Šoféri dnes vidia až o 40 % menej. Nová štúdia odhalila dramatický pokles viditeľnosti

  • Nový výskum odhaľuje, že viditeľnosť z áut sa za štvrťstoročie zhoršila
  • Väčšie mŕtve uhly môžu byť faktorom pri raste počtu obetí na cestách
Depresia negatívne ovplyvňuje šoférovanie.
  • Nový výskum odhaľuje, že viditeľnosť z áut sa za štvrťstoročie zhoršila
  • Väčšie mŕtve uhly môžu byť faktorom pri raste počtu obetí na cestách
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Portál Car and Driver a Poisťovací inštitút bezpečnosti na cestách (IIHS) priniesli nové poznatky o tom, ako sa za posledné štvrťstoročie zmenila viditeľnosť z vozidiel.

Štúdia odhalila, že vodiči dnes vidia z kabíny menej než v minulosti, čo môže mať priamy vplyv na bezpečnosť chodcov a cyklistov.

Nová metóda merania viditeľnosti

Tradičné spôsoby hodnotenia vodičovej viditeľnosti boli komplikované – vyžadovali technické výkresy alebo špeciálne pripravené plochy. Alternatívou bolo použitie laserov, ktoré však nedokázali zachytiť tiene vytvorené spätnými zrkadlami či širokými A-stĺpikmi.

IIHS preto vyvinul novú prenosnú kamerovú súpravu, ktorá z miesta vodiča nasníma 360-stupňový pohľad a pomocou softvéru vytvorí mapu mŕtvych uhlov. Táto metóda umožňuje rýchle, opakovateľné a porovnateľné merania, pričom zachytí aj drobné detaily ovplyvňujúce rozhľad.

Výskumníci z Volpe Center amerického ministerstva dopravy použili túto techniku na skúmanie zmien viditeľnosti u šiestich obľúbených modelov áut v rokoch 1997 – 2023: Chevrolet Suburban, Ford F-150, Honda Accord, Honda CR-V, Jeep Grand Cherokee a Toyota Camry. Merala sa plocha, ktorú vodič vidí v 10-metrovom polkruhu pred vozidlom – vzdialenosť zodpovedajúca reakčnej dráhe pri rýchlosti 16 km/h.

Výrazné zhoršenie pri SUV a pick-upoch

Najdramatickejší pokles zaznamenala Honda CR-V – z 68 % viditeľnej plochy v roku 1997 na iba 28 % v roku 2022. Podobne Chevrolet Suburban klesol z 56 % v roku 2000 na 28 % v roku 2023. Hlavnými príčinami sú vyššie kapoty, masívnejšie A-stĺpiky a väčšie spätné zrkadlá.

Ford F-150 mal už v roku 1997 slabú viditeľnosť (43 %), ktorá sa do roku 2015 znížila na 36 %. Naopak, sedany Honda Accord a Toyota Camry zaznamenali menšie zhoršenie – Accord zo 65 % v roku 2003 na 60 % v roku 2023 a Camry zo 61 % v roku 2007 na 57 % v roku 2023. Tieto poklesy sa zmestili do štatistickej odchýlky.

Súvislosť s rastom počtu obetí

Podľa IIHS sa v rovnakom období zvýšil počet usmrtených chodcov na amerických cestách o 37 % a cyklistov o 42 %. Prezident IIHS David Harkey upozorňuje: „Celkovo zhoršená viditeľnosť v tejto malej skupine modelov je znepokojivá. Musíme zistiť, či ide o širší trend, ktorý mohol prispieť k nárastu úmrtí chodcov a cyklistov.“

Inžinierka Becky Mueller z IIHS dodáva, že pokles viditeľnosti môže mať kumulatívny efekt spolu s inými známymi rizikovými faktormi, ako sú vyššie a masívnejšie predné časti vozidiel. Výskum už v minulosti ukázal, že vozidlá s vysokou a tupou kapotou spôsobujú vážnejšie zranenia pri zrážke s chodcom.

Dizajn verzus bezpečnosť

Zmeny v konštrukcii vozidiel nie sú náhodné – širšie A-stĺpiky a odolnejšie karosérie z vysokopevnostnej ocele pomáhajú zlepšiť výsledky pri nárazových testoch, najmä pri prevrátení. Tento prístup však má vedľajší negatívny efekt v podobe väčších mŕtvych uhlov.

Automobilky sa zároveň čoraz viac spoliehajú na technológie, ktoré majú obmedzenú viditeľnosť kompenzovať – od parkovacích kamier až po sledovanie mŕtveho uhla. V extrémnych prípadoch, ako pri elektromobile Polestar 4, chýba aj zadné okno a vodič je odkázaný výhradne na kamerový prenos.

Potreba ďalšieho výskumu

IIHS a Volpe Center plánujú rozšíriť výskum na približne 150 modelov a skúmať, ako veľkosť mŕtvych uhlov ovplyvňuje počet nehôd s chodcami a poistné škody. Ak sa potvrdí, že ide o plošný trend, môže to viesť k prehodnoteniu dizajnových priorít výrobcov.

Podľa odborníkov bude dôležité nájsť rovnováhu medzi bezpečnostnými štandardmi karosérie a schopnosťou vodiča vidieť dianie okolo vozidla. Ako zdôraznil Harkey, nové meracie techniky otvárajú cestu k presnejšiemu pochopeniu, ako dizajn vozidiel priamo ovplyvňuje bezpečnosť na cestách.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: CAD, IIHS

Najnovšie videá

Trendové videá