Za nové EČV môžeš zaplatiť len polovicu. Stačí spraviť jednoduchý krok
- Nové tabuľky s evidenčným číslom majú množstvo výhod
- Ak sa rozhodneš pre e-službu, zaplatíš o 50 % menej

- Nové tabuľky s evidenčným číslom majú množstvo výhod
- Ak sa rozhodneš pre e-službu, zaplatíš o 50 % menej
O nových tabuľkách evidenčných čísel (TEČ) na vozidlá sme ťa už informovali. Ako už určite vieš, s ich „nástupom“ do praxe sa na návrhárov a samotné Ministerstvo vnútra SR vyliala kritika.
Mnohí si neuvedomujú, že pri nových tabuľkách nejde vždy len o dizajn, aj keď, samozrejme, aj ten hrá dôležitú rolu, no najmä motoristom v mnohých smeroch ušetria nielen čas, ale aj peniaze.
V podcaste Ministerstva vnútra SR Zvnútra o vnútre sa riaditeľ odboru dokladov a evidencie Prezídia PZ Jozef Jánsky s moderátorkou podcastu rozprával najmä o výhodách nových značiek. Jozef Jánsky dôkladne spresnil a vysvetlil vývoj značiek, ich dôležitosť a najmä uľahčenie množstva záležitostí, s ktorými sa Slováci doposiaľ stretávali.
Jánsky hneď v úvode zopakoval a ozrejmil, že tabuľka môže byť viazaná buď na vozidlo, alebo jeho držiteľa, takže pri predaji auta sa majiteľ môže rozhodnúť, či spolu s autom predá aj tabuľku s evidenčným číslom, respektíve jeden pár tabuliek, alebo si ich ponechá.
Rovnako je na tom nový majiteľ vozidla. Buď sa rozhodne pre nové tabuľky a požiada o ne na dopravnom inšpektoráte, prípadne si dá svoje z jeho predošlého auta, avšak nové vozidlo musí stihnúť prihlásiť v priebehu jedného roka odo dňa prepisu starého vozidla.
Ak si nový majiteľ ponechá tabuľku, ktorá je už na vozidle, ktoré kupuje, platí správny poplatok len za prepis vozidla.
„Dopredaj“ starých TEČ
Riaditeľ Jánsky v podcaste uviedol, že v súčasnosti inšpektoráty vydávajú pôvodné skladové zásoby tabuliek, a to až do ich vyčerpania. Uviedol, že počet tabuliek je ešte dostupný na pár mesiacov, „ale všetko závisí od jednotlivých okresov“.
Ak sa však majiteľ nového vozidla rozhodne, že chce mať nové značky už teraz – novú tabuľku, v novom dizajne, „môže o ňu požiadať prostredníctvom elektronických služieb Ministerstva vnútra SR alebo osobne na dopravnom inšpektoráte“, spresnil Jánsky.
Práve na dizajn TEČ smerovala kritika Slovákov, no riaditeľ Jánsky povedal, že v prípade výberu a dohôd o nových značkách išlo o viaceré stretnutia všetkých zúčastnených strán. „…nášho odboru, automobilových opravovní, zástupcov vysokej školy výtvarných umení a ďalších odborníkov, kde sa preberali technické a grafické možnosti. Preberalo sa viacero návrhov a napokon zvíťazil návrh jednej študentky Simony,“ vysvetlil Jozef Jánsky.
Ako uviedol, hlavným kritériom bola najmä čitateľnosť za akýchkoľvek svetelných podmienok. Pri starých TEČ sa dialo to, že pri zníženej viditeľnosti prichádzalo „k zámene písmena O s 0 alebo I s 1“.
„Nový dizajn obsahuje písmená, ktoré sú tvarované do hranatejších tvarov, a čísla sú guľatejšie,“ povedal riaditeľ. V skratke išlo najmä o to, aby boli strojovo čitateľné a dochádzalo k čo najnižšiemu počtu chýb pri zámene písmen či čísel.
Lacnejšia voľba ešpézetiek
Keďže sa zrušila aj dvojkroková zmena pri prepisovaní auta na iného majiteľa, ktorý bol z iného okresu, o zmenu držby sa tak dá v prípade nových značiek požiadať bez tohto medzikroku. Takže o vykonanie zmeny sa dá požiadať na akomkoľvek dopravnom inšpektoráte.
Poplatky za vydávanie TEČ sa nezmenili. „Štandardné vydanie je 16,5 €, ak požadujete o vydanie tabuliek v páre, tak je to 33 € pri okienkovom predaji,“ tvrdí riaditeľ, no zároveň dodal, že ak sa majiteľ vozidla rozhodne využiť elektronickú službu Ministerstva vnútra SR, správny poplatok nebude 16,5 €, ale len 8 € za jednu tabuľku. „V tomto prípade zaplatíte 16 € za jeden pár,“ ozrejmil Jánsky.
Pri e-službách sú správne poplatky znížené o 50 % z poplatku určeného podľa sadzobníka, najviac však o 70 eur.
Ak si vodič požiada o vlastný nápis na tabuľku s evidenčným číslom, od januára došlo k jednej konkrétnej zmene. Keďže ide o voliteľnú logistiku tabuľky s evidenčným číslom, od 1. januára 2023 je možné požiadať o tabuľku so siedmimi voliteľnými znakmi. Doteraz to bolo len päť znakov, napríklad BA-TTMAN. V tomto prípade bolo auto registrované v Bratislavskom kraji a dotyčný na dopravnom inšpektoráte požiadal len o päť písmen (TTMAN).
Od januára môže požiadať o celých sedem znakov, avšak s jednou podmienkou. „Prvé dva znaky musia byť písmená, nemôžu to byť čísla. Výnimku z tejto normy má len armáda SR, ktorej môže TEČ začínať aj dvoma číslicami. V dnešnej dobe to už môže teda byť aj ,JANICKO‘,“ konkretizoval Jánsky.
Aj v tomto prípade sa tabuľky dajú objednať cez elektronickú službu ministerstva. Na dopravnom inšpektoráte by si za vlastnú logistiku značky zaplatil 165,5 €, a teda za jeden pár by to bolo 331 €, pričom cez e-službu ťa to vyjde 95,5 € za jednu a len 191 € za obe. Ušetríš tak až 140 €.
Recyklant v praxi
Ako Jánsky povedal, s kuriozitami sa potýkajú každý deň, dokonca uviedol, že niektoré tabuľky ani nemôžu dať do výroby, „pretože obsahujú hanblivé výrazy prípadne nejaké zakázané výrazy, ktoré nie sú v súlade s paragrafom 124 Zákona 8 z roku 2009“.
Najväčším problémom pri voliteľnej logistike bolo, že ak majiteľ takejto tabuľky predal auto, musel tabuľku vrátiť, avšak, „ak si od 1. januára občan SR objedná voliteľnú EČV, už ju v prípade predaja vozidla alebo vyradenia auta z evidencie nebude musieť vracať“.
„Je zavedený aj takzvaný recyklant, čo znamená, že ak ste mali tabuľku BL-111-AA a táto tabuľka bola aj odovzdaná, môžete požiadať dopravný inšpektorát o vydanie recyklantu a tento vám bude následne dodaný ako voliteľná tabuľka,“ špecifikoval riaditeľ odboru dokladov a evidencie Prezídia PZ Jánsky.
Jozef Jánsky v závere podcastu dodal, že od roku 1997 do konca roka 2022 sa na Slovensku vydalo viac ako 17 miliónov kusov tabuliek s evidenčným číslom.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: MINV, MINV/Zvnútra o vnútre