Zdravý dizajnér 101: Správnou polohou ku zdraviu a kreativite.

Sketcher: Róbert Suja / 20. mája 2015 / Lifehacking

It-čkári strávia pri pc neuveriteľné množstvo času. Všetok tento čas zvykneme tráviť v zlej polohe, čo má za následok vznik zdravotných problémov. Väčšinou sú to problémy s chrbticou. Mnohý z nás toto podceňujú a začíname to riešiť až keď je neskoro. Z časti bol toto aj môj prípad. Čo teda s tým, ako si udržať zdravie, zvýšiť kreativitu a svoju výkonnosť? V článku nájdete komplexné riešenie ako na to.

 

SPRÁVNE SEDENIE VÁM PRINESIE OVEĽA VIAC, NEŽ BY SA NA PRVÝ POHĽAD MOHLO ZDAŤ.

 

Správne sedenie pri PC

Bežný človek, ktorý pracuje s PC, strávi pri ňom denne zhruba 8 hodín. Ročne je to 2000 hodín (250 pracovných dní v roku x 8 hod. denne). Je to dosť veľa času na to, aby ste si nesprávnym sedením zabezpečili zdravotné problémy. V mladom veku to zvykneme podceňovať, no neskôr, často krát po rokoch sa tieto problémy ukážu.

Správne sedenie vám prinesie oveľa viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Vedec John Riskind zistil že pri správnom sedení máme vyšší výkon, teda stihneme viac za kratší čas. Okrem toho budeme mať aj lepšiu náladu a kreativitu, čo sa pri designovaní celkom hodí. V princípe platí, v zdravom tele zdravý duch.

Treba si aj uvedomiť, že práca pri pc je pre človeka z historického hľadiska nová. Nikdy v histórii sme netrávili toľko času sedením. V minulosti ste si museli obživu zaobstarať lovom, pestovaním, prípadne obchodovaním, no toho pohybu vždy bolo viac.

Po vlastných skúsenostiach odporúčam meniť niekoľko polôh pri práci. Žiadna statická poloha totiž nie je telu vlastná. Vždy, ak robíte niečo moc dlho rovnako, neprinesie vám to nič dobré. Ideálne je meniť 3 základné polohy. Čiže ak pracujete 8 hodín, v každej polohe strávite 2,6 hodiny. Je to super spôsob, ako si zachovať zdravie a výrazne zvýšiť svoj výkon. Aké sú to polohy? Poďme si ich predstaviť. Ešte uvediem niekoľko pravidiel, ktoré platia pre všetky 3 spôsoby.

 

Pravidlá, ktoré platia pre všetky polohy pri PC:

  • Monitor musí byť vo výške očí, prípadne o kúsok vyššie.
  • Zápästia pri písaní majú byť rovno, nie ohnuté. Čiže od lakťa až po zápästia máte ruky vodorovne.
  • Všímajte si svoje telo. Ak citíte akékoľvek napätie, uvoľnite ho a potom zas pokračujte v práci. Snažte sa toto praktikovať raz za čas. Časom vaše telo bude uvolnené aj bez toho, aby ste ho museli kontrolovať. Väčšinou zvykneme byť zbytočne napätý v ramenách, alebo v okolí spodnej chrbtice.
  • Dýchajte hlboko a do brucha. Snažte sa vyhnúť zrýchlenému plytkému dýchaniu do plúc. Toto je ale téma, ktorá sa dá rozvíjať aj v niekoľkých článkoch.

 

 

1.Spôsob – Klasické sedenie na stoličke.

Toto je nájzákladnejší spôsob sedenia, bežne takto sedí takmer každý, kto pracuje pri pc. Napriek tomu robíme množstvo chýb pri sedení na stoličke. Popíšem vám princípy správneho sedenia pri pc na stoličke. Sám som s tým celkom zápasil, no teraz už sedím správne.

Chodidlá musia byť celou plochou na podlahe. Ohnutie v kolenách je 90°, ohnutie v panve tiež 90°. Chrbát je vystretý a s hlavou tvorí jednu líniu. Ohnutie v lakťoch je 90°. predlaktie so zápästiami tvoria tiež jednu líniu. Monitor treba mať umiestnený tak, aby bol zarovno v línii vašich očí, prípadne trochu vyššie. Na ilustráciu som našiel vynikajúce video, v ktorom je znázornené ako správne sedieť.

 

 

Tip: Nezabudnite na kvalitnú stoličku. Je lepšie investovať do kvalitnej stoličky, ako znášať zdravotné následky. Je dobré poobzerať sa po takých značkách, ktoré sa vyznajú v ergonómii. Dá sa nájsť aj celkom dobrý pomer cena/výkon, no nie vždy je to ľahké. Často krát sa stáva, že stolička, ktorá je označená ako ergonomická stojí za veľké …

 

2.Spôsob – práca v stoji.

Áno presne, aj s počítačom sa dá pracovať po stojačky. Možno to znie trochu komicky, no je to super spôsob, ako si udržať zdravie a zvýšiť výkonnosť. Ak stojíte pri práci na pc, musíte to robiť správne, ináč vás to rýchlo prestane baviť a poviete si – to nefunguje. Ale opak je pravdou.

Je tu niekoľko princípov, prečo tento spôsob veľmi dobre funguje:

  • Správne dýchanie – Keď stojíme, zvykneme dýchať lepšie. To znamená hlbšie a viac do brucha.
  • Myslenie – Keď stojíme, telo je viac pripravené k akcii. Takto bude vaše myslenie na vyššej úrovni, ako keby ste sedeli.
  • Viac pohybu – popri státí, môžme prešlapávať z nohy na nohu a zvykneme prirodzene robiť rôzne iné pohybu. Je to tak v poriadku.
  • Spevnenie chrbtového svalstva – Keď stojíte, vaše svaly na chrbte pracujú a tým pádom ich udržiavate v dobrej kondícii. Pri sedení zvyknú tieto svaly chradnúť.

 

 

 

 

Naštudoval som niekoľo článkov a diskusií na túto tému a musím uznať, že názory sa zatiaľ rôznia. V podstate je ale dôležité, aby ste tento spôsob práce kombinovali aj s inými spôsobmi. Práve o tom je tento článok. V prípade, že by ste celý čas pri práci stáli, môže vám to spôsobiť napr. kŕčové žily, problémy s chrbticou a ďalšie zdravotné problémy.

Monitor by ste mali mať tak isto vo výške očí, klávesnicu tak, aby bol uhol ohybu v lakťoch 90°(tak isto ako pri polohe v sede). Snažíme sa mať vystretú chrbticu. Bude vás lákať stáť na jednej alebo druhej nohe, je vhodnejšie, ak budete stáť na obidvoch nohách (prípadne prešlapávať z jednej nohy na druhú). Popri tom keď len rozmýšlate sa môžete prechádzať. Je to super pre zdravie a zvýši to vašu výkonnosť a kreativitu. Na začiatku (zhruba 1-2 týždne) sa vám môže zdať, že ste po tejto polohe viac unavený. Toto je len prechodný stav, ktorý sa za krátko obráti a táto poloha vám bude dodávať viac energie. Tak isto budete menej prokrastinovať, mám to overené na sebe.

Státie pri pc je téma, ktorá by si zaslúžila aj celý článok. Teraz vám chcem mal ukázať cestu a vysvetliť vám dôležitosť kombinovania polôh pri pc. Je mi jasné, že to nie je ľahké, obzvlášť ak pracujete v nejakej firme, kde si nemôžete prispôsobiť svoje pracovisko. Ak by vás tématika státia pri pc zaujímala a chcete vedieť o nej viac, napíšte nám to do komentov, pripravíme samostatný článok.

 

 

 

3.Spôsob – Práca v sede po turecky.

Určite ste už počuli o tureckom sede. Poznám viacero ľudí, ktorí tento typ sedenia veľmi obľubujú. Po pravde, nenašiel som nikde na internete informácie o tomto type sedenia pri práci. Je to môj vlastný objav, ktorý už nejaký čas testujem, a to veľmi úspešne.

V prvom rade je veľmi dôležité naučiť sa správne sedieť po turecky. Často sa takto sedí v jóge. Pri sedení v tureckom sede sa vám veľmi dobre prekrvujú stehná a panva. Toto má taktiež vpyv na vašu vykonnosť, obzvlášť ak striedate túto polohu s ďalšími polohami.

Princíp sedenia je podobný ako u všetkých ostatných polôh. Nohy sú prekrížené, chrbát vystretý (s hlavou tvorí jednu líniu). Monitor je vo výške očí, ohnutie v lakťoch je 90°. Ak sa vám horšie sedí v tureckom sede, podložte si pod seba napr. vankúš, aby ste sedeli o niečo vyššie. Toto robím aj ja, kedže turecký sed nebol pre mňa prirodzený, no aj toto sa časom upravý. Je dôležité vytrvať.

Zas je to trochu náročnejšie, pretože si musíte upraviť aj pracovný priestor. No určite to stojí za to. Odrzkadlí sa to na vašom zdraví, vašej nálade a vašich pracovných výkonoch.

 

PREVENCIA JE JEDNODUCHŠIA AKO NÁPRAVA ŠKÔD.

 

Niekoľko tipov na záver.

Každý sme iný a preto je dôležité, aby ste tento článok vnímali ako tip, ako robiť veci lepšie. Testujte to na sebe, všímajte si svoje telo. Vaše telo je váš najlepší radca. Nemusíte do bodky dodržiavať to, že váš pracovný čas rozdelíte presne na tri polohy. Môžete v jednej polohe zotrvať dlhšie ako v inej, no je vhodné ich meniť. Prípadne môžete jednu z polôh vylúčiť a striedať iba dve. Okrem toho si robte často krátke prestávky, kedy si trochu precvičíte telo. Po práci sa skúste venovať nejakému športu, vaše telo vám poďakuje. Veľmi vhodné je napríklad plávanie.

Je naozaj dobré zamyslieť sa nad týmito polohami ešte predtým, ako vám zdravotné problémy vzniknú. Prevencia je jednoduchšia ako náprava škôd. Toto platí obzvlášť pre mladých ľudí. Viem o čom hovorím. Veľa mladých bude tvrdiť, že sedia nesprávne a nič im nie je. Tieto problémy sa ale prejavia až neskôr, po rokoch.

 

 

 

zdroj: sketcher.sk

Pridať komentár (0)