Pokuty až do 1 000 eur pre vodičov. Ministerstvo prichádza s najtvrdšími zmenami za roky

  • Na Slovensku sa chystá zásadná novela cestného zákona
  • Zvýši pokuty, sprísni tresty pre vodičov a prinesie nové pravidlá pre chodcov aj kolobežky
vodič, pokuta, chodci
  • Na Slovensku sa chystá zásadná novela cestného zákona
  • Zvýši pokuty, sprísni tresty pre vodičov a prinesie nové pravidlá pre chodcov aj kolobežky
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ministerstvo vnútra predstavilo návrh novely cestného zákona, ktorá prináša viacero zásadných zmien. Reaguje tým na alarmujúce štatistiky dopravnej nehodovosti. Len v roku 2024 polícia evidovala 11 451 dopravných nehôd. Zomrelo pri nich 262 ľudí, 814 utrpelo ťažké zranenia a takmer päťtisíc osôb vyviazlo s ľahšími poraneniami.

Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov či jazdcov na elektrických kolobežkách. Pod vplyvom alkoholu sa stalo až 1 276 nehôd.

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok preto zdôraznil: „Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, a nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky.“

Novela vychádza z Národnej stratégie bezpečnosti cestnej premávky na roky 2021 – 2030 a zároveň zosúlaďuje slovenskú legislatívu so štandardmi platnými v iných európskych krajinách. Ak návrh prejde parlamentom, prvé zmeny by mohli začať platiť už 1. decembra 2025.

Viac práv pre chodcov a prísnejšie sankcie za rýchlosť

Jednou z kľúčových zmien je posilnenie postavenia chodcov. Tí budú mať prednosť na priechode už vo chvíli, keď sa naň zjavne chystajú vstúpiť. Vodič však bude musieť jazdiť dostatočne pomaly, aby dokázal včas zastaviť. Chodci naopak nebudú môcť vstupovať na priechod náhle, upozorňuje denník Pravda.

Sprísňujú sa aj pravidlá pre cestných pirátov. Porušením pravidiel závažným spôsobom bude po novom prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci a 40 km/h mimo obce. Doteraz boli hranice stanovené na 50 a 60 km/h. Výšky pokút sa nemenia, upravuje sa však ich rozpätie pri jednotlivých kategóriách prekročenia rýchlosti.

Zavádza sa tiež zásada objektívnej zodpovednosti, podľa ktorej bude za pokutu zodpovedný vždy držiteľ vozidla, nie vodič. Nebude sa tak môcť vyviniť označením inej osoby. Držiteľ auta si však môže od vodiča následne vymáhať náhradu zaplatenej pokuty.

Sankcie za prekročenie rýchlosti
zdroj: minv.sk

Tvrdší prístup k recidivistom a kolobežkám

Novela predlžuje aj lehotu, počas ktorej sa evidujú tri závažné priestupky, z doterajších 12 na 24 mesiacov. To umožní lepšie odhaliť dlhodobejšie vzorce riskantného správania.

Po troch závažných priestupkoch bude musieť vodič absolvovať rehabilitačný program, doškoľovací kurz a preskúšanie odbornej spôsobilosti. Ak v priebehu dvoch rokov spácha štvrtý závažný priestupok, príde o vodičský preukaz. Jeho vrátenie bude podmienené splnením viacerých kritérií vrátane psychologického a zdravotného preskúmania.

Osobitná pozornosť sa v novele venuje aj malým elektrickým vozidlám, medzi ktoré patria e-kolobežky či segwaye. Tie budú musieť mať výrobný štítok, nesmú byť vybavené sedadlom a ich rýchlosť nesmie prekročiť 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré tieto podmienky nespĺňajú, sa bude považovať za závažný priestupok.

Ruší sa aj vekové obmedzenie, e-kolobežky už nebudú určené len pre osoby nad 15 rokov. Na chodníkoch ich však bude zakázané používať, s výnimkou detí do desiatich rokov a ich sprievodu. Vodiči kolobežiek budú mať podobné práva a povinnosti ako cyklisti.

Nové skúšky a ďalšie zmeny v zákone

Významnou novinkou je rozdelenie skúšky na vodičský preukaz na dve časti. Uchádzači najskôr absolvujú teoretickú časť kurzu a urobia skúšku.

Až po jej úspešnom zvládnutí budú pokračovať v praktickej časti a následne pristúpia k praktickej skúške. Cieľom je, aby do reálnej premávky vstupovali iba tí, ktorí majú teoretické vedomosti pevne osvojené.

Ďalšie zmeny sa týkajú napríklad rozšírenia objektívnej zodpovednosti aj na používanie telefónu za volantom, nezapnutie bezpečnostného pásu či jazdu v protismere. Taxikári po novom nebudú mať všeobecné oprávnenie jazdiť vo vyhradených BUS pruhoch, iba ak to dovolí dopravná značka.

Skracuje sa tiež čas zákazu jázd nákladných áut cez sviatky a rozširuje sa zoznam výnimiek. V zákone sa opätovne zavádza záväznosť stanovísk dopravných inšpektorátov pri určovaní dopravného značenia či povoľovaní obchádzok, píše sa ďalej na stránke ministerstva.

Prísnejšie pravidlá s cieľom znížiť obete na cestách

Navrhovaná novela cestného zákona tak predstavuje komplexný balík opatrení, ktoré majú za cieľ znížiť počet nehôd a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Posilnenie práv chodcov, prísnejšie tresty za rýchlosť, dôslednejší prístup k recidivistom či jasnejšie pravidlá pre e-kolobežky reagujú na realitu slovenských ciest, kde každý rok prichádzajú o život stovky ľudí.

Ak parlament novelu schváli, prvé zmeny vstúpia do platnosti už koncom roka 2025, ďalšie v roku 2026. Slovensko sa tak zaradí k štátom, ktoré bezpečnosť na cestách vnímajú ako jednu z priorít.

„Bezpečnosť cestnej premávky nie je len otázkou pravidiel, ale aj zodpovednosti každého účastníka. Novela má vytvoriť systém, kde sa životy ľudí chránia na prvom mieste,“ uzavrel minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Pravda, Ministerstvo vnútra

Najnovšie videá

Trendové videá