Vo Fínsku žiaci prvých šesť rokov nedostávajú známky. Inšpiruje sa aj Slovensko?

  • Fínsko patrí k najúspešnejším krajinám na poli vzdelávania
  • Bez pochýb patrí k tým, od ktorých sa má Slovensko čo učiť, možno aj v hodnotení žiakov
 srcset
unsplash.com
  • Fínsko patrí k najúspešnejším krajinám na poli vzdelávania
  • Bez pochýb patrí k tým, od ktorých sa má Slovensko čo učiť, možno aj v hodnotení žiakov

Fínsko je krajina s dlhodobo vynikajúcimi výsledkami v medzinárodných hodnoteniach PISA. Vedel si, že po nástupe do škôl prvých šesť rokov nie sú fínske deti hodnotené známkami, ale slovne? Fínsky vzdelávací systém žiakov celoplošne netestuje. Jediná národná skúška sa koná v poslednom ročníku na strednej škole formou centrálne organizovaných testov. 

Ako sa uvádza v publikácii, ktorú zostavil kolektív autorov z Univerzity Tomáše Bati v Zlíne s názvom „Analýza současných systémů sledování a hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávaní”, fínsky systém kladie vysoké nároky na pedagógov v roli hodnotiteľa.

Na Slovensku sa v súčasnosti môžu slovne hodnotiť žiaci prípravného, nultého, ako aj prvého až štvrtého ročníka. Žiaci môžu dosiahnuť v hodnotení veľmi dobré, dobré, uspokojivé či neuspokojivé výsledky.

Čakajú náš školský systém zmeny? 

V našej krajine sa výrazne zvolebnieva a s nástupom novej vlády sa môžeme dočkať aj noviniek v rámci vzdelávacieho systému.  

Inšpirujeme sa Fínskom, kde môže byť záverečné hodnotenia žiakov do siedmeho ročníka len slovné? Podľa prieskumu SITA to nie je vylúčené. Agentúra vychádza z vyjadrení politických strán, ktoré sa v poslednom prieskume agentúry Ako, zverejnenom 7. februára, umiestnili nad hranicou 5 %.

zdroj: unsplash.com

 „Výhodou slovného hodnotenia je, že konkrétne pomenuje slabé a silné stránky žiaka a môže navrhovať zlepšenia. Známky sú zase jednoduchšie, priamočiarejšie, a preto pre mnohých rodičov zrozumiteľnejšie,“ vysvetlil odborník na školstvo strany SaS Branislav Gröhling. 

SaS spolu s hnutím Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) a koaličnou stranou Progresívne Slovensko (PS)/Spolu by školám ponechali možnosť rozhodnúť sa, či žiaka oznámkujú alebo slovne ohodnotia.

Odborníčka na vzdelávanie hnutia Sme rodina Adriana Pčolinská podotkla, že sú za zavedenie plošného slovného hodnotenia žiakov na prvom stupni základných škôl. Podľa nej by nemalo slúžiť iba ako referencia úrovne znalosti, no malo by poskytnúť žiakom širšie informácie. 

zdroj: unsplash.com

Tím Za ľudí zdôraznil, že prvé tri ročníky sú pre budovanie vzťahu dieťaťa k učeniu sa kľúčové. „Potrebujeme v nich preto zrušiť známkovanie a čo najviac znížiť stres z merania a porovnávania, ktorému je dieťa vystavované,“ vysvetlil a doplnil, že dieťa vie naň konkrétnejšie zareagovať.

Otvorenie diskusie o tom, akým spôsobom komplexne hodnotiť žiaka, je podľa Slovenskej národnej strany (SNS), ktorá zaslala odpovede cez tlačový odbor Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, potrebné. 

Podotkli, že učitelia často namietajú, že známky nie sú obsažné, no komplexnejšie formy hodnotenia vnímajú ako komplikované či zaťažujúce. „Známky sú len prostriedkom, ktorý má poskytovať pri procese vzdelávania spätnú väzbu a má byť tak motivačným prostriedkom,“ priblížil kandidát za KDH Martin Šmilňák. Dodal, že strana je pripravené podporiť upustenie od známkovania, ak na to vzdelávací systém zabezpečí dostatočné nástroje.

zdroj: unsplash.com

Martin Beluský zo strany Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko (ĽSNS) sa vyjadril, že je potrebné sa zamerať na iné oblasti školstva, ako je zlepšenie postavenie učiteľa či odbúranie administratívy. 

Hovorca strany Smer – Sociálna demokracia Ján Mažgut uviedol, že možnosť,„neznámkovať“ žiakov v prvom ročníku, ktorú momentálne školy majú, je plne vyhovujúca. Podľa neho vedomosti žiakov, respektíve ich nedostatok, nie je spôsobený stresom z hodnotenia, ale úrovňou výchovno-vzdelávacieho procesu. Doplnil, že sa musia prijať vecné opatrenia na zlepšenie kvality vzdelávania a nie hľadať zástupné marketingové témy.

V školách rušia domáce úlohy, deťom chcú dopriať viac voľna

V Spojených arabských emirátoch sa počnúc budúcim týždňom plošne ruší zadávanie domácich úloh žiakom verejných škôl. Rozhodnutie, o ktorom informovalo ministerstvo školstva, sa tak týka celkovo 256 škôl, z toho 23 v Dubaji a 233 v Abú Zabí.

zdroj: unsplash.com

Ministerstvo argumentuje, že deti sa majú učiť v škole a po jej skončení sa majú hrať, tráviť čas vonku alebo sa venovať  kreatívnym činnostiam, ktoré si samé alebo spolu s rodičmi vyberú. Na druhej strane, aby sa z celkového času, ktorý dieťa strávi denne učením až toľko neuberalo, ministerstvo školstva zároveň zrušilo aj školské prestávky medzi jednotlivými hodinami.

Podľa ankety v miestnom denníku National sú rodičia v názore na tieto opatrenia rozdelení asi tak pol na pol. Niektorí ich kvitujú a tešia sa, že ich deti budú mať viac voľného času, iní sa naopak obávajú, že budú len o to viac času tráviť zabávaním sa so spotrebnou elektronikou.

Zdroje: national.ae, SITA, csicr.cz

Najnovšie video