Slovákov okrádajú v priemere o 236 eur. Falošné ponuky pred Vianocami zahlcujú internet

  • S nástupom umelej inteligencie je čoraz ťažšie rozpoznať falošné ponuky
  • V období vianočných nákupov a výpredajov podvodníci útočia najviac
žena nakupuje online
  • S nástupom umelej inteligencie je čoraz ťažšie rozpoznať falošné ponuky
  • V období vianočných nákupov a výpredajov podvodníci útočia najviac

Obdobie predvianočných zliav a výpredajov (takzvaný Black Friday) je v plnom prúde, no spolu s ním rastie aj aktivita internetových podvodníkov.

Aktuálny prieskum spoločnosti Visa odhalil, že takmer polovica Slovákov sa počas online nakupovania stretla s podozrivými alebo falošnými reklamami. Čo je ešte alarmujúcejšie, obete podvodov prichádzajú v priemere o 236 eur.

Umelá inteligencia komplikuje rozpoznávanie podvodov

Až 41 % respondentov sa obáva, že rozvoj umelej inteligencie sťaží rozpoznávanie podvodných ponúk. Tieto obavy nie sú neopodstatnené – ľudia, ktorí si mýlia AI generovaný obsah s originálnym, majú až päťnásobne vyššiu šancu stať sa obeťou podvodu (53 % v porovnaní s 10 % u tých, ktorí takýto obsah rozpoznajú).

Podvodníci dnes bežne využívajú deepfake videá, v ktorých realisticky napodobňujú tváre a hlasy známych osobností. Vytvárajú tiež presvedčivé falošné správy a recenzie, ktoré je ťažké odlíšiť od skutočných. Napriek tomu iba pätina Slovákov pri bežnom nákupe kontroluje, či ponuka pochádza z overeného zdroja.

Spoločnosť Visa v rámci svojej edukačnej kampane vytvorila sériu vizuálov pomocou AI, ktoré napodobňujú taktiky podvodníkov. Cieľom je ukázať spotrebiteľom, ako ľahko sa môžu nechať oklamať falošnými ponukami, ktoré vyzerajú na prvý pohľad dôveryhodne.

Slováci a ich návyky v online priestore

Prieskum odhalil niekoľko znepokojujúcich trendov v správaní slovenských spotrebiteľov:

  • Takmer polovica nedokáže rozlíšiť falošný obsah vytvorený umelou inteligenciou od pravého
  • Viac ako štvrtina zdieľa na internete príspevky bez overenia ich pravosti
  • Až 33 % si pred vytvorením názoru zriedka prečíta viac než len nadpis
  • Každý desiaty používateľ sociálnych sietí neprijíma žiadne opatrenia na ochranu svojej bezpečnosti

Tieto návyky robia zo Slovákov ľahký cieľ pre internetových podvodníkov. Tí, ktorí zdieľajú alebo publikujú obsah bez overenia jeho pravosti, sa stávajú takmer dvakrát častejšie terčom podvodov ako opatrnejší používatelia (44 % oproti 23 %).

Ekonomické a emocionálne dopady

Podvody na internete majú vážne následky nielen pre jednotlivcov, ale aj pre celú ekonomiku. Obete na Slovensku prichádzajú v priemere o 236 eur, čo v celkovom súčte predstavuje škodu pre slovenské hospodárstvo vo výške približne 154,7 milióna eur.

Okrem finančných strát však podvody spôsobujú aj emocionálne následky. Takmer 23 % obetí uvádza, že zažilo stres, úzkosť či rozpaky. Navyše, riešenie podvodu im zabralo viac než 24 hodín ich času.

Dôsledkom týchto skúseností je, že viac ako 38 % Slovákov, ktorí sa stali terčom podvodu, teraz váha s nakupovaním cez internet. Alarmujúce je, že až 27 % podvedených svoj prípad ani nenahlási, pretože to považujú za zbytočné.

Ako sa chrániť pri online nákupoch

Ľubica Gubová, country manažérka spoločnosti Visa pre Slovensko, upozorňuje: „Rastúca sofistikovanosť podvodov si dnes vyžaduje ešte väčšiu pozornosť v oblasti kyberbezpečnosti. Vo Visa sme už desaťročia lídrom v oblasti umelej inteligencie a bezpečných platobných riešení. Neustále
vyvíjame a investujeme do funkcií na prevenciu podvodov, ktoré chránia spotrebiteľov a zvyšujú bezpečnosť digitálnych platieb.“

Ak chceš nakupovať bezpečne, drž sa týchto odporúčaní:

  1. Nakupuj len na dôveryhodných webových stránkach s SSL certifikátom 
  2. Buď skeptický voči „príliš dobrým ponukám“ a pred kliknutím sa zamysli
  3. Používaj bezpečné platobné metódy ako platby kartou alebo mobilnou peňaženkou
  4. Zapni si dvojfaktorové overenie (2FA) pre lepšiu kontrolu pohybov na účte
  5. Vyhýbaj sa nakupovaniu cez nezabezpečené pripojenia a nikdy neposielaj peniaze neznámym osobám

Predvianočné obdobie ako žatva pre podvodníkov

Práve obdobie Black Friday a vianočných výpredajov je pre podvodníkov mimoriadne lukratívne. Spotrebitelia sú v tomto čase náchylnejší reagovať na lákavé ponuky a zľavy, čo vytvára ideálne podmienky pre rôzne formy podvodov. Sociálne siete sa stávajú hlavným bojiskom, kde sa šíria falošné reklamy a podvodné schémy.

Prieskum spoločnosti Visa v spolupráci s Opinium bol realizovaný na vzorke 9500 dospelých z 11 európskych krajín vrátane Slovenska. Jeho výsledky jasne ukazujú, že digitálna gramotnosť a obozretnosť sú kľúčové pre bezpečné nakupovanie online.

Aj keď technológie na ochranu spotrebiteľov neustále napredujú, najlepšou obranou zostáva tvoja vlastná obozretnosť a zdravý rozum. Pred vianočnými nákupmi si preto dvakrát over, či ponuka, ktorá vyzerá príliš dobre, nie je v skutočnosti pasca.

Čítaj viac z kategórie: Financie a kryptomeny

Zdroj: TS VISA

Najnovšie videá

Trendové videá