Prečo by na každej slovenskej škole mali učiť podnikanie

  • Zatiaľ čo sa naša spoločnosť zlepšuje, školy stagnujú. Výsledkom sú absolventi bez kreativity, schopnosti konať a podstúpiť riziko.
wikipedia-class
  • Zatiaľ čo sa naša spoločnosť zlepšuje, školy stagnujú. Výsledkom sú absolventi bez kreativity, schopnosti konať a podstúpiť riziko.

Zopár škôl sa vybralo druhým smerom – učia študentov prácu v skupine, vzdelávať sa online, či spojiť vedu s umením. Avšak, skoro žiadna neučí jadro moderného vzdelávania – podnikanie; duševná vlastnosť kráčať vlastným, ambicióznym smerom k tomu, za čo sme schopní ísť až na samotný okraj.

 

„Ak budete vždy robiť len to, čo ste robili doposiaľ, dostanete vždy len to isté, čo ste dostali predtým.“ – Albert Einstein

Amy C. Edmondson

Harvard Business School, foto: wikimedia.org

 

Z podnikateľského vzdelania benefitujú všetci študenti, bez rozdielu na sociálno-ekonomické pozadie. Učí ľudí „out of the box“ myslenie a pestuje v nich nielen nekonvenčné, ale i skryté talenty a schopnosti, vytvára príležitosti, posilňuje sociálnu rovnováhu, stimuluje sebavedomie atď… o výhodách podnikania sa dá napísať celá kniha.

Dobrá správa pre školy je, že na vyučovanie v tom nie sú sami. Je veľa organizácii (Teach for Slovakia, Startup Education Slovakia atď.), ktoré by boli schopné a s radosťou ochotné im pomôcť s vyučovaním podnikania, či spojiť deti každého veku s expertmi vo vedných oblastiach. Možnosti tu skrátka sú. Hlavné je začať ich využívať.

Klasická chyba dnešného školstva je vzbudzovať strach z riskovania, z čoho vyplýva robenie chýb a zlyhanie. Na chybách nie je nič zlé. Sú tu kvôli tomu, aby sme spravili v živote krok vpred a nie naopak.

teachforslovakia

foto: Teach For Slovakia

 

„Úspech nie je postavený na úspechu. Je postavený na chybách. Je postavený na frustrácii. Niekedy, je postavený na katatrofe.“ – Sumner Redstone.

 

Ďalší mýtus spočíva v myslení si, že musíme byť vo všetkých oblastiach top. Podnikanie nie je o jedincovi – je o tíme, v ktorom má každý svoje silné stránky, ktoré využíva naplno a tie menej silné, ktoré zastúpia členovia tímu.

Sir Richard Branson, zakladateľ Virgin Group, je dobrým príkladom. Často o sebe hovorí, že bol zlým študentom. Štúdie hovoria, že podnikatelia bývajú horšími študentmi – sústredia svoju energiu na to podstatné a škole venujú iba toľko času, koľko je nevyhnutné.

Za skvelým príkladom výučby nemusíme chodiť ďaleko. Newton College sídliaca v Česku preferuje vo výučbe osobný prístup k jednotlivcom, každodenné riešenie case studies a lektorov z praxe – vyučujúcich pre ten „dobrý pocit“ a preto aby pomohli. Nie pre plat. Áno, táto škola je súkromná, dokonca najlepšia súkromná vysoká škola v Česku za posledné tri roky. Štúdium je spoplatnené, ako na všetkých top vysokých školách vo svete. Ak je toto cesta k zlepšeniu, je to nevyhnutnosť.

Newton College Praha

foto: Newton College Praha

 

Je dobré, že už aj na Slovensku vidíme progres. Univerzita Komenského otvorila startup kurz na Slovensku – rozvoj podnikateľských zručností (otvorený aj pre ne-študentov). Sylaby vo forme Lean startup, čisto praktická výučba ľuďmi z brandže. V budúcnosti sa otvorí na ďalších univerzitách – good job!

Podnikanie naučí hlavne jednu vec, ktorú školy neučia. Každého podnikateľa, ktorého som osobne stretol sa pýtam tú istú otázku – aké vlastnosti ho dostali tam, kde je teraz. Odpoveď som dostal od osobností ako Michal Andrejco, Tomáš Török, či Zdenko Hoschek. Zakaždým mi odpovedali rovnako – buď sám sebou, buď úprimný a rob hlavne to, čo máš rád. A podpora individuálnych záujmov sa z nášho školstva vytratila.

Je skvelé vidieť, že naše malé Slovensko sa snaží robiť dieru do sveta. Máme na to veľký potenciál, ktorý je potrebné začať rozvíjať už na školách. Potrebujeme menej rečí (teoretikov), viacej aktivity (praktikov) a viacej voľnosti na kreativitu.

12045668_1672337929655566_797065343218378291_o

foto: Newton College Praha

zdroj titulnej fotografie: blogs.regent.edu

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech