10 právd o skutočnom svete startupov

  • Z množstva firiem, ktoré za posledné tri roky vznikli, je väčšina plodom startupového ošiaľu. Pre tieto startupy sú tu tisícky eventov, súťaží, konferencií a inkubátorov, ktoré okrem prístupu k investorom ponúkajú aj pizzu a pivo pre hladných a smädných founderov (tých je 99%). S tým, ako sa startupy stali ekonomickou komoditou, sa našli aj tisícky ľudí, ktorí chcú mať na tomto všetkom svoj podiel. Pre nezainteresovaných je startup ako hľadanie jednorožca.
startups
  • Z množstva firiem, ktoré za posledné tri roky vznikli, je väčšina plodom startupového ošiaľu. Pre tieto startupy sú tu tisícky eventov, súťaží, konferencií a inkubátorov, ktoré okrem prístupu k investorom ponúkajú aj pizzu a pivo pre hladných a smädných founderov (tých je 99%). S tým, ako sa startupy stali ekonomickou komoditou, sa našli aj tisícky ľudí, ktorí chcú mať na tomto všetkom svoj podiel. Pre nezainteresovaných je startup ako hľadanie jednorožca.

Je to niečo, čo im príde nedosiahnuteľné, nerozumejú tomu a vlastne tomu ani neveria. Pre startupistov znamená toto všetko snahu zažiariť tak jasne, ako sa len dá, navštíviť čo najviac eventov a pitchovať, koľko to len bude možné. Investori sa zasa začínajú nudiť zo všetkých tých pitchov, ktoré stále počúvajú a znejú im už všetky rovnako. Founderi strácajú zo zreteľa jasnosť svojho biznisu a zisky, začínajú namiesto toho sledovať vanity metriky, ktoré nehovoria nič, neprinášajú peniaze a niektorí hovoria, že okrem dobrého pocitu, ani vlastne na nič neslúžia.

laptop-958239_1280

foto: pixabay.com

Keď spravíš svoj startup viac sexy, nemusí ti aj zarobiť peniaze. Výhry v súťažiach, tisíce followerov na sociálnej sieti, to nie sú indikátory úspechu. Predstav si obyčajnú kaviareň, v klasickom štýle, v klasickom meste. Nie je startup, nevyzbierala peniaze prostredníctvom crowdfoundingu, nemá ani vlastnú fanpage. Napriek tomu všetkému má väčší zisk, má zákazníkov vernejších značke a má aj väčší potenciál na prežitie v budúcnosti. A pritom ide len o jednu obyčajnú kaviareň, okolo ktorej sa nebudoval žiaden veľký hype. Majitelia riešili iba biznis.

coffee-386878_960_720

foto: pixabay.com

Tu je desať dôvodov, prečo by si mal riešiť len svoj biznis, nezúčastňovať sa súťaží, proste neriešiť bullshity, ktoré tvoj biznis neposunú: 

Priveľa startupových pitching eventov

Startupy sa dnes zúčastňujú stoviek eventov, kde dúfajú, že stretnú toho pravého investora, ktorý práve im vypíše nejaký ten pekne mastný šek. Len v Londýne je na Eventbrite 1059 startup eventov. Našťastie na Eventbrite ale nie sú všetky, lebo by si potreboval ďalšieho človeka, ktorý by ti sledoval len eventy.

Najväčšia smola eventov je, že na nich nájdeš rovnakých ľudí ako si ty. Nie je tam tvoj ideálny investor, ani jeho šeková knižka. Najlepšia spoločnosť je asi inde, rovnako aj najlepší investor. Musíš ich proste vyhľadať osobne.

Scott Heiferman, co-founder and CEO of meetup.com (left) and Scott Case, the co-founder and CTO of priceline.com and the CEO of the Startup America Partnership (right) answer questions during a Start up Town Hall at the Entrepreneurial Development CenterÔs annual Innovation Expo Wednesday, Oct. 23, 2013 at the Coralville Marriott Hotel and Conference Center. (Brian Ray/The Gazette-KCRG)

foto: wecreatehere.net

Fundraising – predaj sa

Na to potrebuješ vybudovať čaro osobnosti. Tu nejde o to, predať tvoj biznis, tu musíš predať sám seba. Je to v prvom rade o founderoch, až potom o nápade. Fundraising je väčšinou dosť únavný, keďže môže trvať celé mesiace. Pokiaľ zažíva tvoj biznis hektické obdobie, daj si extra záležať na prioritách, hlavne ak už máš nejaký ten obrat. Nezabúdaj, že obom stranám tu ide o biznis. Lojalita ide bokom, buď pripravený na odmietnutia a podrazy, bude ich veľa. Nie každý investor je dobrý pre tvoj startup, rovnako to platí aj naopak.

Preto nikdy nezúfaj, pohybuj sa rýchlo a nikdy nestrácaj svoj biznis z dohľadu. Môžeš využiť aj pomoc angel investora alebo crowdfunding platformy, ktoré pracujú na akomsi princípe pasáctva, teda im idú percentá tvojho úspechu, ak ti nájdu investora. Zvyknú si za to brať niečo okolo 5-10%.

Preto sa neponúkaj viacerým platformám, keďže potrebuješ čas na prípravu funding materiálov, videí atď. Je jasné, že každému biznisu pomôže finančná injekcia, ale tebe by malo záležať na tvojom jedinom cieli, ktorým je rast podniku.

920x920

foto: mysanantonio.com

Biznis sa robí v nočných hodinách

Startup konferencie majú svoj význam, aj svoje výhody, ale často môžu byť nudné a tak trochu na jedno kopyto. Sú tam startupy, ktoré majú niečo za sebou, tech žurnalisti, nejakí lovci ocenení, digitálni gurus, mnoho geekov, ktorí ukazujú všetky formy wearable technológií a veľmi málo žien. Všetko je to o PR. Sú tu stovky startupov, ktoré sa snažia spojiť s investormi, aby mohli trocha pitchovať po tom, ako zaplatili 500 libier za lístok. Budú posielať stovky emailov a tweetov pred eventom, aby si zabezpečili stretnutie s investorom.

Ale skutočný biznis sa dohaduje v tmavých nočných hodinách. Takže sa uisti, že si na zozname na afterparty, kde sa skutočne niečo deje. Stráviť celý deň na konferencii môže byť kontraproduktívne, mnohokrát sa ukáže, že tento deň by si lepšie využil s tvojimi zákazníkmi, skúmaním, čo potrebujú. Preto si vždy dobre premysli, na ktorú konferenciu sa ti oplatí ísť. Vyčleň si desiatich ľudí, ktorých pozveš na drink po evente, namiesto toho, aby si ich počas dňa prenasledoval s ďalšou desiatkou startupov za chrbtom.

article-bbb-2

foto: burpp.com

Ženy v startupoch

Toto je trochu kontroverzná téma. Síce sa neorganizujú pochody za práva žien v startup biznise, ale štúdie MIT, Harvardskej a Whartonskej univerzity ukazujú, že muži majú o 60% väčšiu šancu získať funding, ako ženy. Problémom je, že často vidíme eventy, kde sú do popredia tlačení len muži, alebo len ženy, namiesto toho, aby vystupovali všetci spolu.

Ďalším problémom je celkom rozšírená mienka, že ženské startupy budú v sebe zrejme mať niečo o životnom štýle, chudnutí, skrátka niečo, čo veľmi nesúvisí s technológiou. Mnoho ľudí ale zabúda na jednu veľkú výhodu žien: Tlačí ich čas. Musia totiž stihnúť materstvo, deti, rodinu. Ženy nemajú čas neuspieť, vedia, že im tikajú biologické hodiny. Jedna nová štúdia to potvrdzuje – zistila, že startupy, ktoré majú vo vedení ženy, majú aj väčšiu pravdepodobnosť úspechu.

women-913581_1280

foto: pixabay.com

Hiring a bozkávanie žiab

Prijímanie nových ľudí je proces, ktorý je tiež veľmi zdĺhavý a vyčerpávajúci. S obrovským množstvom startupov na trhu, môžu byť najlepší zamestnanci veľmi vyberaví. Budú očakávať dobrý plat, férovosť, cool kanceláriu, v ktorej bude biliard a pípa na pivo. Ale to, že si nevyzbieral od investora množstvo peňazí, neznamená to, že si nahraný. Len to budeš mať trochu ťažšie. Nie je ľahké nalákať talent, ak mu nevieš ponúknuť plat aký by chcel.

A kto už by dnes chcel pracovať zadarmo, keď draho je už úplne všade? Takže zasa ťa čaká veľa networkingu, zasa sa musíš parádne predať, aby mal človek pocit, že aj keby u teba robil zadarmo, má vlastne šťastie, že ti nemusí zaplatiť za všetky tie úžasné referencie a podiel v podniku. Na ceste za týmto zamestnancom pobozkáš mnoho žiab, možno aj dostaneš herpes, ale určite to stojí za to.

frog

foto: pixabay.com

Mentorská mnohovôľa

Takže tvoj startup sa už hýbe tým správnym smerom, už si si našiel aj mentora vhodného pre svoj biznis. Skutočne to je dôležité, nájsť si mentora zo svojho sektora, keďže má viac skúseností a vedomostí ako ty. Nájdi takého, akého potrebuje tvoj biznis, či už je to tech, PR, online alebo content marketing, všetci majú prínos, ale buď opatrný.

Čím máš okolo seba viac mentorov, tým viac môžeš trpieť „mentorskou mnohovôľou“. Každý z nich bude mať svoj vlastný názor a svoj vlastný postoj. Mať veľa feedbackov nie je nevyhnutne dobré. Niekedy je proste dobré ísť niekam, kde si len ty, tvoj tím, tvoji zákazníci, znova načúvať ich potrebám a spoliehať sa na svoj inšinkt.

tie-690084_960_720

foto: pixabay.com

Produkt Market/Fit

Treba sa sústrediť na svojich zákazníkov viac, ako na svojich investorov. Niekto to raz správne povedal: „Jeden dolár od zákazníka je hodnotnejší, než desať od investora.“ A to je niečo, čoho by si sa na svojej ceste mal držať. Pete Drucker to správne vyjadril tiež: „Zákazník málokedy kupuje to, čo si spoločnosť myslí, že predáva.“ Sústreď sa na svoj problém, ktorý práve riešiš, nájdi si svojich zákazníkov, hovor s nimi o probléme. Nemusíš im vysvetľovať, že si startup, ani, čo to vlastne znamená.

Počúvaj, čo ti hovoria, pracuj na tomto probléme, nájdi ten správny problém, ktorý chceš vyriešiť a taktiež riešenie, ktoré predáš. Keď ideš týmto smerom, možno nebudeš mať dvojnásobný zisk, ale aspoň nejaký mať budeš a urobíš svojich zákazníkov šťastnými.  A to je omnoho viac, ako startupy, ktoré žiadne zisky nemajú, akurát strácajú tisíce každý mesiac.

drucker

foto: hannahharndtcenter.org

Startup tréning (je to o výkone).

Aj športovec sa pripravuje na zápasy, prechádza každodenným tréningom, ale najviac skúseností má aj tak zo samotného zápasu, to je najlepší tréning. Rovnako je to aj vo svete startupov. To, že tvoja predchádzajúca práca bolo lietanie do vesmíru, ti nedá skills pre vedenie tech biznisu. Zistíš aj, že veľký nápad, pre ktorý si sa rozhodol, nie je tak jednoducho realizovateľný, ako to vyzeralo. Guy Kawasaki povedal: „Nápady sú ľahké. Implementácia je ťažká.“ 

Guy_Kawasaki_(by_Eirik_Solheim_01)

foto: wikipedia.com

Povedzme si o peniazoch.

Ako founder startupu budeš platený dosť málo, niekedy vôbec, bez ohľadu na to, aký si dobrý. Aj keď vyzbieraš dosť, nebudeš si môcť dať plat, aký by si chcel, keďže investori to nebudú chcieť, aspoň pokiaľ nebudeš vykazovať pravidelný a vysoký zisk. Vtedy musíš mať pred očami svoj cieľ a dúfať, že si práve teraz v tom coworkingu, kde je pizza zadarmo.

guitar-case-485112_960_720

foto: pixabay.com

EXIT je zlé slovo

Význam ukrytý za týmto slovom, je predaj svojho biznisu najvyššej ponuke. Všetci v startup biznise nad tým uvažujú. Investori, startupisti, akcelerátory. Zvažujú predaj tomu, kto dá najviac, kto má najvyšší kapitál tak, aby to na nich malo čo najnižší zlý dopad. Sú to ale v konečnom dôsledku práve founderi, kto bude v tomto procese stratový.  Founderi z toho väčšinou vyjdú s málo peniazmi a nedostatkom uspokojenia. Mnoho týchto founderov sa zamestná v klasických spoločnostiach, len veľmi málo z nich sa rozhodne, že opäť niečo skúsia.

 

Je len na tebe, čo si zoberieš z týchto desiatich rád. Z môjho pohľadu má každý jeden bod význam. Keď už nič iné, zistíš aspoň čomu sa vyvarovať, komu neveriť a koho počúvať.

pin

zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotogafie:pinterest.com

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech