Povinná STK každý rok pre slovenských vodičov? 5 dôvodov, prečo je to podľa expertov zlý nápad
- Autá nad 10 rokov by mohla čakať STK každý rok
- Kritici hovoria o zbytočnej šikane
- Autá nad 10 rokov by mohla čakať STK každý rok
- Kritici hovoria o zbytočnej šikane
Európska komisia už počas tohtoročnej jari predstavila rozsiahly balík zmien v oblasti cestnej bezpečnosti a registrácie vozidiel. Najväčšiu pozornosť verejnosti si získal plán, ktorý by poslal niektorých vodičov na častejšiu STK.
Podľa plánu europarlamentu by autá staršie ako 10 rokov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok namiesto doterajšej dvojročnej periodicity.
Brusel tvrdí, že opatrenie prispeje k bezpečnejším cestám, čistejšiemu ovzdušiu a zníženiu počtu dopravných nehôd spôsobených technickými poruchami. Ako to však vidia odborníci?
Návrh, ktorý mnohých nepoteší
Ako sme už informovali, Európska únia si stanovila ambiciózny cieľ. Vodičov a (ne)spôsobilosť ich áut už nebude ignorovať ani o chvíľu dlhšie, než musí. Podľa eurokomisie by totiž každoročná STK pre staršie vozidlá mohla medzi rokmi 2026 až 2050 zachrániť približne 7 000 životov a predísť 65 000 vážnym zraneniam.
Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas to pre portál iDnes.cz vysvetlil jasne: „Európska únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 úmrtnosť a vážne zranenia na cestách o 50 percent. Dnešná iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, vzduch čistejší a aby mali občania jednoduchší život“.
Päť problémov, ktoré by zmena priniesla
Kritici však tvrdia, že návrh prináša viac komplikácií než riešení. Portál Autoviny.sk upozorňuje na päť hlavných negatív.
Podľa portálu je veľmi otázny aj samotný prínos pre bezpečnosť. Podľa štatistík totiž až 49 % nehôd spôsobuje správanie vodiča. Za ľudské tragédie v takmer polovici prípadov môže rýchlosť, nepozornosť či alkohol. Technická porucha je v menšine.
Problematickým bodom sú, tak ako vždy a všade, peniaze. Aj tento nový zákon by sprevádzala nezanedbateľná finančná záťaž. Majitelia starších áut by totiž museli platiť za kontrolu dvakrát častejšie. Pre domácnosti s nižšími príjmami by to znamenalo citeľný zásah do rozpočtu.
Nesmieme ani zabudnúť na to, že STK stanice musí niekto prevádzkovať. Hoci umelá inteligencia už niektorým ľuďom kradne robotu, na stanice technickej kontroly si zatiaľ ešte nedovolila. Nuž a to znamená jediné: že tento zákon by spôsobil aj preťaženie staníc STK. Niektoré sú už dnes vyťažené. Ak by kontroly pribudli, mohlo by to znamenať dlhé čakacie lehoty.
Nemalým faktorom je aj diskriminácia starších vozidiel. Auto staršie ako 10 rokov nemusí byť automaticky nebezpečné. Mnohí majitelia sa o ne dôkladne starajú, verne ich garážujú a zodpovedne nosia do servisu.
Obavy z diskriminácie starších vozidiel navyše nadväzujú aj na ďalší bod. Tým je ekologická záťaž. Časť vodičov by mohla funkčné autá radšej zošrotovať a kúpiť nové, čo paradoxne zvýši emisie spojené s výrobou.
Ide o prínosnú zmenu?
Kritické hlasy prichádzajú aj z odborných kruhov. Profesor Stefan Bratzel z Centra pre automobilový manažment upozorňuje, že každoročná STK by umelo znehodnotila funkčné jazdené vozidlá. Nemecký autoklub ADAC dodáva, že priemerný vek áut v Európe presahuje 10 rokov, no nehodovosť kvôli technickým poruchám zostáva nízka.
Najviac by zmena zasiahla obyvateľov vidieka, ktorí sú na aute existenčne závislí. Zvýšené náklady by mohli obmedziť ich mobilitu, prístup k práci či zdravotnej starostlivosti. Návrh je však zatiaľ len v legislatívnom procese a musia ho schváliť Európsky parlament a Rada EÚ. Ak prejde, nové pravidlá začnú platiť od roku 2026.
Kým Brusel argumentuje bezpečnosťou a ekológiou, motoristi i odborníci sa obávajú, že každoročná STK bude najmä finančnou a organizačnou záťažou pre bežných ľudí.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Redakcia Startitup, iDnes.cz, Autoviny.sk