Tisíce pracovných miest sú v ohrození. Jaguar Land Rover kvôli kyberútoku každý týždeň prichádza o 58 miliónov eur
- Zastavenie výroby pre kybernetický útok trvá už 4 týždne
- Bude pokračovať minimálne do 1. októbra
- Straty sa počítajú v stovkách miliónov eur
- Zastavenie výroby pre kybernetický útok trvá už 4 týždne
- Bude pokračovať minimálne do 1. októbra
- Straty sa počítajú v stovkách miliónov eur
To, čo sa na konci augusta 2025 zdalo ako izolovaný incident, prerástlo do najväčšej priemyselnej krízy britského automobilového sektora za posledné roky. Hekerský útok na IT siete spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR) paralyzoval výrobu v Spojenom kráľovstve, na Slovensku, v Číne, Indii aj Brazílii. Dnes je jasné, že jeho následky budú dlhodobé, rozsiahle a ekonomicky mimoriadne nákladné.
Automobilka JLR už potvrdila, že jej britské závody v Solihulle, Halewoode a Wolverhamptone zostanú zatvorené minimálne do 1. októbra. Závod v Nitre, kde sa montujú modely Defender a Discovery, takisto stojí. Spolu ide o kapacitu viac ako 1 000 vozidiel denne, ktorá je už 4 týždne mimo prevádzky.
Podľa odhadov portálu BBC prichádza spoločnosť každý týždeň o produkciu v hodnote približne 58 miliónov eur. Ak by sa odstávka predĺžila až do novembra, ako varujú niektorí dodávatelia, celkové priame straty by mohli prekročiť 700 miliónov eur.
Kolabujú dodávatelia
Oveľa vážnejšie než výpadok výroby samotnej sú však dôsledky pre dodávateľský reťazec. Jaguar Land Rover má v Spojenom kráľovstve 30-tisíc priamych zamestnancov, no v jeho dodávateľskej sieti pracuje ďalších 100-tisíc ľudí a ďalších 60-tisíc je závislých na spotrebe tejto komunity.
Menšie firmy, ktoré dodávajú diely alebo komponenty, už museli pristúpiť k zatvoreniu prevádzok, prepúšťaniu či posielaniu zamestnancov na neplatené voľno. Niektorým, ako nemeckému výrobcovi strešných systémov Webasto, hrozí prepustenie až 350 zamestnancov. Ich šéfovia hovoria o tom, že ak sa situácia do októbra nevyrieši, minú sa im finančné rezervy.
„Čím dlhšie odstávka trvá, tým hlbšie a bolestivejšie zasahuje celý dodávateľský ekosystém. Náš hlavný odberateľ prestal platiť, ako máme udržať výrobu pre ostatných klientov?“ povedal jeden z dodávateľov pre The Telegraph.
Podľa dostupných údajov zamestnáva Jaguar Land Rover vo svojich britských závodoch približne 30-tisíc ľudí. Ďalších 100-tisíc pracuje v dodávateľskom reťazci, ktorý je na automobilku priamo napojený. Okrem toho až 60-tisíc ľudí závisí od spotreby tejto skupiny zamestnancov – sú to najmä pracovníci v službách, maloobchode či lokálnych ekonomikách v regiónoch West Midlands a Merseyside. Spolu tak ide o približne 190-tisíc ľudí, ktorých príjem, pracovná stabilita či budúcnosť súvisia s chodom závodov JLR. Ak sa situácia nebude riešiť urgentne, časť z týchto pracovných miest je reálne ohrozená.
Tieto údaje sa týkajú výlučne britskej časti výrobného a dodávateľského ekosystému Jaguar Land Rover. V zahraničných závodoch, vrátane slovenského závodu v Nitre, pracujú ďalšie tisíce zamestnancov. Skutočný globálny dosah tak môže byť ešte vyšší.
Zamestnanci na Slovensku hovoria o strese a nízkych mzdách
Zamestnanci JLR na Slovensku, konkrétne v závode v Nitre, čakajú doma bez presných informácií o tom, kedy sa výroba opäť rozbehne. Na sociálnych sieťach sa množia výpovede plné frustrácie a strachu o budúcnosť.
„Je fajn byť doma, ale keď príde výplata, budeme len plakať,“ napísal jeden zo zamestnancov. Ďalší upozornil, že pracovné zmeny sú momentálne zrušené formou mínusových hodín v režime KPČ, čo znamená, že sa budú musieť odpracovať neskôr – pravdepodobne počas sobôt alebo sviatkov.
„Prečo by sme si mali odpracovať zmeny, za ktorých zrušenie nemôžeme? To, že má firma odstavené systémy, za to si môže sama. Ak sa výroba nespustí ani v októbri, budeme ťahať KPČ ešte celý budúci rok a zadarmo,“ píše zamestnanec, ktorý upozorňuje aj na to, že sa ho režim KPČ osobne netýka, no považuje ho za neférový.

Ďalší pracovník dodáva, že si už začal hľadať brigády, pretože „potrebuje poplatiť účty a výdavky“. Najviac ich podľa všetkého zneisťuje absencia jasnej komunikácie zo strany zamestnávateľa aj odborov.
Spoločnosť Jaguar Land Rover Slovakia s. r. o., ktorá podľa údajov Štatistického úradu SR zamestnáva medzi 4 000 až 4 999 ľuďmi, dosiahla v roku 2023 tržby vo výške 373 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o 6 %, no jej čistý zisk klesol o 18 % na 8,87 milióna eur.
Katarína Chlebová, manažérka komunikácie JLR Slovakia: „Včera (utorok, 23. 9. 2025) sme informovali kolegov, dodávateľov a partnerov, že v súvislosti s kybernetickým incidentom predlžujeme aktuálne prerušenie výroby do stredy 1. októbra 2025. V najbližších dňoch budeme zostavovať harmonogram postupného opätovného spustenia výroby a pokračovať vo vyšetrovaní.
Naše tímy pracujú nepretržite v úzkej spolupráci s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť, britským Národným centrom kybernetickej bezpečnosti (NCSC) a s orgánmi činnými v trestnom konaní, aby sme zabezpečili bezpečnú a spoľahlivú obnovu našich systémov.
Prioritou je stále podpora zákazníkov, dodávateľov, kolegov a predajcov, ktorí sú naďalej otvorení. Plne si uvedomujeme, že toto obdobie je nich veľmi náročné. Ďakujeme všetkým za trpezlivosť a pretrvávajúcu podporu.“

Britská vláda zasahuje
Na eskalujúcu krízu reaguje aj britská vláda. Minister priemyslu Chris McDonald a minister hospodárstva Peter Kyle navštívili závody JLR a rokovali s dodávateľmi, odborármi aj vedením firmy. Podľa ich vyjadrení je prioritou „opätovné naštartovanie výroby a udržanie zdravia dodávateľskej siete.“
V hre sú rôzne formy štátnej pomoci:
- garantované štátne úvery, ktoré by mali dodávateľom pomôcť preklenúť výpadok príjmov,
- alebo dokonca návrat k systému kurzarbeitu, ktorý sa využíval počas pandémie.
Kurzarbeit znamená, že štát preplatí časť miezd zamestnancov, ktorí nemôžu pracovať z dôvodov mimo ich kontroly, ale zamestnávateľ si ich chce ponechať. V čase pandémie sa tento mechanizmus v Británii aj na Slovensku osvedčil pri ochrane pracovných miest.
Odborový zväz Unite upozornil, že viacerí zamestnanci dodávateľských firiem už boli nútení požiadať o sociálne dávky, keďže im firma nemôže vyplácať mzdu. Odborári preto apelujú na okamžité spustenie kurzarbeitu pre firmy v reťazci JLR.
Útok s dlhotrvajúcimi následkami
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že ide „len“ o výpadok IT siete, realita je oveľa komplikovanejšia. Kyberútok, ku ktorému došlo na konci augusta, donútil spoločnosť okamžite odstaviť všetky výrobné linky, pretože kľúčové systémy boli nedostupné alebo kompromitované.
Hovorca firmy pre britské médiá uviedol, že odborníci pracujú 24 hodín denne na bezpečnom a kontrolovanom reštarte systémov. No viaceré zdroje upozorňujú, že JLR by mohla zažívať ťažkosti až do novembra, čo by znamenalo viac ako dvojmesačnú odstávku.
Okrem toho sa vynárajú nové informácie o vlastných zlyhaniach firmy. Minulý rok JLR outsourcovala veľkú časť svojho IT tímu spoločnosti Tata Consultancy Services, patriacej rovnako ako JLR do skupiny Tata Group. Niektorí kyberbezpečnostní špecialisti boli následne prepustení. To podľa expertov mohol byť kritický faktor, ktorý znížil obranyschopnosť spoločnosti voči útoku.
Kríza môže zasiahnuť aj iné automobilky
Vzhľadom na to, že viacerí dodávatelia JLR pracujú aj pre iné prémiové značky ako McLaren, Bentley či Aston Martin, hrozí, že kríza sa rozšíri aj na ďalších výrobcov. McLaren už podľa médií odložil vývoj svojho nového modelu, niektoré firmy obmedzujú objednávky alebo upravujú svoje dodávateľské stratégie. Hoci Bentley aj Aston Martin tvrdia, že zatiaľ vplyv nepociťujú, monitorujú situáciu a pripravujú krízové plány pre prípad kolapsu dodávok.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: BBC, The Telegraph, TASR, Finstat