Jedna z dávok sa vyšplhá až na 83 173,5 eura. Po nároku na ňu nikto netúži
Sociálna poisťovňa od januára zvýši úrazové dávky o 3,5 %. Zmenia sa aj maximálne sumy odškodnenia a náhrad výdavkov.
Pre ľudí, ktorým pracovný úraz či choroba z povolania spôsobili zníženie pracovnej schopnosti, priniesla Sociálna poisťovňa dobré správy. Od 1. januára 2027 sa im zvýšia úrazové aj pozostalostné úrazové renty. Zmeny sa dotknú aj maximálnych súm jednorazového odškodnenia či príspevkov na liečenie a pohreb.
K zvýšeniu dávok viedol vývoj spotrebiteľských cien na Slovensku. Podľa údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky dosiahol medziročný rast spotrebiteľských cien za prvých deväť mesiacov kalendárneho roka 2026 hodnotu 3,5 %. Rovnakým tempom sa teda upravia aj vybrané dávky úrazového poistenia. Konkrétna suma dávky však bude závisieť aj od sumy, ktorú daná osoba poberala doteraz.
Vyššie dávky dostanú aj pozostalí
Valorizácia sa bude týkať viacerých druhov plnení. Okrem úrazových rent sa zvýšia aj pozostalostné úrazové renty, ktoré sú určené oprávneným pozostalým po osobe, ktorá zomrela v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania.
Zmeny sa dotknú aj maximálnych súm jednorazového odškodnenia a náhrad výdavkov. Najvyššia možná suma jednorazového odškodnenia pre manžela alebo manželku bude od januára 2027 predstavovať 83 173,50 eura. Rovnaký limit bude platiť aj pre súhrn odškodnenia nezaopatrených detí.
Prehľad nových limitov od 1. januára 2027:
| Druh dávky alebo náhrady | Maximálna suma |
| Jednorazové odškodnenie manžela/manželky | 83 173,50 eura |
| Úhrn jednorazového odškodnenia nezaopatrených detí | 83 173,50 eura |
| Náhrada nákladov spojených s liečením | 41 587,50 eura |
| Náhrada nákladov spojených s pohrebom | 4 160,30 eura |
Zdroj: financnykompas.sk
Na liečenie možno dostať až 41-tisíc
Vyšších súm sa dočkajú aj ľudia, ktorým v súvislosti s pracovným úrazom či chorobou z povolania vznikli náklady na liečenie. Maximálna výška ich náhrady sa od januára 2027 zvýši na 41 587,50 eura.
Zvyšuje sa aj strop pri náhrade nákladov spojených s pohrebom. Tá môže dosiahnuť najviac 4 160,30 eura. Rovnaká suma bude predstavovať maximálnu hranicu aj pre súhrn náhrad výdavkov na pohreb pre všetky oprávnené osoby a nezaopatrené deti.
Návšteva Sociálnej poisťovne nebude nutná
Ľudia, ktorí už v súčasnosti úrazovú alebo pozostalostnú úrazovú rentu dostávajú, nemusia v súvislosti s valorizáciou podávať žiadosť. Sociálna poisťovňa vykoná prepočet automaticky a rozhodne zo zákona.
Prvé zvýšené sumy vyplatí poisťovňa v januári 2027. Začiatkom mesiaca začne zároveň poberateľom zasielať rozhodnutia, v ktorých ich informuje o novej výške dávky.
Čo je úrazová a čo pozostalostná renta?
Úrazová renta je pravidelná dávka úrazového poistenia, ktorá má zmierniť výpadok príjmu ľudí, ktorým pracovný úraz či choroba z povolania spôsobili pokles pracovnej schopnosti o viac ako 40 %. Nárok na ňu vzniká po splnení zákonných podmienok, pričom jednou z nich je, že dotknutá osoba ešte nedosiahla dôchodkový vek a nebol jej priznaný predčasný starobný dôchodok. Dávku taktiež nemožno poberať súčasne s úrazovým príplatkom, rekvalifikačným alebo rehabilitačným príspevkom.
Pozostalostná úrazová renta sa vypláca osobe, voči ktorej mal zosnulý vyživovaciu povinnosť stanovenú právoplatným rozhodnutím súdu. Podmienkou je, aby zosnulý zomrel v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania a v čase úmrtia ešte nedosiahol dôchodkový vek ani mu nebol priznaný predčasný dôchodok. Nárok nevzniká manželke, manželovi ani nezaopatreným deťom, ktorým namiesto toho vzniká nárok na jednorazové odškodnenie.
Rodičovský príspevok stúpne až o 19,50 eura
Začiatkom nového roka si polepšia aj aj ďalšie skupiny obyvateľov Slovenska. Napríklad rodičovský príspevok stúpne o 3,9 %, pričom výsledná suma bude závisieť od toho, či rodič predtým poberal materské. Rodič, ktorý túto dávku pred nástupom na rodičovskú dovolenku nepoberal bude mať nárok na 379 eur mesačne, čo oproti súčasnosti predstavuje zvýšenie o 14,20 eura.
Rodiča, ktorý už predtým poberal materské čaká ešte väčšie prilepšenie. V tomto prípade stúpne rodičovský príspevok zo súčasných 500,10 eura na 519,60 eura mesačne, čo predstavuje nárast o 19,50 eura.
Viac peňazí dostanú aj ľudia v hmotnej núdzi
Od januára 2027 si polepšia aj tí, ktorých príjmy nestačia na pokrytie základných potrieb. Štát zvýši dávky v hmotnej núdzi ako aj viaceré príspevky, ktoré sú na ne nadviazané. Pre osobu bez detí bude nová výška dávky predstavovať 93,20 eura mesačne, čo predstavuje oproti súčasným 89,70 eura zvýšenie o 3,50 eura. Jednotlivec s deťmi bude po novom dostávať mesačne zvýšenú dávku 177,30 eura.
V neposlednom rade sa upraví aj príspevok určený na pomoc oprávneným domácnostiam s pokrytím časti nákladov spojených s bývaním. Jednotlivec bude môcť od januára získať príspevok vo výške 104,50 eura mesačne, pričom pri viacčlenných domácnostiach môže suma dosiahnuť až 320,40 eura.