Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich

  • Slováci sú milovníci piva, veľmi im chutí české
  • V súťaži Pilsner Urquell Master Bartender po druhýkrát za sebou zvíťazila žena
  • Po prvýkrát v histórii si finále súťaže mohla pozrieť aj verejnosť
pilsner
  • Slováci sú milovníci piva, veľmi im chutí české
  • V súťaži Pilsner Urquell Master Bartender po druhýkrát za sebou zvíťazila žena
  • Po prvýkrát v histórii si finále súťaže mohla pozrieť aj verejnosť

V pražskom O2 Universum sa v piatok 4. apríla konalo finále prestížnej súťaže Pilsner Urquell Master Bartender 2025 – na najväčšom podujatí roka si ho po prvýkrát v histórii mohla pozrieť aj verejnosť. Do súťaže sa tento rok prihlásilo rekordných 209 výčapníkov zo Slovenska a 497 z Česka.

Finalisti ukázali nielen svoje zručnosti za výčapom, ale aj vedomosti, ktoré sa týkali piva. Do finále sa prebojovalo 20 najlepších finalistov z Česka a 10 zo Slovenska. 

Súťaž Pilsner Urquell Master Bartender má 19-ročnú tradíciu a zameriava sa na komplexné výčapnícke remeslo: od práce so sklom a techniky čapovania až po edukáciu verejnosti a kolegov.

Slovensko tak pozná nového víťaza – už po druhýkrát za sebou sa ním stala žena. Martina Chúpková z reštaurácie Kantína v Lietavskej Lúčke, ktorá sa v gastre pohybuje už 17 rokov. 

01 Martina Chúpková SR-1744022831
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Martina Chúpková porazila v prestížnej súťaži viac ako 200 súťažiacich.

Súťaž nie je len o správnom čapovaní

Súťaž Pilsner Urquell Master Bartender je medzinárodná súťaž, ktorá sa zameriava na výber najlepších výčapníkov, ktorí sa špecializujú na čapovanie piva.

Cieľom súťaže je vyzdvihnúť umenie správneho čapovania piva, zručnosti v obsluhe zákazníkov a prístup k pivu ako k umeniu. Súťažiaci sa musia predviesť v rôznych disciplínach, ako je správne čapovanie piva, obsluha zákazníkov a prezentácia značky Pilsner Urquell.

Dôležitý je aj ich osobný prístup k pivu a schopnosť komunikovať s hosťami. V rámci súťaže sú bartenderi testovaní z technických zručností, kreativity a schopnosti vytvárať zážitky pre hostí.

Súťaž má viacero kôl a tie najlepšie výkony postupujú až do finále, kde sa rozhoduje o víťazovi, ktorý získa titul „Pilsner Urquell Master Bartender“ a často aj rôzne atraktívne ceny, ako aj príležitosť reprezentovať značku Pilsner Urquell na medzinárodných podujatiach. Pozri si viac →

udia na pive-1741352151
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Súťaž Pilsner Urquell Master Bartender nie je len o správnej technike piva, ale aj o vedomostiach či správaní sa k zákazníkom.

Súťaž sa konala v troch kolách

Finalisti súťaže sa museli prebojovať cez tri kvalifikačné kolá – prvá fáza zahŕňala online vedomostný test, v ktorom účastníci ukazujú svoje znalosti pivovarníctva, starostlivosti o pivo a histórie značky Pilsner Urquell. 

V druhej časti prebiehal mystery shopping v podnikoch, v ktorých výčapníci pracujú – pri ňom bola hodnotená nielen kvalita čapovaného piva, ale aj vystupovanie a profesionalita výčapníkov. 

Tretie kolo sa venovalo prezentačným schopnostiam a súťažiaci prostredníctvom videa predstavili seba aj svoje prevádzky. Okrem toho sa zúčastnili viacerých disciplín v Plzni a v Prahe. V piatkovej časti v Prahe museli súťažiaci napríklad načapovať tri hladinky v čo najkratšom čase, ale zároveň vo výbornej kvalite. 

Čapovanie bez dotyku kohútika

V ďalšej časti súťaže sa výčapníci nemohli dotknúť kohútika – ich úlohou bolo za 90 sekúnd vysvetliť dobrovoľníkom z davu, ako sa správne čapuje prvotriedna hladinka.

Na všetko dohliadala porota, v ktorej bol emeritný vrchný sládok Plzeňského Prazdroja Václav Berka, ale aj vrchný obchodný sládok Vojtěch Homolka či dlhoročný sládok na Slovensku Ján Píry. Ako sa správne čapuje pivo →

1744017559782
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Tento rok sa do prestížnej súťaže prihlásilo rekordných 209 výčapníkov a výčapníčok zo Slovenska, pričom až 50 % tvorili ženy.

Víťazkou je už druhýkrát po sebe žena

Za Slovensko si už po tretíkrát v rámci celej súťaže odniesla titul Pilsner Urquell Master Bartender žena. Martina Chúpková z reštaurácie Kantína v Lietavskej Lúčke neskrývala nadšenie a lásku k svojej práci. 

Ako dlho sa pohybujete v gastre? 

V gastre pracujem už od svojich 16 rokov, čiže je to viac ako 17 rokov. 

Ako dlho trvá naučiť sa správne čapovať pivo?

Samotné čapovanie sa dá technicky ľahko pochopiť. Dôležitá je však starostlivosť o pivo, aby bolo stále čerstvé. Samozrejme, človek musí mať aj nejakú zručnosť. Základom však je, že to musí robiť od srdca a s láskou – vtedy je pivo najlepšie.

Viete odhadnúť, koľko pív za deň načapujete? 

Nikdy som to nejako nerátala, ale určite sú to stovky pív. 

Stáva sa niekedy, že mal zákazník pripomienky k tomu, ako má načapované pivo?

Na Slovensku sa to, bohužiaľ, stáva pravidelne. Myslím si, že naša pivná kultúra je ešte v plienkach. Skôr sa stáva, že kritizujú to, že nemajú pivo načapované po nejakú pomyselnú rysku.

Naším cieľom nie je zákazníka oklamať, ale ľudia často nerozumejú technike čapovania. Najskôr pena, potom pivo – a tá pena musí byť hustá, krémová a plná chuti. A keď ona vystúpi, tak pivo dôjde po rysku.

Sú väčší štamgasti Slováci alebo Česi?

Určite Česi. Oni majú kultúru, podniky, ktoré sú zamerané konkrétne na pivo. Na Slovensku si ľudia väčšinou objednajú pivo k jedlu, tu to je skôr ako doplnok. 

Myslím si, že nám chýba takýto koncept, napríklad dať si to pivo len tak na stojáka. Verím však, že hoci to u nás ešte chýba, tak sa to zmení. 

1744017559451
zdroj: Plzeňsky Prazdroj – Martina Chúpková sa stala víťazskou Pilsner Urquell Master Bartender za Slovensko.

Súťažiaci mali obrovskú podporu v dave

Keďže sa súťaž vôbec po prvýkrát v histórii konala pred verejnosťou, návštevníci, ktorí prišli na najväčšie podujatie tohto roka Makro Czech Gastro Fest, si tak mohli pozrieť, ako sa správne čapuje ich obľúbené pivo.

Súťažiaci si okrem toho užili aj obrovskú podporu davu, ktorá ich vyhecovala k ešte lepším výkonom. Zároveň si správnu techniku čapovania mohla vyskúšať aj verejnosť. 

Vďaka tomu bola atmosféra ešte radostnejšia – litre piva tiekli potokom a návštevníci videli, ako by mali vyzerať dokonale načapované šnyt či hladinka. 

„Výčapníci sú srdcom každého podniku, a keď sa vedia skvelo postarať o pivo, zážitok hostí je jedinečný,“ povedal Václav Berka, emeritný vrchný sládok Plzeňského Prazdroja

„Úroveň tohto ročníka bola mimoriadne vysoká a tým, že sme do neho prvýkrát zapojili divákov, dostala súťaž o najlepšieho výčapníka plzenského ležiaka úplne nový rozmer. Videli sme skvelé výkony a nadšenie pre túto dôležitú profesiu, ktoré sú základom pivnej kultúry,“ dodal Berka. 

images
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Emeritný vrchný sládok Plzeňského Prazdroja Václav Berka.

Ako sa správne čapuje pivo

Podľa emeritného vrchného sládka Plzeňského Prazdroja Václava Berku, správne načapované pivo je nielen otázkou chuti, ale aj rešpektu k remeslu a tradícii.

  • Dokonale čistý pohár je základ: Pohár musí byť umytý a opláchnutý studenou vodou – to pomáha udržať správnu teplotu a chuť piva.
  • Správne držanie pohára: Pohár sa drží v 45° uhle a nikdy sa nedotýka výčapného kohútika.
  • Kohútik sa rýchlo otvorí naplno: Pomalé otváranie spôsobí oxidáciu a zlú penu. Pivo by malo prúdiť plynulo a hladko.
  • Správna pena je základ: Pena sa čapuje vysoká na „tri prsty“ a jej úlohou je chrániť pivo pred oxidáciou.
  • Pena je živá: Pomaly opadáva a zanecháva krúžky na skle. 

Tri spôsoby čapovania 

Podľa Berku existujú tri tradičné spôsoby čapovania plzenského ležiaka:

  • Hladinka – klasika: najprv sa načapuje pena, potom pivo. 
  • Šnyt – ide o malé pivo vo veľkom pohári, v ktorom je viac peny.
  • Mlíko – ide o čistú krémovú penu. Sladké, krémové, vhodné napr. pre dámy alebo ako posledné pivo na večer. Dobré pivo nie je len o technike →

Tapster-1663589263
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Základom dobre načapovaného piva je čistý pohár a krémová pena.

Nie je to náhoda, je to systém

Správne načapované pivo nie je len o technike, pene či chuti – je to o tom, ako sa pivo čapuje, kto ho podáva a aký príbeh za tým stojí. A práve na tom si Pilsner Urquell dáva záležať.

Chuť ikonického plzenského ležiaka nie je výsledkom šťastia či zvyku, ale dôsledne vybudovaným systémom, ktorý sa začína pri výbere tých najlepších surovín, pokračuje poctivým varením a nekončí ani v tanku.

Práve naopak – ten posledný krok, čapovanie, rozhoduje o tom, či pivo chutí tak, ako má. A to už nie je práca pivovaru, ale výčapníka. Značka Pilsner Urquell preto investuje práve do týchto ľudí – do ich školení, podpory aj motivácie.

Správne načapované pivo je alchýmia – keď to niekto ovláda do detailu, zákazník to pozná hneď pri prvom dúšku. Kvalitná práca za výčapom zaručí, že zákazník odíde spokojný a vráti sa znova.

1744017559539
zdroj: Plzeňský Prazdroj – Pilsner Urquell investuje do školenia, podpory aj motivácie výčapníkov.

Najnovšie videá

Trendové videá