Za meškanie vlakov môžu slovenskí cestujúci už čoskoro dostať oveľa väčšie odškodné

  • Železnice v súčasnosti za meškanie vlakov preplácajú cestujúcim pomerne málo
  • Ak Európsky parlament schváli nové nariadenie, čakajúci si výrazne polepšia, dopravcu to ale bude stáť majland
d052de34-e116-4bb6-a823-e5ef737fcd94-pexels-photo-211052
  • Železnice v súčasnosti za meškanie vlakov preplácajú cestujúcim pomerne málo
  • Ak Európsky parlament schváli nové nariadenie, čakajúci si výrazne polepšia, dopravcu to ale bude stáť majland

Veľa Slovákov pociťuje nedôveru v slovenské vlaky, ktoré majú obrovské meškania. Aj keď celkové štatistiky tvrdia, že je to v priemere niečo vyše minúty, tí čo sa načakali hodiny, majú na vec iný pohľad.

Je nádej, že poškodení cestujúci budú dostávať väčšie odškodné. Európsky parlament (EP) totiž minulý týždeň upravil návrh nariadenia o právach cestujúcich v železničnej preprave. Okrem iného poslanci rokovali o vyšších náhradách za meškanie vlakov a dostupnejšiu pomoc pre osoby s obmedzenou pohybom. Taktiež by sa mala zlepšiť informovanosť o právach cestujúcich, uľahčiť cyklistom prístup do vlakov a vyjasniť postupy pri riešení problémov.

Dopravcovia namietli, že by nemali platiť odškodné v prípade mimoriadných situácií, keď napríklad na trať spadne strom. Europoslanci to však zamietli a trvajú na kompenzačnej povinnosti. To by malo pre Slovákov veľký význam. Vyše 63 percent meškaní vlakov je údajne spôsobených cudzími vplyvmi a ZSSK sa tak vyhla pokutám od ministerstva.

Nový život?

Keby vlak meškal 60 minút, dopravná spoločnosť by po novom cestujúcim musela preplatiť 50 percent z ceny lístka. V súčasnosti pri meškaní vlaku od 60 do 119 mi­nút máš ná­rok na vrá­te­nie 25 percent z ceny lís­tka a ob­čerstve­nie v cene jedného eura. Polovicu cestovného si môžeš pýtať až vtedy, keď na stanici počkáš dve hodiny.

Ak by si dve hodiny čakal po schválení návrhu, dostal by si 100 percent z ceny lístka a pri meškaní 90 minút, 75 percent z ceny cestovného.

Koľko by nové pravidlá stáli naše ZSSK?

„V roku 2017 denne meškalo v priemere takmer 150 vlakov,“ uvádza web zeleznicne.info. Za rok je to 54 750 vlakov z 526 944 všetkých vypravených vlakov. To je vyše 10 percent. Nie všetky vlaky meškajú hodinu a viac. Ak mal ale národný dopravca ročnú tržbu 102 446 000 eur, mohol by na odškodnom preplatiť státisíce až milióny eur.

Pokuty za iné nedostatky

Okrem meškania vlakov trápia cestujúch aj nefunkčné a špinavé toalety, či pokazená klíma. Štát dotuje vlaky sumou 200-tisíc eur ročne. Tento rok dostala ZSSK zálohovú platbu vo výške 224 559 000 eur. Či je to málo na šlusné podmienky vo vlakoch? To už necháme na iných.

Za nedodžanie dohodnutých štandardov, môže ministerstvo dopravcovi udeľovať pokuty. Za nesplnenie hygienických povinností hrozí pokuta 100 eur. To nie je príliš motivačné, ale pokuty sa každý rok zvyšujú. Napríklad v roku 2015 to bolo 1865 eur a vlani už 13 725 eur.

Možno tlak z Európskeho parlamentu prinesie rýchlejšie zmeny k lepšiemu. Uvidíme.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech