Veľké zmeny pre vodičov: Na chodníku po novom nezaparkuješ a na cyklistov budeš musieť brať oveľa väčší ohľad

  • Zákon výrazne upravuje aj realitu slovenských cyklistov. Ide o veľký posun vpred
  • Zmeny by mali začať platiť v marci budúceho roka. Toto všetko bude inak
sagan
TASR/Michal Svítok, Facebook/Bratislava - hlavné mesto SR
  • Zákon výrazne upravuje aj realitu slovenských cyklistov. Ide o veľký posun vpred
  • Zmeny by mali začať platiť v marci budúceho roka. Toto všetko bude inak

Slovenské cesty a chodníky sa budú meniť. Vodiči, cyklisti, chodci, pozor. V parlamente bola schválená novela Zákona o cestnej premávke. „Roky sa na ňu čakalo a výrazne prispeje k tomu, aby sa Slovensko stalo dopravne civilizovanou krajinou,“ píše na sociálnej sieti Cyklokoalícia.

Je to krok vpred, na cestách sa budú cítiť výrazne bezpečnejšie cyklisti a zákon v dobrom ovplyvní aj chodcov. Opäť sa im vrátia chodníky, nebudú na nich totiž viac parkovať autá.

Autá na chodníkoch budú onedlho minulosťou

Cyklokoalícia informuje, že sa paušálne ruší povolenie parkovať na chodníku. Odteraz to bude povolené len na miestach, kde to bude vyslovene povoľovať značenie. „Šlo o nezmyselné opatrenie. Výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu,“ tvrdí Cyklokoalícia. Slovensko ho navyše malo v zákone ako jediná európska krajina.

Chodníky tak budú opäť naplno slúžiť chodcom. Samospráva môže parkovanie stále povoliť – tam, kde to skutočne nebude nikomu prekážať.

VEĽKÝ DEŇ PRE DOPRAVU NA SLOVENSKUDnes bola v parlamente schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky…

Posted by Cyklokoalícia on Thursday, November 25, 2021

Ideme po vzore zahraničia

Mení sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciách. Ide o prvý krok k budúcnosti funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničia, píše občianske združenie: „V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu.“

V rámci zákona sa k základným povinnostiam vodiča pridáva aj neohrozenie cyklistov na cestičke pre cyklistov, pri odbočovaní a vchádzaní na cestu.

Prioritným cieľom novely je jasne definovať bočný odstup pri predbiehaní zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Ide teda o predbiehanie cyklistov, ale aj chodcov či užívateľov kolobežiek.

„V novele zákona definujeme, ako má vyzerať bezpečnostné predchádzanie, pričom vodič automobilu musí zachovávať dostatočný bočný odstup, ktorý je najmenej jeden meter pri rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu (km/h) a 1,5 metra pri vyššej rýchlosti. Veríme, že táto malá zmena pomôže k vyššej bezpečnosti na cestách,“ uviedol poslanec Radovan Sloboda (SaS).

Zmeny by mali začať platiť na jar

Romana Tabák (OĽaNO) doplnila, že zároveň navrhujú, aby bola účinnosť zákona daná na 1.3.2022: „Veríme, že nájdeme širokú podporu nielen v parlamente, ale aj medzi občianskou spoločnosťou, ktorej záleží na bezpečnosti našich cyklistov.“

Doteraz platilo, že dieťa do 10 rokov malo ísť na bicykli na chodníku, zatiaľ čo rodič už na ceste. Po marci budúceho roku by tak malo platiť, že osoby, ktoré sprevádzajú alebo vezú deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku. Samozrejme, za podmienky, že neohrozia chodcov.

Ak pôjde skupina cyklistov a bude ich najmenej šesť, budú môcť ísť vedľa seba: „Umožňuje to najmä bezpečnejšie predchádzanie športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne,“ dopĺňa Cyklokoalícia.

Zmeny mali skutočne veľkú podporu, za zmeny hlasovalo 133 zo 134 poslancov, Cyklokoalícia tvrdí, že posunuli Slovensko aj v doprave do 21. storočia. Návrhy pred predložením do parlamentu prerokovala a odobrila aj naša polícia.

Zdroje: TASR, Cyklokoalícia

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá