5 jednoduchých spôsobov, ako pracovať lepšie a efektívnejšie

Oliver Meres / 11. apríla 2016 / Business

Poznáš to. Je ráno a na stole máš nekonečný to-do list, no tebe sa do toho akosi nechce. Nedokážeš sa sústrediť, pozornosť ti uteká a robíš všetko a nič zároveň. Predstav si, že by si namiesto toho robil všetko s ľahkosťou a radosťou a mal všetko hotové už na obed. Ako na to? Tu je 5 ľahkých spôsobov, ako pracovať efektívnejšie, ktoré ti s tým pomôžu.

Som jedným z tých, ktorí milujú prácu, ktorú robia. Napriek tomu však niekedy zápasím s lenivosťou, prokrastináciou a slabou vôľou, ktoré ma oberajú o čas a robia moju prácu neefektívnou. Zmeniť sa mi to darí vďaka týmto 5 jednoduchým tipom, o ktoré by som sa s tebou chcel podeliť. Ak máš podobnú skúsenosť, zaručujem ti, že už po pár týždňoch budeš cítiť rozdiel a budeš mať zo svojej práce lepší pocit.

  1. Bojuj proti prokrastinácii

Dnes tak často skloňovaný buzzword prokrastinácia je skutočne problémom, s ktorým si sa už určite stretol. Netreba ho brať na ľahkú váhu. Je ľahké hovoriť si, že je predsa ráno a tak si prečítaš jeden článok, potom ďalší a ďalší, potom ideš už na obed, po obede si treba dať kávu, a pracovať nakoniec začneš až o druhej.

O tom, ako sa vyhnúť prokrastinácii a donútiť sa začať pracovať písali už mnohí a preto to nebudem veľmi rozvádzať. Existuje celá plejáda techník, ktorými maximalizovať užitočnosť svojho času, dokonca sú na to vyvíjané appky, ktoré ti s tým vedia pomôcť.

Konec prokrastinace

foto: konec-prokrastinace.cz

Dôležité je problém prokrastinácie neprehliadať – jednoducho si o tom načítaj svoje, pouč sa z chýb iných a vyhni sa prázdnemu civeniu na monitor v čase, kedy by si mal pracovať. To je totiž základnou podmienkou efektívne stráveného času, spolu s ďalším bodom:

  1. Vždy sa sústreď len na jednu vec

Aj keď je to dnes veľmi častým, ba dokonca až populárnym javom, nikdy sa nesnaž multitaskovať. Rozbíjanie pozornosti na viacero vecí naraz môže vyústiť len do jedného: budeš robiť chyby, práca ti pôjde pomaly a výsledky budú podpriemerné.

Nehovoriac o tom, že namiesto dobrého pocitu z postupu budeš mať skôr pocit, že nič nedokážeš dokončiť. Ten však nie je len nepríjemný, ale aj silne demotivujúci – oberie ťa o chuť do ďalšej roboty a ty tak zostaneš iba v akomsi pracovnom polodelíriu, v ktorom nebudeš schopný dosiahnuť žiaden produktívny výsledok.

Sústreď sa teda vždy len na jednu vec. Zapíš si tasky v rozumnom poradí podľa priority a zložitosti (tu sa hodí spraviť tie najťažšie najprv) a vždy pracuj len na jednom. Pôjde ti to rýchlejšie od ruky a stihneš toho oveľa viac.

Time Lost

foto: intentsocial.com

  1. Pracuj efektívne, nie dlho

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že tí, ktorí do práce prichádzajú prví a odchádzajú poslední, spravia roboty najviac. Určite si sa s takými kolegami už stretol: ráno sú už dve hodiny v robote a odchádzajú za tmy. Pravdou však je, že viac hodín strávených prácou vôbec neznamená viac odvedenej práce.

Sústreď sa preto nie na to, koľko hodín si v práci, ale koľko roboty si za svoj pracovný deň stihol urobiť. Určite si všimneš, že niektoré dni si pracoval síce dlho, ale spravil oveľa menej, ako za inú poldennú šichtu, kedy si potreboval odísť skôr. Meraj teda nie čas, ale efektivitu práce.

U mňa sa to napríklad prejavuje, keď pracujem doma. Väčšinu roboty stihnem spraviť za kratší čas, pretože, keď mám hotovo, jednoducho mi padla. Tento zvyk sa však dá preniesť aj na pracovisko a voilá, človek stihne za deň oveľa viac – a nemusí tam vôbec sedieť do noci.

Office

foto: picjumbo.com

  1. Dopraj si dostatok spánku a odpočinku

Spánok je alfou a omegou efektívnej práce. Ak v noci nenačerpáš dostatok energie, jednoducho ju nebudeš na ďalší deň môcť minúť. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že už na vysokej škole som najväčší rozdiel v efektivite oproti ľuďom, ktorí okolo mňa cez deň často len prokrastinovali pociťoval v tom, že som vždy spával stabilných 8 hodín denne, zatiaľ čo ostatní spánok flákali.

Mnohí sa vychvaľujú tým, koľko majú nadčasov a predbiehajú sa v odpracovanom čase. Ako som však písal už v bode č.2, to samo o sebe vôbec nič neznamená. Áno, pracovití ľudia si zaslúžia rešpekt. S rovnakým rešpektom treba pristupovať však aj k odpočinku. Jedno bez druhého jednoducho nefunguje a ak sa budeš prepínať, efektivita pôjde preč.

Je jedno, ako oddychuješ – pri športe, hudbe alebo seriáloch. Podstatné je, že netreba mať zlý pocit z odpočinku – aj ten je totiž produktívny a prispieva k tvojej efektivite!

Despair

foto: pixabay.com

  1. Nerob všetko na 100%

Určite si sa už stretol s pravidlom, ktoré hovorí, že 80% práce je vždy odvedenej za 20% času, ktorý ňou stráviš. Toto pravidlo skutočne funguje aj v praxi – a hoci som sám perfekcionista, treba uznať, že väčšina úloh jednoducho nevyžaduje stopercentnú dokonalosť.

Kľúčom využitia pravidla 80/20 je odhaliť, kedy si spravil 80% práce a prejsť na ďalšiu úlohu. Nesnaž sa dosiahnuť vo všetkom dokonalosť. Zdrží ťa to, bude sa ti zdať, že nič nie je dostatočne dobré a nakoniec si to aj tak nikto nevšimne. Za to si všetci určite všimnú, že ti veci trvajú dlhšie. Hoci niektoré veci skutočne treba spraviť perfektne, pamätaj na to, že väčšine stačí venovať tých 20% času. Uvidíš, koľko drahocenných hodín tým ušetríš pre tasky, na ktorých záleží najviac.

Workstation

foto: pixabay.com

Prinútiť sa pracovať nie je vždy jednoduché, a preto je prirodzené, že ľudská myseľ si hľadá spôsoby, ako sa tomu vyhnúť. Zabojovať sa dá na rôznych frontoch, a týchto 5 tipov by ti mohlo dať dobrý štart.

Máš nejaké vlastné tipy pre efektívnejšiu prácu? Sem s nimi!

 

zdroj titulnej fotografie: businessinsider.com

Pridať komentár (0)