Nečakaný víťaz: Európskym predajom kraľuje kedysi obľúbený model Slovákov s 35-ročnou históriou (REBRÍČEK)
- Poznáme najpredávanejšie autá v Európe za apríl
- Rebríček priniesol niekoľko zásadných zmien
- Poznáme najpredávanejšie autá v Európe za apríl
- Rebríček priniesol niekoľko zásadných zmien
Apríl 2025 priniesol prekvapenia v rebríčkoch najpredávanejších áut na Starom kontinente. Kým celkový trh zostal prakticky na rovnakej úrovni ako pred rokom, súboj o prvenstvo medzi modelmi sa poriadne zamiešal – a to nielen medzi elektromobilmi, ale aj v absolútnom poradí. Vyplýva to zo štatistík JATO Dynamics.
Renault Clio – päť generácií a 35-ročná história
Aprílový rebríček európskych predajov je tentokrát nečakane zaujímavý, hlavne preto, že jeho čelo po dlhšej dobe neovláda rumunská Dacia. Namiesto nej sa tu trochu prekvapivo usadil Renault Clio. S 19 000 registráciami prekonalo konkurentov. Dacia Sandero sa umiestnila na druhom mieste.
Renault Clio je na trhu od roku 1990, keď nahradil model Renault 5. Prekvapujúce je, že jeho súčasná piata generácia pochádza už z roku 2019. Pred dvoma rokmi síce prešla faceliftom, ale v súčasnosti sa hovorí hlavne o generácii šiestej, ktorá by mala prísť už v roku 2026, píše portál Aktualne.cz.

Podľa JATO Dynamics je úspech Clia poháňaný jeho všestrannosťou – kombinuje cenovú dostupnosť, moderný dizajn a širokú ponuku motorov, vrátane benzínových, hybridných (E-Tech) a dieselových verzií.
Renault Clio bolo v minulosti (napr. v 90. rokoch a začiatkom 21. storočia) jedným z najpopulárnejších áut na Slovensku, porovnateľné so Škodou Fabiou. Jeho popularita časom klesla. V roku 2019, kedy model vošiel na trh však opäť nabral na popularite, za prvý polrok roku 2019 sa ocitol na 9. priečke najpredávanejších áut na Slovensku.
Konkrétne údaje o najpredávanejších modeloch za apríl 2025 na Slovensku zatiaľ nie sú dostupné. V apríli na Slovensku medzi značkami dominovali Škoda, Kia a Volkswagen.

Stellantis boduje
V poradí tretí Volkswagen Tiguan si naopak o viac ako dve percentá polepšil. Minuloročné uvedenie tretej generácie v súčasnosti najúspešnejšieho modelu z Wolfsburgu potvrdilo jeho kvality, kam patrí okrem kvalitného spracovania aj veľmi dobre obostavaný priestor kompaktnej karosérie s múdro navrhnutým interiérom.
Prvú päticu najpredávanejších áut v Európe potom dopĺňajú dve malé autá z dielne Stellantisu – vodičsky podarený Peugeot 208 a tiež Citroën C3. Zatiaľ čo ten prvý si v porovnaní s aprílom minulého roka pohoršil o osem percent, „cé trojka“ si naopak o sedem percent polepšila.

Celkový trh
Podľa údajov spoločnosti JATO Dynamics sa registrácie nových áut v Európe (28 krajín vrátane EÚ, EZVO a UK) zvýšili len o 0,1 %, celkovo 1 078 521 kusov, čo je len o 1 399 áut viac ako vlani. Od začiatku roka 2025 bolo v Európe registrovaných 4 467 681 áut, len o 6 560 viac ako za rovnaké obdobie 2024.
Na Slovensku bolo zaregistrovaných 8 322 nových osobných áut, čo je o 7,92 % viac ako v apríli 2024. To je celkom slušné, hlavne ak to porovnáme s celkovým trendom trhu v Európe.
Batériové elektromobily (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) dosiahli až 26 % podiel na registráciách. Samotné BEV vzrástli o 28 % na 17 % trhu (vs. 13,4 % vlani). Rast BEV kompenzuje pokles predaja vozidiel so spaľovacím motorom, no podľa analytikov JATO Dynamics nie je dostatočný, aby zmenil celkový obraz trhu.
Kráľ elektromobilov a čínsky boom
Najpredávanejším elektromobilom v Európe za apríl bolo nové kompaktné SUV od Škody – Elroq. Škoda (ktorá patrí pod Volkswagen) obsadila v tejto kategórii popredné miesta. Za Elroqom nasledovali VW ID3, ID7 a ID4, plus novinky ako Kia EV3 a Renault 5.
Čínska značka BYD prvýkrát predbehla Teslu v predaji elektromobilov v Európe, s nárastom predajov o 359 %, zatiaľ čo Tesla klesla – Model Y je až na 9. mieste a Model 3 na 24.
„Hoci rozdiel medzi mesačnými celkovými predajmi týchto dvoch značiek môže byť malý, dôsledky sú obrovské. Toto je zlomový moment pre európsky automobilový trh, najmä ak vezmeme do úvahy, že Tesla už roky viedla európsky trh s elektromobilmi, zatiaľ čo BYD oficiálne začala pôsobiť mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022,“ uzatvára globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics Fulipe Munoz.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: JATO Dynamics, Aktualne.cz, https://zapsr.sk, Auto.Pravda