5 tipov ako dať zamestnancom zmysel ich práce

Rudolf Glasnak / 23. júla 2015 / Business

Keď nás niečo baví a má to pre nás zmysel pracujeme ako šialení, ale hlave sme šťastní! Mať takúto vnútornú motiváciu je jednoduchšie, keď ste zamestnávateľ, ale čo zamestnanci? Ponúkneme vám zopár tipov, ako osviežiť svoju firemnú kultúru.

 

Len si spomente na posledný prípad, kedy vás niekto manažoval. Aké to bolo? Určite úplný super pocit zadosťučinenia, že vám niekto pozerá celý deň ponad plece a všetko komentuje. Vlny inšpirácie a kreativity sa len tak hrnú…

Veľa šéfov hlavne na Slovensku, vás vysmeje, keď mu poviete, že nezávislosť a splnomocnenie sú najsilnejší motivátori, aké môžu svojim zamestnancom ponúknuť. Nie jeden krát som s týmito slovami a pár viac akčnými, končil niekde ako zamestnanec. Väčšina ľudí sa vtedy rozhodne začat podnikať. Lenže je úplna hlúposť, keď niekto tvrdí, že podnikať chce a môže každý. Nie je to tak. Niektorí ľudia sú spokojnejší, keď niekde pracujú, ale to neznamená, že nechcú byť samostatní a šťastní. Tento článok je aj pre vás, poradťe svojim šéfom alebo im ho rovno pošlite.

 

Poďme k veci a pár radám, ktoré ma život naučil.

 

1. Pomôžte im vidieť celok a nie len jeho časti

Toto je asi najdôležitejšie. Neviem, či sa mám smiať alebo plakať, ale väčšinou sa smejem. Vidím to každý jeden deň. Skoro všetci do jedného sme nadávali v škole, na čo nám bude v živote nejaká rovnica alebo latinský názov. Nebavilo nás to, lebo sme nevideli celok, zmysel. Nikto nám vtedy nepovedal, že keď si budem robiť múrik okolo záhradky (každý si raz bude chcieť urobiť záhradku, verte mi), môžem použiť Pytagorovu vetu, aby bol perfektné kolmý… Teraz, keď sú všetci zamestnanci, tak ich to ani už nezaujíma. Je im úplne jedno aký je celok a zmysel a to často aj tým veľmi vzdelaným. “Let me do my job and I am out”.

 

 

Ľudia sú príjímaní do spoločností, aby hrali špecifické úlohy (účtarka, upratovačka, marketér, analityk, grafik…), ale vo firme zostávajú len vtedy, keď jej veria. Pri každodenných rutinných úlohách v práci je jednoduché stratiť víziu a tým aj celý obraz.

 

Ako tomu však zabrániť?

 

Komunikácia, komunikácia, komunikácia. Je to ako vo vzťahu. Najlepšie skúsenosti mám s pravidelnými stretnutiami. Prosím vás, ale žiadne nudné na silu “mítingy”. Raz za mesiac sa všetci stretnite (ak je možné) a dajte možnosť všetkým sa porozprávať o tom, aké výzvy majú pred sebou, kto čo robí a kam chceme ako podnik smerovať.
 

Dôležité sú tieto faktory: úprimnosť, snaha zahrnúť všetkých (od upratovačky až po kóderov) a príjemná atmosféra.

 

2. Vyzývajte ľudí aby sa delili so zvyškom spoločnosti o to, na čom robia

Tento bod veľmi súvisí s predchádzujúcim, ale chcel som ho zvýrazniť, pretože aj počas svojho len niekoľko ročného pracovného života som zistil, že parťáci môžu spolu pracovať roky, bez toho, aby tušili, čo ten druhý skutočne robí. Nemusí ísť o detaily, ale fakt, že ostatní si uvedomujú, čo robíte práve vy pre chod spoločnosti, môže byť obrovskou motiváciou.

 

 

3. Paretov princíp, alebo nechajte ich pracovať bez „zmyslu“

Jeden úspešný český investor mi raz povedal: “Zamestnávam múdrych ludí. Držím sa pravidla, že na konci som ja ten najsprostejší z firmy.” Znie to možno blbo, ale zamyslite sa. Pokiaľ to viem urobiť lepšie, ako niekto iný, urobím to sám. Ak nie, nechám to na iných. Preto nechápem, keď vedúci pracovníci chcú silou mocou plánovať a rozkazovať do poslednej bodky. Nechajte ich tak, ak sú schopní. Ak sú neschopní, tak ich vyhoďte (mám na mysli už zabehnutých pracovníkov).

Tu sa dostávame na Paretov princíp 20-80. Pokiaľ veríte svojím pracovníkom, nechajte ich 20% svojho pracovného času robiť, čo len chcú. Nemusí to mať nič spoločné s ich hlavnou pracovnou náplňou. Nechajte ich snívať a pokiaľ zdielajú s vami víziu firmy, prídu s perfektnými nápadmi a produktami. Je dosť možné, že prídu s 80% nových služieb a produktov. Skvelým príkladom je Google, kde takto vznikli produkty ako je Gmail a Adsense, jedny z najúspešnejsích produktov. Ak vám vadí príklad Google, skvelým je slovenská firma Kross.

 

4. Nechajte ich skúšať nové veci

Napríklad cestovanie. Pre mňa je to droga a večná múza. V podnikoch väčšinou cestujú len určití ľudia a tí cestujú stále dookola, až pokým nevyhoria. Pritom zároveň s tým je ďalšie množstvo ľudí, ktoré snívajú a googlujú počas pracovnej doby fotky z rôznych svetových miest a prechádzajú sa po uliciach v street view na google mapách.

Cestovanie ma o sebe samom dokáže veľa naučiť a nemusí ísť len o stopovanie s batohom alebo relaxačné, či luxusné dovolenky. Pracovné cesty nám ponúkajú výbornú príležitosť na sebareflexiu a spojenie sa s profesionálmi z našich oborov. Je to veľmi dôležitá čast biznisu.

 

 

5. Zahrňte ich od začiatku do pohovorov s kandidátmi na pracovné pozície

Stane sa niečo špeciálne, keď pripojíte existujúcich zamestnancov na pohovor tvárou v tvár s uchádzačom. Videl som to viackrát počas života. Samotní zamestnanci si pýtaním otázok uvedomia o spoločnosti nové veci a odpovede uchádzačov ich donútia sa zamyslieť. To rozprúdi konverzáciu medzi zamestnancami o zmysle a vízii, ktorú majú oni sami a všetci sa budú cítiť väčšou súčasťou firemnej kultúry.

 

Zdroj: inc.com

Pridať komentár (0)