Veľký návrat obchodného reťazca: Na Slovensku škaredo narazil, teraz prichádza k susedom

  • Carrefour oznámil opätovný vstup na český trh
  • Na Slovensku ho stihol krutý osud
  • Do strednej Európy sa vracia po takmer 20 rokoch
Carrefour bratislava
Carrefour odišiel zo Slovenska v roku 2005, odchod sprevádzal veľký výpredaj TASR/Štefan Puškáš
  • Carrefour oznámil opätovný vstup na český trh
  • Na Slovensku ho stihol krutý osud
  • Do strednej Európy sa vracia po takmer 20 rokoch

Carrefour sa vracia. Značka supermarketov, ktorú dobre poznajú aj Slováci, znovu prichádza do Česka. Ako informuje samotný Carrefour, značka supermarketov bude spolupracovať s miestnou firmou. Tou je JIP Retail. Tá v Česku prevádzkuje 14 prevádzok s potravinami.

Návrat do regiónu

Patrick Lasfargues, výkonný riaditeľ Carrefour International Partnership, považuje toto partnerstvo za skvelú príležitosť poskytnúť českým zákazníkom konkurencieschopný sortiment produktov pre ich každodenné potreby. „Je to ďalší dôležitý krok v medzinárodnej stratégii skupiny Carrefour, s dôrazom na rozvoj vo východnej Európe,“ povedal.

Teší nás, že sa môžeme stať partnerom Carrefouru a umožniť mu návrat do Česka. Ich pozoruhodná ponuka produktov sa skvele dopĺňa s naším sortimentom,“ uviedol Jan Plšek, prezident JIP Retail. 

Carrefour je v Európe etablovanou značkou, ich obchody nájdeš vo väčšine krajín. Na Slovensku je však jeho príbeh veľmi smutný, ba až tragický. Carrefour oficiálne odišiel zo slovenského a českého trhu ešte v roku 2005, no slovenskí zákazníci mohli v supermarketoch s touto značkou nakupovať až do roku 2018.

Vtedy sa zatvorili brány posledného supermarketu a po firme, ktorá ich prevádzkovala, ostali len dlhy a veľa nahnevaných veriteľov.

Tragický príbeh Carrefouru na Slovensku

Carrefour, jeden z popredných maloobchodných gigantov v Európe, vstúpil na slovenský trh v roku 2000. Svoj prvý hypermarket otvoril v bratislavskej Petržalke a neskôr v nákupnom centre Polus. V tom čase bol Carrefour druhým najväčším obchodníkom na svete, hneď po americkom Walmarte.

Spočiatku sa firma sústredila na predaj výrobkov od domácich producentov. V roku 2001 pokračovala expanzia otvorením hypermarketov v Košiciach a Žiline.

V roku 2005 Carrefour zažil na Slovensku výraznú aféru. Spustil akciu „výpredaj storočia“, ktorá bola intenzívne propagovaná v médiách. Výpredaje s až 90-percentnými zľavami spôsobili v hypermarketoch nákupné šialenstvo, čo viedlo aj k dopravnej kolapsu v hlavnom meste. Fotografie nájdeš ešte aj dnes na webe SME

Zľavy sa však v skutočnosti týkali len niekoľkých tovarov, na čo si napokon posvietila Slovenská Obchodná Inšpekcia a udelila reťazcu mastnú pokutu.

Odchod zo Slovenska

Výpredaj uskutočnila firma Carrefour preto, lebo v skutočnosti zo Slovenska odchádzala. Značku a predajne však prenechala miestnej firme menom Retail Value Stores (RVS). O desať rokov neskôr sa začali na firmu sypať problémy. Medzi dodávateľmi sa začalo šepkať, že reťazec je pred krachom a firma vytunelovaná. 

Informovali o tom Aktuality. RVS potvrdila, že dodávatelia si berú svoj tovar naspäť, o špekulácie o krachu vehementne odmietala. Dodávatelia neskôr prehovorili o tom, že im RVS neplatí faktúry, a tak si jednoducho chodia svoj tovar prevziať. Situácia sa neriešila, dlhy sa kopili, až prišla reštrukturalizácia.

V ďalšom roku sa však „vynoril“ záchranca v podobe investora. Bol ním bývalý partner skupiny Penta Jozef Špirko. Podľa Aktualít hľadal nové odbytové kanály pre produkty jeho firiem. Regály predajní Carrefour sa opäť začali napĺňať tovarom a skutočne to tam začalo vyzerať ako v hypermarkete.

Carrefour totiž operoval na obrovských formátoch, ktoré v tom čase už vychádzali z módy. Na trh sa v tom čase začali tlačiť menšie, progresívnejšie formáty predajní a doslova prevalcovali slovenský trh.

Ani vstup finančného žraloka však nakoniec Carrefour nezachránil. V roku 2018 zatvoril poslednú predajňu a na Slovensku definitívne skončil. Firma nespomenula, že by sa niekedy na Slovensko chcela vrátiť.

Príbeh Carrefour na Slovensku je príkladom toho, ako môže medzinárodný maloobchodný reťazec vstúpiť na nový trh, expandovať, ale aj naraziť na problémy spojené s marketingovými stratégiami a dodržiavaním miestnych predpisov.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Carrefour, Aktuality, SME

Najnovšie videá

Trendové videá