AKTUÁLNE: Slovensko dostane až 610 000 ďalších dávok vakcíny od Pfizeru, navyšuje dodávky pre celú EÚ
ĽSNS chce do ústavy pretlačiť zákon, podľa ktorého by mal každý premiér podstúpiť psychologické vyšetrenie
PRIESKUM: Väčšina Slovákov vníma Rusko ako strategického partnera, obeť západných machinácií a veľkého brata
Zjedol by si Kofolu alebo vypil Chrumky? Slovenský dizajnér sa dokonale pohral s ikonickými značkami
- Lovebrandy milujú ľudia práve kvôli ikonickým názvom a veľmi silným logám
- Experiment grafických dizajnérov ti pomôže rozmýšľať inak a vystúpiť zo zaužívaných chodníčkov
- Jeden taký vznikol aj u nás na Slovensku
- Lovebrandy milujú ľudia práve kvôli ikonickým názvom a veľmi silným logám
- Experiment grafických dizajnérov ti pomôže rozmýšľať inak a vystúpiť zo zaužívaných chodníčkov
- Jeden taký vznikol aj u nás na Slovensku
Prípadová štúdia, ktorá sa objavila v amerických médiách, zaujala aj grafických dizajnérov na Slovensku. Je dobre známe, že značky, logá a produkty sú jeden komplexný koncept a jeden bez druhého nefungujú. S dizajnom notoricky známych značiek sa pohrali aj slovenskí kreatívci, ktorí skúšajú oklamať ľudský mozog a overiť znalosť dobre známych slovenských lovebrandov.
Vykroč z komfortnej zóny a rozmýšľaj
Dobrý vizuál a dobé logo sú základom úspechu. Vďaka nim ťa značka osloví a aj si ju zapamätáš. Čo však, keď sa tieto dve veci pomiešajú? Čo ak sa zrazu namiesto Kofoly budeš chcieť napiť z fľaše, na ktorej je etiketa z arašidových chrumiek? Spozornieš alebo budeš v pohode piť?
Výsledok sociálneho experimentu môže mať len dve možnosti. Buď sa zamyslíš, alebo vizuálnu zmenu odignoruješ. Skupina grafických dizajnérov a kreatívcov zo slovenskej firmy Digitálka sa pozrela na silu značiek našimi očami.
Vybrali ikonické produkty, ktoré majú ľudia v hlavách dlhodobo zakódované. Takými sú bezpochyby Kofola, Chrumky, čokoláda Deva ale aj maslo od Raja.
Neinšpirovali sa Amerikou, skôr ďalekým východom. Ten bol jednou z pohnútok nazerať na značky takýmto spôsobom aj pre americký reklamný trh.
„Mojou inšpiráciou bol nápad egyptského dizajnéra Ahmeda Morshediho, ktorý si vybral celosvetovo známe značky. Vyrobil reálne obaly produktov s vymenenými logami a farebnosťou. Chcel poukázať na silu a dôležitosť vizuálnej identity značiek: loga, farby a dizajnu. Prostredníctvom nich vnímame produkty. Vytvárajú v nás emócie, vďaka ktorým si spájame značku s konkrétnou našou skúsenosťou s produktom ako takým,“ vysvetlil pre redakciu Startitup art director z agentúry Digitálka.sk Peter Sekelský. Marketérov experimenty prirodzene zaujímajú. A tak sa rozhodli otestovať aj kvalitu slovenských značiek, ich silu ale aj spotrebiteľa.
„Pokúsil som sa rovnaký princíp aplikovať na vybrané produkty známych slovenských značiek. Graficky som sa zahral s obalmi týchto výrobkov a zamenil ich. Vznikol tak zaujímavý mashup, ktorý náš mozog dostáva do pomykova. Vidíme známy obal a značku, ale nesedí nám k produktu a tvaru a tým ani k pocitu, ktorý sa nám bežne spája s takýmto vizuálom,“ dodáva Sekelský.
Silné slovenské značky
Ako na takúto skutočnosť reaguje slovenský spotrebiteľ?
Experiment ukázal, že zákazník silno vníma produkt a podvedome sa rozhoduje pre jeho kúpu, pretože si stále zachováva minimálne upravený vizuál, farby a logo.
„Vytvára si tak s danou značkou vzťah a dôveru. To ovplyvňuje naše podvedomé rozhodovanie. Použili sme ikonické slovenské značky, ktoré sú tu s nami už desiatky rokov. Keďže tieto produkty si svoju vizuálnu identitu zachovávajú už niekoľko dekád, tento vzťah funguje naprieč generáciami,“ uzatvára svoj sociálno-marketinogový experiment Peter Sekelský.
Inšpiratívny Afričan
Kde sa to celé vzalo? Len 29-ročný egyptský umelec Ahmed Morshedi sa pohral so spotrebiteľom a pomiešal známe mená veľkých amerických značiek. Vyzerali úplne inak a mali úplne inú funkciu, ako bol ich pôvodný zámer.
Ako informuje americký zábavný portál Boredpanda.com, mladý umelec zmenil dizajn výrobkov známych firiem, vytlačil etikety a obliekol ich do nového šatu. Takýmto spôsobom potom hravo zmiatol mozgy zákazníkov a prinútil ich, aby sa nad svojimi činmi ale aj tým, čo jedia, pijú alebo akokoľvek požívajú, dôkladnejšie zamysleli.
Práve on inšpiroval aj Slovákov z Digitálka.sk a vďaka jeho konceptu dostal moderný marketing opäť nový rozmer. Právom sa tak z neho stal marketingový guru.
Zdroj: Boredpanda.com