Slovenky vymysleli geniálnu hru, ktorá pomáha vzťahom. Nazrie pritom aj do najhlbších kútov duše

  • Dve Košičanky priniesli na trh novú spoločenskú hru, ktorá preverí aj to, ako dobre poznáš svojho partnera či partnerku
  • Zámerom hry je dostať vzťahy z digitálneho sveta opäť do toho reálneho
  • Záujem o ňu už prejavili aj väčšie spoločnosti
spoločenská hra Človečina
Daniela Choma
  • Dve Košičanky priniesli na trh novú spoločenskú hru, ktorá preverí aj to, ako dobre poznáš svojho partnera či partnerku
  • Zámerom hry je dostať vzťahy z digitálneho sveta opäť do toho reálneho
  • Záujem o ňu už prejavili aj väčšie spoločnosti

Ak si myslíš, že o tom druhom či o sebe vieš úplne všetko, spoločenská hra Človečina ťa možno prekvapí. Nájdeš v nej takmer 200 otázok, ktoré sa prehrabú aj v tých najodľahlejších kútoch tvojej duše, kam nenazeráš často a kam si možno ešte nikoho nevpustil. Hru môžu hrať jednotlivci, partneri, kamaráti či kolegovia.

Pri Človečine položíš sebe ale i ostatným otázky, ktoré bežne nezdieľate, čím si vytvoríte medzi sebou skutočné ľudské spojenie.

S myšlienkou priniesť na trh niečo nové prišli Košičanky Daniela Choma a Alexandra Hollá. „Nápad som v sebe nosila od jesene, ale nevedela som sa s ním rozkývať. Karanténa, ako boli ľudia zavretí veľa doma, priniesla so sebou mnoho nových situácií vo vzťahoch,“ hovorí o inšpirácii na novú hru Daniela.

Dve Košičanky Daniela Choma a Alexandra Hollá priniesli na trh výnimočnú hru.
zdroj: Daniela Choma

Jeden z impulzov jej dala kamarátka Saška. „Podnik, ktorý má Saška so svojím manželom, museli zavrieť a rozbehli donášku miešaných drinkov. Saška ma oslovila, že teraz by sa im veľmi hodili takéto komunikačné kartičky ako darček k donáškam a či by som jej nepripravila štyri či päť otázok,“ pokračuje v rozprávaní Daniela, ktorá napokon namiesto niekoľkých kartičiek vytvorila rovno celú hru.

„V priebehu dvoch dní som jej poslala takmer 200 otázok. Keď ich videla, tak z nich bola veľmi nadšená a povedala, že veď máme hotovú hru, ktorá je úžasná a práve pre túto dobu veľmi potrebná,“ opisuje príbeh Daniela, ktorá v kamarátke našla parťáčku na spoločné podnikanie.

Dostanú ťa z komfortnej zóny

Spoločenská hra je zložená z kartičiek, na každej z nich je jedna otázka, na ktorú hráč či hráčka odpovedá. Otázky sú rozdelené do dvoch úrovní – žlté komfort a zelené rozvoj. Hra taktiež obsahuje kartičky s aktivitami a s výzvami týždňa. Jedna z nich sa ťa napríklad opýta na zážitok, ktorý by si chcel znova prežiť. Ďalšia ťa vyzve k tomu, aby si svojmu spoluhráčovi poďakoval za tri veci. Za čo by si sa poďakoval napríklad svojej mame?

Realita bývania: Ak si chceš o 10 rokov v Bratislave kúpiť garsónku, mesačne si musíš odkladať balík

„Sú tam otázky, ktoré pobavia, dojmú, rozplačú, možno nahnevajú alebo otvoria dávno zamknuté a nevypovedané témy či situácie. O čo ale skutočne ide, sú odpovede. Záleží len na nás, koľko otázke dovolíme, aby v nás otvorila a priniesla nám aj druhým,“ vysvetľujú autorky hry. Ich najobľúbenejšia otázka sa pýta na vzácnosť ich vzťahu.

Otázky nelistujú len vo svetlých stránkach života. Niektoré môžu byť zraniteľné a citlivé, prekračujúce komfortnú zónu. Zamýšľal si sa už napríklad niekedy nad tým, komu si najviac ublížil a ako?

zdroj: Daniela Choma

Reálne vzťahy sú prvoradé

Otázky na kartičkách pozývajú k skutočným rozhovorom, nie je však potrebné len rozprávať, ale aj pozorne počúvať. „Zámerom našej hry je pre nás v dobe digitálnych vzťahov navracanie sa k vzťahom reálnym. Keďže žijeme dobu, kedy máme možnosť byť v spojení s kýmkoľvek a kdekoľvek na svete, no často nám unikajú práve spojenia s tými, ktorí sú nám najbližšie. Otvorená, pravdivá a prijímajúca komunikácia oživuje to, čo sa nám možno už zdalo mŕtve,“ zhodli sa autorky hry na jej podstate.

Človečina nepreveruje schopnosť klasicky reakčne či argumentačne komunikovať. „Práve naopak, naša hra nás zavedie do úplne nového rozmeru, ako spolu môžeme byť a ako spolu hovoriť. Nič z toho, čo zaznieva, nepotrebuje náš názor, reakciu či stanovisko,“ hovorí Daniela, podľa ktorej sa vďaka rôznym otázkam a odpovediam na ne učíme skutočne počuť a vytvoriť prostredie, kde sa môžeme ľudsky stretnúť bez fasád, ideálov či snahy zapadnúť.

Dve Slovenky predstavili užitočný projekt, ktorý je v našej krajine prvým svojho druhu

Čo si v tvojom živote žiada zmenu? Aká je tvoja prvotná reakcia, keď ťa niekto kritizuje? Aj úprimné odpovede na tieto otázky podľa autoriek hry pomáhajú medziľudským vzťahom. „Zo spätných väzieb ľudí vnímame, že sme trafili niečo, čo nám ako spoločnosti veľmi chýbalo a robí nám to dobre. Navracia a zbližuje nás spôsobom, kedy opäť začína medzi nami prúdiť dôvera, otvorenosť, odvaha a spojenie,“ povedala o Človečine Daniela.

Spoločenská hra je podľa autoriek výnimočná tým, že sa zaujíma o oblasti života, ktoré nás zásadne ovplyvňujú, no venuje sa im minimum pozornosti. Primárne je určená od 15 rokov. Je možné ju hrať vo dvojici i vo väčšej skupinke.

zdroj: Daniela Choma

„Putovala už k mnohým psychológom, ktorí ju používajú v terapiách. Tiež do škôl, kde s ňou pracujú pedagógovia so svojimi žiakmi, do korporácií, kde ju využívajú ako funkčný nástroj pre teambuilding. Tiež ako svadobný dar či súčasť predmanželskej prípravy. Všade, kde sú ľudia, sú aj vzťahy, ktoré si zaslúžia našu pozornosť a starostlivosť,“ vysvetlila univerzálnosť hry Daniela, ktorá jej dala aj názov.

„V marci som mala začať jeden podporný program, ktorý sa volal Človečina, no pre karanténu sa zrušil. Keď sme hľadali názov, len tak zo žartu som Saške spomenula Človečina. Ona mi v zápätí poslala návrh čLOVEčina, čo pre nás obsahovalo všetko, čo sme ňou chceli priniesť a vystihuje kvalitu skutočného ľudského stretnutia,“ opísala vznik názvu jeho autorka.

Košičania si otvorili unikátnu ohňovú kuchyňu, mikrovlnku ani sporák nemajú. Navaria ti jedlo, o ktorom si ešte nepočul

Za prvými kusmi sa doslova zaprášilo

Za dva a pol mesiaca vypredali prvých 550 kusov, s čím nepočítali. Momentálne rokujú s maloobchodnými sieťami, ale aj korporáciami, ktoré vidia v hre veľký potenciál a objednávajú si ju ako zmysluplný reklamný predmet so svojím logom, alebo ako darček pre zamestnancov. „Je to veľmi povznášajúce vidieť, ako už aj veľké firmy vnímajú význam zamerania sa na vzťahy, čím sa zvyšuje kvalita pracovného prostredia,“ myslí si Daniela. Opísala aj ich ciele do budúcna.

„Plánujeme nadstavby, ktoré budú ešte viac cieliť na konkrétne oblasti života. Určite vnímame veľký potenciál, kam je ešte možné hru posunúť a kam s ňou všetci môžeme spoločne rásť,“ prezradila jedna z autoriek Človečiny.

Spojenie kreativity a odvahy

Kamarátky sa na vytvorení hry podieľali spoločne. „Ja stojím za obsahovou stránkou. Tvorila som otázky, ktoré sú výsledkom viac ako osemročnej práce s ľuďmi, matkami, rodinami, pármi, kolegami,“ tvrdí Daniela. Jej kamarátka Saška mala na starosti formálnu stránku hry, dizajn, prevedenie či komunikáciou na sociálnych sieťach.

Človečina priniesla týmto Košičankám prvú skúsenosť v podnikaní. „Mali sme už nejaké projekty predtým, ale boli inej povahy. Toto je aj pre nás nové a veľa sa počas toho učíme. Je to krásna skúsenosť, kde od začiatku cítime veľkú ľahkosť a synchronicitu,“ zhodli sa svorne kamarátky.

 

zdroj: Daniela Choma

Pri tvorbe hry bolo pre ne prioritou minimalistické a praktické balenie s maximálnym obsahom. Človečina je slovenský produkt, hru vyrába košická reklamná agentúra. „Obnáša to síce vyššie náklady, ale pre nás je prioritou čistá a férová spolupráca, aby bol každý, kto sa na projekte podieľa, adekvátne ohodnotený,“ hovoria autorky vzájomne sa dopĺňajúc.

„Poznáme sa osem rokov, sme si blízke a naše deti a rodiny spolu vyrastajú. Máme navzájom dôveru a úctu ku kompetenciám tej druhej, a preto sa každá z nás môže sústrediť na to, kde je najviac funkčná a efektívna,“ priznávajú kamarátky.

Základ ich spolupráce tvorí otvorená komunikácia a podpora. „V spolupráci je krásne to, že investície, starosti, povinnosti sa delia, no podpora, radosť zo spoločného úspechu, spätných väzieb sa násobí,“ vysvetlila Daniela čaro ich spoločného podnikania.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá