aj s výskumníkmi z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity. Budú testovať, ako dobre vedia moderné senzory čítať vodorovné aj zvislé dopravné značenie na vybraných úsekoch slovenských ciest.

dolezal
zdroj: TASR /Martin Baumann

Ministerstvo dopravy, Slovenská správa ciest či Národná diaľničná spoločnosť tak zistia, či sú naše značky kompatibilné s modernými asistenčnými systémami v autách, aj to, či by vyhovovali požiadavkám na autonómnu jazdu. Ministerstvo bude spolupracovať aj s Vedeckým parkom, ktorý je súčasťou Žilinskej univerzity. Navrhnúť majú technológie pre monitoring voľných parkovacích miest.

Žilinská univerzita v Žiline bude pracovať aj na overovaní, pri akej hustote premávky začínajú vznikať zápchy na vybraných cestných úsekoch.

Cieľom projektu je podľa ministerstva preveriť hraničné rýchlosti, pri ktorých sa plynulá jazda v kolóne mení na dopravnú zápchu. „Spolupráca so spoločnosťou Mobility & Big Data prinesie monitoring dopravných tokov, emisií a iných vplyvov na životné prostredie na vybraných úsekoch ciest. Zber dát bude zabezpečený moderným senzorickým systémom,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Zdroje: Noviny.sk, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá