Na Slovensko mieri módny gigant Primark, no má pár výhrad
- Primark má schválenú expanziu na slovenský trh
- Chýbajú však zamestnanci aj dostatočne veľké priestory
- Primark má schválenú expanziu na slovenský trh
- Chýbajú však zamestnanci aj dostatočne veľké priestory
Slovenská ekonomika rastie a spolu s ňou sa darí aj maloobchodnému predaju. V roku 2017 sme vďaka tomu boli svedkami, že na trhu pribudlo množstvo svetových značiek ako Domino´s pizza či parfumérie Douglas. Novinky možno očakávať aj v roku 2018. Hoci konkrétne plány zatiaľ zástupcovia značiek taja, už teraz sa hovorí o takých zvučných obchodoch ako Primark, sieť kaviarní Costa Coffee či športové oblečenie Jack Wolfskin.
Napríklad írsky predajca oblečenia Primark je plne pripravený vstúpiť na slovenský trh o dva roky, no má pár výhrad. V prvom rade mu chýbajú ľudia. „V jednej prevádzke by potreboval naraz zamestnať 300 až 400 vyškolených ľudí,“ uvádza Peter Pohanka, riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov realitno-poradenskej spoločnosti CBRE pre tovarpredaj.sk.
Podľa jeho slov majú pri expanzii problém s chýbajúcimi ľuďmi aj značky, ktoré chcú otvoriť na výrazne menších plochách, a teda hľadajú aj menej pracovnej sily.
Zobraziť celú galériu (3)Primark na svoju filiálku potrebuje zhruba päť až osem tisíc metrov štvorcových. Výnimkou nie sú ani väčšie prevádzky, niektoré majú aj 14-tisíc metrov štvorcových. Írsky predajca sa pritom na Slovensko intenzívne pozerá už niekoľko rokov, chýbajúca plocha ho však brzdí.
„V súčasnosti nie je obchodné centrum alebo pripravená budova v rámci centra, ktorá by bola schopná obsiahnuť takú veľkú prevádzku. To samotný horizont vstupu na slovenský trh limituje na minimálne dva roky,“ pokračuje Peter Pohanka pre tovarpredaj.sk. Ako však dodáva, v stratégii expanzie je trh schválený, takže na Slovensko Primark prísť chce.
Zobraziť celú galériu (3)Primark má svojich fanúšikov po celom svete. Avšak svoje predajne nemá v každej krajine a nie je dostupný ani online predaj. Preto zákazníkom neostáva nič iné, len navštíviť jednu z 257 predajní po svete. Primark má najviac pobočiek v Rakúsku, Nemecku, Veľkej Británii či USA. Najbližšia predajňa leží len kúsok od Viedne, v nákupnom centre G2 shopping.
Primarku sa momentálne darí získavať nových zákazníkov aj od konkurencie. Ročný zisk Primarku za rok 2017 vzrástol o 7 % na 735 miliónov libier. Je to o 150 miliónov libier viac ako v prípade jeho konkurencie Marks Spencer. Vstup Primarku na nemecký trh ovplyvnil aj ziskovosť švédskej spoločnosti Hennes & Mauritz (H&M). Tá vytvorila v prvom fiškálnom štvrťroku čistý zisk 2,5 miliardy švédskych korún (262 miliónov eur), čo je medziročný pokles o 3,5 %. Dôvodom je silná konkurencia v odvetví.
Rýchla móda za malé peniaze
Primark má hlavné sídlo v írskom Dubline, vyznačuje sa obrovskou návštevnosťou a trendovými kúskami za nízke ceny. Spoločnosť nakupuje vo veľkom, využíva lacné zdroje, jednoduché designy a látky, a to jej umožňuje predávať lacno.
Nízka cena, ktorá vyhovuje kupujúcim však nie je dobrou správou pre ľudí, ktorí za pár centov v továrňach Bangladéši šijú obrovské množstvo tejto rýchlej módy. Masívny záujem ľudí o lacné oblečenie samozrejme nie je výhrou ani pre našu planétu, ktorú denne zahlcujú tony nevyužitého oblečenia, ktoré bolo ešte minulý mesiac trendy. Len v Európe je to ročne až 16 miliónov ton textilu, ktorého je treba sa zbaviť. Z veľkej časti končí na skládkach.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska