„Veľký tresk“ pre slovenských vodičov: Prichádza 2-ročná skúšobná lehota, nové testy či vodičák od 17-tich

  • EÚ mení pravidlá pre vodičov aj skúšky
  • Do testov pribudnú nové otázky a čaká nás digitálny vodičák
  • Cieľom je znížiť počet nehôd a zvýšiť bezpečnosť
vodičský preukaz, policajti
  • EÚ mení pravidlá pre vodičov aj skúšky
  • Do testov pribudnú nové otázky a čaká nás digitálny vodičák
  • Cieľom je znížiť počet nehôd a zvýšiť bezpečnosť
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Európske cesty čakajú veľké zmeny. Po rokoch diskusií schválil Európsky parlament novú smernicu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým sa budú udeľovať vodičské preukazy a hodnotiť vodičské zručnosti, upozornili tvnoviny.sk

Cieľom nie je vodičov trestať, ale zvýšiť bezpečnosť a prispôsobiť pravidlá moderným technológiám. Únia tým reaguje na alarmujúce štatistiky – každoročne na cestách v Európe zomiera približne 20-tisíc ľudí. Nové pravidlá preto kladú dôraz na zodpovednosť, moderné technológie a lepšiu prípravu vodičov na reálnu premávku. 

Podľa motoristického novinára Alexandra Štefucu ide o modernizáciu, nie o revolúciu. „Z vodičských testov postupne vymiznú zastarané témy, ako napríklad karburátory, a pribudnú otázky o priamom vstrekovaní, asistenčných systémoch, bezpečnom otváraní dverí či rozpoznávaní rizika mŕtveho uhla,“ vysvetlil pre tvnoviny.sk.

Zmeny sa zameriavajú na lepšie vnímanie nebezpečenstva voči chodcom, cyklistom a deťom — teda najzraniteľnejším účastníkom premávky.

Okrem nových testových otázok sa do skúšok pridajú aj témy o rozptýlení vodiča pri používaní telefónu, o ekologickom spôsobe jazdy či o správnom správaní pri dopravných nehodách. „Skúšky sa mierne zmenia, no nejde o paniku. Cieľom je zmodernizovať vedomosti vodičov a pripraviť ich na reálnu premávku,“ dodáva Štefuca.

Skúšobná lehota a mladší vodiči

Jednou z najväčších noviniek je dvojročná skúšobná lehota pre nových vodičov. Počas tohto obdobia budú platiť prísnejšie pravidlá a sankcie – najmä pri jazde pod vplyvom alkoholu, prekročení rýchlosti alebo nepoužití bezpečnostného pásu, píše portál European Parliament. EÚ si od tohto opatrenia sľubuje zvýšenie disciplíny na cestách a zníženie počtu nehôd mladých šoférov.

Zmeny prinesú aj možnosť získať vodičské oprávnenie na osobné auto už v 17 rokoch. Mladí vodiči však budú musieť jazdiť pod dohľadom skúseného spolujazdca až do dovŕšenia 18 rokov. Tento krok má pomôcť mladým získať prax ešte pred samostatnou jazdou.

EÚ zároveň reaguje na nedostatok profesionálnych vodičov. Po novom bude možné získať vodičák na kamión už od 18 rokov a na autobus od 21 rokov, ak žiadateľ preukáže odbornú spôsobilosť. Bez nej zostanú pôvodné vekové hranice – 21 rokov pre kamióny a 24 rokov pre autobusy.

Šoférka v aute, vedenia motorového vozidla, šoférovania auta
zdroj: Archív Canva

Digitálny vodičský preukaz a jednotná databáza

Klasickú plastovú kartičku postupne doplní digitálny vodičský preukaz, ktorý bude dostupný v mobilnom telefóne. Cieľom je uľahčiť kontrolu vodičských oprávnení naprieč krajinami EÚ a obmedziť falšovanie dokladov. Poslanci však zároveň presadili, aby si občania mohli naďalej požiadať aj o fyzický preukaz.

Nové pravidlá tiež zavádzajú európsku databázu vodičských oprávnení. Ak teda vodič príde o vodičák v jednej krajine, automaticky stratí možnosť jazdiť aj v ostatných členských štátoch. Systém má zamedziť situáciám, keď vodič po strate oprávnenia v jednej krajine pokračuje v jazde s dokladom vydaným inde.

Europoslankyňa Jutta Paulus, ktorá bola spravodajkyňou návrhu pre European Parliament, zdôraznila prínos zmien. „Do roku 2030 má byť digitálny vodičský preukaz štandardom, pričom vodiči budú mať plnú slobodu výberu medzi aplikáciou a kartou. Nové pravidlá navyše zlepšia bezpečnosť chodcov a cyklistov a sprístupnia dopravné profesie mladším záujemcom.“

Zdravotné prehliadky a platnosť vodičákov

Európska legislatíva po novom stanovuje aj jednotné pravidlá platnosti vodičských preukazov. Vodičáky pre osobné autá a motocykle budú platiť 15 rokov, pre kamióny a autobusy len päť rokov. Štáty, ktoré používajú vodičský preukaz aj ako občiansky, môžu dobu platnosti skrátiť na desať rokov.

Novinkou sú tiež zdravotné kontroly pred vydaním prvého vodičského preukazu alebo pri jeho obnovení. Vodiči absolvujú vyšetrenie zraku a srdcovocievneho systému, pričom členské krajiny môžu zvoliť aj vlastné hodnotiace systémy, napríklad formou sebahodnotiacich dotazníkov.

Osobitné opatrenia sa týkajú aj seniorov. Krajiny budú môcť vodičom vo veku 65 rokov a viac skracovať platnosť vodičských oprávnení, aby podstupovali častejšie lekárske prehliadky alebo kondičné jazdy.

Štefuca k tomu dodáva, že Slovensko je na väčšinu týchto opatrení pripravené. „Naša krajina už pracuje s elektronickými dokladmi, a preto by prechod na digitálny vodičák nemal byť problém. Väčšina noviniek má byť plne funkčná do roku 2029.“

Menej nehôd a viac disciplíny

Zmeny v európskej legislatíve sledujú spoločný cieľ – znižiť počet nehôd a zvýšiť disciplínu vodičov. Vodiči budú lepšie pripravení na rizikové situácie a viac informovaní o moderných bezpečnostných systémoch.

„Ide o dôležitý krok k zlepšeniu bezpečnosti na cestách. Nové pravidlá prinášajú jasnejšie a rýchlejšie kritériá pre odoberanie vodičských oprávnení pri vážnych porušeniach, čím chránia nielen zodpovedných vodičov, ale aj celú komunitu,“ uviedol europoslanec Matteo Ricci.

Novela má podľa odborníkov reálny potenciál zachrániť tisíce životov. Krajiny EÚ majú tri roky na jej zapracovanie do národnej legislatívy a ďalší rok na plnú implementáciu. Slovenskí vodiči tak môžu úplné zavedenie pravidiel očakávať v praxi už v priebehu roku 2029.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: tvnoviny.sk, European Parliament

Najnovšie videá

Trendové videá