Vtedy a dnes: Takto počas rokov menili vizuálnu identitu kultové domáce značky

  • Všetci ich milujeme aj preto, že sú súčasťou našich životov už poriadne dlho
  • Tradičné slovenské a československé značky sa však časom menia
  • Ak nie svojou receptúrou, tak minimálne obalom
zdroj: Press Kit/Kofola, TASR
  • Všetci ich milujeme aj preto, že sú súčasťou našich životov už poriadne dlho
  • Tradičné slovenské a československé značky sa však časom menia
  • Ak nie svojou receptúrou, tak minimálne obalom

Určite z každej strany počúvaš, že všetko, čo bolo vyrábané v minulosti, bolo kvalitnejšie než to, čo svet produkuje dnes. Práčky vydržali desaťročia, textil bol taký pevný, že ho nezničili ani roky pravidelného nosenia, kuchynské linky a autá sa kupovali na celý život. Aj na Slovensku sa takéto „nezničiteľné“ či mimoriadne obľúbené produkty vyrábali a stále vyrábajú. Časom však svoj vzhľad prispôsobujú dopytu.

(Ne)obyčajné papierne

Snáď najlepším príkladom, ako sa dokáže vizuálna identita značky zmeniť, je produkt značky Harmony, ktorá v roku 2016 vďaka rebrandingu vyrástla na krásnu labuť. Stojí za ním štúdio Pergamen a komunikačný koncept si vzala na starosti jedna z najoceňovanejších domácich reklamných agentúr Made by Vaculik. Vzhľad všetkých výrobkov sa viac ujednotil a heslo „Krása nevídaná“ má prirodzene poukazovať na čistotu a eleganciu, s ktorou sa produkty spájajú.

Bez nich ani na krok

Kto by nemiloval tradičné slovenské Horalky, Kávenky, Milu či Princezky? Značka Sedita zásobuje sladkými dobrotami u nás malých aj veľkých už celé desaťročia. A jej produkty prešli viacerými zmenami, ktoré u zákazníkov dokonale zafungovali. Počas rokov sa množstvo produktov postupne zmenilo a vôbec nie nenápadne. Samotné logo v roku 2001 zmenila aj Sedita.

Dnes už v rukách Grékov

Ďalšou ikonickou značkou, ktorá nesmela či stále nesmie chýbať v žiadnej zo slovenských domácností, je Indulona. Tá už viac ako rok však nie je stopercentne slovenskou. V januári 2018 ju kúpila grécka firma Sarantis, výrobu krémov, ktorých receptúry vytvárali ostrieľaní dermatológovia, však ponechala v Hlohovci (viac si môžeš prečítať v našom článku TU).

Od 40. rokov minulého storočia prešla niekoľkými rebrandingmi, a ten posledný sa konal v roku 2015. Minimalistický dizajn s dorazom na všestrannosť produktu má na svedomí podľa Mediaguru.cz česká agentúra Leo Burnett v spolupráci s Profit Booster.

Nezameniteľná, československá

Jedinečná receptúra si získala chuťové bunky nielen Slovákov, ale aj mnohých fanúšikov sladených nápojov plných bubliniek zo zahraničia. Kofola je na trhu už od 50. rokov minulého storočia a v časoch svojej najväčšej slávy u nás dopyt po nej dokázal presiahnuť ten po milovanej americkej Coca-Cole.

Ak sa ti zdá, že v súčasnosti prichádza z množstvom nových kampaní (šušlajúci psík, Penožrúti, Amorkovia či hovoriace plyšové zvieratká), ver tomu, že rovnako radikálnymi zmenami prechádzal aj vizuál samotnej fľaše Kofoly. Zmenil sa hneď niekoľkokrát a hoci nápoj začínal v skle, dnes končí v plaste.

Skrátka legendárne

A keďže najčastejšie si pamätáme to, čo denne používame, našu päticu zaujímavých posunov v čase uzavrieme Grankom. Už vo svojom claime hovorí: „Stále tak, ako ho máte radi“ a hoci podľa rozhlas.cz dnes už ani zďaleka nepatrí nám, domácim, ale pod veľký konglomerát Nestlé, ktorý má pod sebou desiatky ďalších značiek, vyrába sa jedine pre slovenský a český trh.

Bodkovaný hrnček sladkého nápoja je stále tak trochu retro, čo povieš? Pôvodne bola na obale Granka fotografia dcéry jedného zo zamestnancov továrne v Kolíne, kde sa pôvodne produkt vyrábal. Dnes je tomu už ale inak. Obal by si s tým pôvodným porovnával len márne.

Zdroj: mediaguru.cz, sedita.sk, kofola.sk, rozhlas.cz