Slováci dávajú zbohom hotovosti. 6 z 10 ľudí odíde z obchodu, ak nemôžu platiť kartou (PRIESKUM)
- Záujem o platbu kartou na Slovensku stále rastie
- Aj v najmenších dedinách preferuje kartu 78 % ľudí, dokonca aj dôchodcovia
- Záujem o platbu kartou na Slovensku stále rastie
- Aj v najmenších dedinách preferuje kartu 78 % ľudí, dokonca aj dôchodcovia
Zabudol si si doma hotovosť a obchod nemá platobný terminál? Táto situácia je pre mnohých Slovákov čoraz väčším problémom.
Najnovší prieskum spoločnosti Visa v spolupráci s agentúrou Ipsos odhaľuje, že až 8 z 10 Slovákov preferuje platby kartou alebo mobilom, či už v kamenných predajniach alebo e-shopoch. Ak obchodníci túto možnosť neponúkajú, riskujú stratu významnej časti svojich zákazníkov.
Digitálne platby ako štandard
Trend digitálnych platieb na Slovensku neustále silnie. Rovnako ako v predchádzajúcom prieskume, aj v roku 2025 uprednostňuje platby kartou, mobilom či smart hodinkami 80 % Slovákov. Viac než 90 % opýtaných zároveň považuje platby kartou za bezpečný, rýchly a pohodlný spôsob platenia.
Zaujímavé je, že hoci najvyššiu preferenciu digitálnych platieb vidíme u mladých ľudí (18-26 rokov), kde ich preferuje viac než 85 % opýtaných, tento trend sa týka všetkých vekových skupín. Dokonca aj medzi najstaršími oslovenými Slovákmi vo veku 54-65 rokov uprednostňuje platbu kartou alebo mobilom 7 z 10 respondentov.
„Našim cieľom je zabezpečiť, aby si ľudia pri nakupovaní mohli vybrať svoj preferovaný spôsob platby. Prispôsobenie sa rôznym preferenciám pomáha obchodníkom nestrácať potenciálnych zákazníkov. Už päť rokov preto poskytujeme zvýhodnené podmienky pri zavedení terminálu cez program Slovensko platí kartou,“ uviedla country manažérka spoločnosti Visa Ľubica Gubová.

Nespokojnosť zákazníkov rastie
Oproti minulému roku výrazne narástla nespokojnosť zákazníkov s obchodmi, ktoré neprijímajú platby kartou. Kým v roku 2024 to prekážalo 29 % Slovákov, v roku 2025 už tento problém trápi 40 % opýtaných.
Až 6 z 10 respondentov sa v uplynulom mesiaci ocitlo v situácii, keď chceli zaplatiť kartou, no nemali tú možnosť. Čo je alarmujúce pre obchodníkov – 38 % ľudí by v takom prípade z predajne odišlo bez nákupu. A takmer 35 % Slovákov by v podniku, kde nemôžu platiť kartou, nakupovalo menej často alebo by tam úplne prestali nakupovať.
„Moderný podnikateľ vníma potreby svojich zákazníkov a prispôsobuje sa im. Ponúknuť platbu kartou preto dnes nie je len výhodou, ale prejavom ústretovosti a profesionality,“ doplnila Gubová.
Terminál sa oplatí aj menším obchodníkom
Prieskum potvrdil, že zavedenie terminálu má pozitívny vplyv na podnikanie. Slovenským podnikateľom sa po jeho inštalácii zvýšili tržby v priemere o 27 %. To je významný nárast, ktorý potvrdzuje, že investícia do platobného terminálu sa rýchlo vráti.
Preferencia digitálnych platieb je najvyššia v mestách nad 100 tisíc obyvateľov, kde je to najobľúbenejšia platobná metóda až pre 88 % opýtaných. Trend je však viditeľný naprieč celým Slovenskom. Aj obyvatelia menších obcí do 1 000 obyvateľov si už zvykli na moderné spôsoby platenia – kartou, mobilom či hodinkami preferuje platiť až 78 % opýtaných z tejto skupiny.
Program Slovensko platí kartou s novými výhodami
Visa v reakcii na tieto trendy vylepšila svoj program Slovensko platí kartou, ktorý pomáha podnikateľom zaviesť platobné terminály za výhodných podmienok. Podnikatelia, ktorí posledných 12 mesiacov nemali terminál, ho teraz môžu získať namiesto pôvodných 6 až na 9 mesiacov bez paušálnych poplatkov.
Program je určený najmä pre menších podnikateľov, ktorí doteraz váhali so zavedením terminálu kvôli obavám z nákladov. Vzhľadom na rastúce preferencie zákazníkov a potenciálne zvýšenie tržieb sa však investícia do terminálu javí ako čoraz nevyhnutnejší krok pre udržanie konkurencieschopnosti.
Ako ukazujú čísla z prieskumu, obchodníci bez možnosti platby kartou riskujú, že prídu až o tretinu svojich zákazníkov. V dobe, keď sa digitálne platby stávajú štandardom, je to riziko, ktoré si málokto môže dovoliť.
Čítaj viac z kategórie: Financie a kryptomeny
Zdroje: TS VISA, visa.sk