Blížime sa ku kritickému bodu. Americký minister priznáva, že ich Čína na mori predbieha

  • Čínska flotila rastie bezprecedentným tempom
  • USA s Japonskom plánujú stavbu lodí s dvojitým využitím, aby čelili čínskej stratégii
John Phelan
  • Čínska flotila rastie bezprecedentným tempom
  • USA s Japonskom plánujú stavbu lodí s dvojitým využitím, aby čelili čínskej stratégii

Po druhej svetovej vojne až približne do začiatku 21. storočia mali Spojené štáty na mori prakticky neohrozenú dominanciu. Americké námorníctvo (U.S. Navy) bolo najväčšie, najmodernejšie a technologicky najvyspelejšie na svete.

Posledné roky prichádza zmena, spolu s tým, ako Čína začala masívne investovať do svojho námorníctva a stala sa prvou krajinou, ktorá Američanom začala v určitých oblastiach – najmä v počte lodí – reálne konkurovať.

Minister námorníctva USA John Phelan, a vedúci generálny riaditeľ Ministerstva námorníctva, vojenského oddelenia v rámci Ministerstva obrany Spojených štátov, počas svojej návštevy Japonska varoval, že Čína predbieha Spojené štáty v stavbe lodí, čo ohrozuje globálnu námornú rovnováhu.

Zdôraznil, že USA sú blízko kritického bodu a bez rýchlych opatrení môže byť obnovenie strategickej parity nemožné, informuje portál Interesting Engineering.

Stavba lodí s dvojitým využitím

V rámci vyvíjajúcej sa reakcie USA Phelan odhalil plány navrhnúť nové bilaterálne partnerstvo s Japonskom zamerané na stavbu lodí s „dvojakým využitím“, teda na navrhovanie komerčných plavidiel schopných rýchlej prestavby na vojenské účely. 

Podľa japonských novín Nihon Keizai Shimbun z 28. apríla mal Phelan pred svojou návštevou Japonska rozhovor v Spojených štátoch. „Požiadam Japonsko, aby stavalo obchodné lode so špecifikáciami, ktoré je možné prestavať na vojenské účely, a zároveň sa budem usilovať o investície do stavby lodí na západnom pobreží USA,“ povedal Phelan.

Iniciatíva sa snaží replikovať a čeliť čínskej stratégii fúzie vojensko-civilných zariadení (MCF), v rámci ktorej sú komerčné lodenice zámerne budované  tak, aby bezproblémovo podporovali požiadavky civilnej a námornej výroby.

Poznamenal, že USA a ich spojenci nedokázali tento model napodobniť, čo má v úmysle napraviť prostredníctvom nových partnerstiev s Japonskom a Južnou Kóreou, ktoré sú poprednými svetovými lodiarmi a strategickými spojencami.

Stavba lodí je podľa Phelana nevyhnutnosťou

V rozhovore pre Nikkei Asia Phelan ďalej povedal, že spoločné úsilie o stavbu lodí s dôveryhodnými spojencami už nie je vecou voľby, ale je nevyhnutné. 

Poznamenal, že začlenenie vojenských štandardov do návrhov obchodných lodí by výrazne posilnilo odstrašujúce schopnosti USA a ich partnerov v indicko-tichomorskej oblasti.

Spomenul tiež, že obchodné lode zohrali kľúčovú úlohu počas oboch svetových vojen a argumentoval, že súčasné doba si vyžaduje podobné prípravy.

Čínsky pokrok na mori je očividný. Správa Pentagónu o čínskej vojenskej sile z roku 2024 uvádza, že námorníctvo Ľudovej oslobodzovacej armády (PLAN) disponuje vyše 370 loďami a ponorkami, zatiaľ čo americké námorníctvo má približne 295 plavidiel.

Prognózy naznačujú, že čínska flotila by mohla do roku 2030 prekročiť 425 plavidiel, a to vďaka masívnej priemyselnej základni, ktorá ponúka bezkonkurenčnú rýchlosť pri stavbe, opravách a výmene plavidiel.

Dominancia Číny v komerčnom sektore

Dominancia Číny sa neobmedzuje len na vojenskú oblasť. V komerčnom sektore sa jej podiel na trhu s lodiarskym staviteľstvom podľa portálu Interesting Engineering zvýšil z okrajových 5 percent v roku 2000 na viac ako 53 percent v roku 2024. 

Medzitým tradičné veľmoci Južná Kórea a Japonsko zaznamenali pokles svojho spoločného globálneho podielu zo 74 percent na 42 percent za rovnaké obdobie. 

Npa čínska fregata Type 054A
zdroj: X.com

Strata konkurencieschopnosti USA

V časoch hospodárskeho poklesu námorné zmluvy udržiavajú prevádzku lodeníc. Civilné výrobné linky sa v čase vojny rýchlo prestavujú na námornú produkciu.

Analytici poukazujú na to, že mnohé čínske obchodné lodenice súčasne vyrábajú vojnové lode, čím využívajú úspory z rozsahu, technológie dvojakého použitia a flexibilnú infraštruktúru.

Spojené štáty čelia strate konkurencieschopnosti, keďže ich domáci lodiarsky sektor je slabý. Prezident Donald Trump a ďalší činitelia vyzývajú na jeho revitalizáciu. Phelanova iniciatíva s Japonskom a Južnou Kóreou je začiatkom obnovy americkej námornej priemyselnej základne potrebnej na súťaž vo veku veľmocí.

Čínska modernizácia armády

Čína začiatkom marca 2025 oznámila, že tento rok navýši svoje výdavky na obranu. Pokračuje v intenzívnej modernizácii svojej armády, pričom sa sústreďuje na budovanie nových bojových spôsobilostí. Tento rok zvýšila svoj vojenský rozpočet, druhý najväčší na svete, o 7,2 % na 1,81 bilióna jüanov (219 miliárd eur), čo je v súlade s dlhodobým trendom rastu vojenských výdavkov, informuje portál South China Morning Post

Ako sme ťa nedávno informovali, americký minister obrany Pete Hegseth varoval, že Čína má schopnosť zničiť všetky americké lietadlové lode len za 20 minút pomocou hypersonických rakiet v úvodnej fáze konfliktu. „15 čínskych hypersonických rakiet môže vyradiť 10 lietadlových lodí v prvých 20 minútach konfliktu,“ vyhlásil.

Toto odvážne tvrdenie poukazuje na meniace sa prostredie moderného vedenia vojny a vážnu hrozbu, ktorú tieto pokročilé rakety predstavujú.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Interesting Engineering, Nihon Keizai Shimbun, South China Morning Post

Najnovšie videá

Trendové videá