Z NULY DO SVETA: Divano, produkt, po ktorom sa môžu televízie zblázniť

  • Lujza Bubánová vytvorila spolu s Borisom Šebošíkom produkt, po ktorom sa môžu televízie zblázniť. Dvojica má zabezpečných už niekoľko exkluzívnych zahraničných spoluprác, vďaka čomu Divano postupne expanduje do celého sveta.
1974710_10208896562874277_1308832434_n
  • Lujza Bubánová vytvorila spolu s Borisom Šebošíkom produkt, po ktorom sa môžu televízie zblázniť. Dvojica má zabezpečných už niekoľko exkluzívnych zahraničných spoluprác, vďaka čomu Divano postupne expanduje do celého sveta.

Ahoj Lujza, ako to momentálne vyzerá v Divano, darí sa?

Aj s našou spolufirmou EmotionID sme sa nedávno presťahovali, zháňali investorov, zlepšovali technológiu, písali patenty a chystáme sa na dve nové offices v Berlíne a Londýne a.k.a. Darí sa with ups and downs :)

 

“Najhlučnejšia” je zatiaľ spolupráca s TV JOJ. Čo vám tento mediálny priestor a spolupráca priniesla? Naplnila nedávno ukončená súťaž vaše očakávania?

Okrem asi najzjavnejšej distribúcii sme sa dostali k veľmi dôležitým zisteniam ako pracovať s ľuďmi v takto veľkých štruktúrach. Je to prenosná informácia, takže veľmi vzácna pre ďalšie trhy.

Súťaž asi vždy dopadne dobre, ľudia milujú hrať a vyhrávať. U nás šlo vlastne o lojalitný program pre divákov, ktorý sme zrecyklovali z minuloročného projektu TV Joj, Telerola. Pod našou aplikáciou divák zažil lepší zážitok, pretože nebol nútený zostať na jednej obrazovke svojho telefónu, synchronizácia fungovala bez toho, aby bol TV set na full volume a okrem toho sa mohli rozprávať s ostatnými divákmi, resp. skôr zoznamovať sa. Vznikol nám v chat skupinách trend televízneho Tinderu :)

Snímka_obrazovky_2015-05-21_o 18.53.01

foto: archív L.B.

 

A čo iné spolupráce? Ktorých klientov by si vypichla ako najzaujímavejších?

Klientov na Slovensku, ktorí sa s nami púšťajú do spolupráce je viacej: z telco, bankového sektoru, automobilky, F&B a potravinové reťazce.

Taktiež naša technológia prináša veľmi dôležité dáta o sledovaní televízie, správaní divákov a real time prehľad televíznych spotov, o čo majú záujem mediálne agentúry.

 

 

Divano už nejaký ten mesiac funguje, no predpokladám, že rozbeh nebol jednoduchý. Kto vám pri vývoji pomáha, či už finančne alebo technicky?

Pri vývoji sme si svoj-pomocní a veľmi šikovní, boli sme schopní podať jeden inovátorský patent na synchronizáciu reklamných prestávok a pripravujeme sa na ďalší.

Finančne sme zatiaľ spolu s Borisom bootstrapovali, prijali sme už investíciu, takže tím bude rásť. Nepoznám žiadny iný takto odhodlaný tím, čo obetoval, resp. stavil všetko na svoj produkt – osobný čas, osobné peniaze, a veľmi tvrdo sme si teda mohli obhájiť svoju pozíciu voči investorovi. Z obchodného hľadiska máme niekoľkých poradcov, z čoho najzaujímavejší sú Boris Zelený, Roman Stanek, Andrej Pančík a Jan Řežáb. Veľkú pomoc dostávame aj od Kena Ryana z KMPG.

Inak je celkom dobrá doba na rozbiehanie technologických firiem, veľke IT firmy pomáhaju rôznymi free službami, treba to využit. My mame napríklad Azure cloud od Microsoftu.

Snímka_obrazovky_2015-05-21_o 18.53.23

foto: archív L.B.

 

Myšlienka Divano je založená na tom, že človek cez reklamy prepína, čo stojí vysielateľov. Nie sú však reklamy práve časom, keď si chce človek od programu oddýchnuť, miesto aby si zapínal ešte doplnkový obsah? Aká je vaša skúsenosť?

Reklamy sú hlavne moment, kedy televízia môže monetizovať svoj obsah. Divano pomáha plniť túto misiu a zároveň aktívne rieši frustráciu televíznych divákov z prerušovania programu, čo im asi najviac vadí.

 

Ako je to s používateľmi mobilnej aplikácie? Prezraď nám nejaké zaujímavé fakty, čísla a štatistiky :)

Asi najzaujímavejšie je, že appka sa stala miesto, kde sa teenagers zoznamujú. Naši používatelia sú veľmi lojálny, chatujú od skorého rána a v čase najväčšieho proma tam bývalo naraz aj päťtisíc aktívnych používateľov. Pustili sme novú verziu a chystáme nové promo, s novými showkami. Zaujímavé je napríklad VIP chat, kde herci, resp.účinkujúci môžu priamo komunikovať s divákmi. Napríklad teraz každý utorok a štvrtok komentuje kuchársku show ich najznámejší účinkujúci a našich userov to veľmi baví.

foto: instagram

 

 

Môžeme sa v blízkej budúcnosti tešiť na nejaké super novinky? Ako vidíš budúcnosť aplikácie v tom úplne že najideálnejšom prípade?

Momentálne sa zameriavame na európsky trh, Čínu, Rusko a v budúcnosti vidíme veľký potenciál v Latinskej Amerike. Už teraz sme doporučeným produktom Fremantle pre celú Európu a Rusko. Diskutujeme o hlbšej spolupráci v Nemecku s UFA a londýnskym Fremantlom.

Na základe našej spolupráce na ich licenčnom projekte „Moja mama varí lepšie ako tvoja“ sme sa dostali do povedomia, lebo táto šou fungovala najviac na Slovensku v pomere k televíznej populácii. Mimo skvelého obsadenia nás televízia zaradila ako jeden z dôvodov takéhoto úspechu.

Screen Shot 2016-03-08 at 13.43.29

foto: instagram

 

Ako sa pozeráš na nedávny príchod Netflixu na Slovensko?

Netflix je super, oslovuje však špecifickú cieľovú skupinu. Nás neohrozuje, skôr nám pridáva na relevantnosti, pretože televízie zisťujú, že nemôžu vlastniť všetko a hlavne nie platformy. Ešte stále majú tendencie robiť nerozumné investície do vecí, ktorým nerozumejú. Netflix je odstračujúci príklad, prečo sa majú konečne na veci pozerať inak.

Takýto progresívny pohľad si veľmi vážime na našej TV JOJ, ktorá si tak udržala svoj status think-leadera a nám umožnila začať.

 

Chystáte sa na tento trend alternatívnych riešení konzumovania AV obsahu reagovať alebo sa chcete špecializovať na televíziu?

Samozrejme, aplikáciu vysvetlíme, keď na to bude v budúcnosti príležitosť. Naši investori a partneri ako Fremantle a UFA tento plán samozrejme poznajú.

 

A ako vidíš budúcnosť televízneho vysielania vôbec? Mladí sa s prechodom na vysokú často sťahujú a televíziu nejak neriešia..

Áno, televízna sledovanosť percentuálne klesá, ale nominálne ešte nikdy nebolo toľko televíznych divákov a ešte nikdy neboli vyššie budgety alokované na nákup televíznej reklamy. Televízia je ešte stále násobne relevantnejším zdrojom informácií pre širokú verejnosť a najväčšou výrobnou mašinou na hviezdy, trendsetterov a influencerov.

Preto pre live televíziu budú ešte veľmi veľmi dlho fungovať dva formáty: televízne spravodajstvo a šport. Ostatná forma zábavy sa bude pomaly distribuovať na rôzne kanály. A tam chceme byť aj my – jeden z tých zdrojov home entertainmentu.

Screen Shot 2016-03-08 at 13.44.40

foto: archív L.B.

Máš na záver nejaký odkaz pre mladých startupistov, ktorí by sa chceli pustiť do vlastného projektu, no možno majú obavy a priveľký rešpekt?

Ak máte obavy, rešpekt a strach, nerobte to. Treba byť presvedčený, lebo po ceste sa vám väčšina ľudí bude snažiť povedať, že robíte chybu, že nemáte šancu, že je to nereálne. Tento tlak treba vydržať. A to sa dá iba s dostatočným prvotným presvedčením.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech