Bratislava bez vizuálneho smogu. Vallovi došla trpezlivosť, mesto odstráni stovky billbordov

  • Mesto Bratislava aktuálne eviduje takmer 3 000 reklamných plôch plne alebo čiastočne stojacich na mestských pozemkoch
  • Ich odstraňovanie aj v prípade ukončenia zmluvy je podľa mesta mimoriadne zdĺhavé a zabrať to môže aj štyri roky
  • Magistrát preto chystá veľké novinky
bratislava, vallo, vizualny smog
TASR/Jaroslav Novák, Michal Svítok
  • Mesto Bratislava aktuálne eviduje takmer 3 000 reklamných plôch plne alebo čiastočne stojacich na mestských pozemkoch
  • Ich odstraňovanie aj v prípade ukončenia zmluvy je podľa mesta mimoriadne zdĺhavé a zabrať to môže aj štyri roky
  • Magistrát preto chystá veľké novinky

Mesto Bratislava prichádza s novým modelom, ktorý má výrazne zrýchliť odstraňovanie vizuálneho smogu v Bratislave. Vďaka pripravovanej dohode so skupinou Akzent BigBoard (ABB) sa už tento rok majú v Bratislave začať odstraňovať stovky kusov nevkusnej reklamy.

Podľa pripravovanej dohody, ABB urýchlene odstráni spolu 577 plôch billboardov, megaboardov, informačno reklamných tabúľ a citylightov. Ide o 75 % reklamných plôch spoločnosti, ktoré „strašia“ na pozemkoch mesta. Zároveň zaplatí zhruba jeden milión eur na nedoplatkoch na nájomnom a urovná súdne spory s mestom.

Vláda chystá veľké očistenie Slovenska od bilbordov, ktoré sú hanbou krajiny. Ráta sa aj s vysokými pokutami

Mesto na zvyšnú štvrtinu existujúcich reklamných stavieb, čiže na takmer 200 reklamných plôch, poskytne dočasnú 4-ročnú nájomnú zmluvu za trhovú cenu. Po ukončení zmluvy bude môcť mesto tieto objekty odstrániť bez zdĺhavého rozhodovania súdov a stavebných úradov.

ABB navyše poskytne depozit v podobe trojmesačného nájomného na prípadné pokrytie nákladov na odstránenie týchto reklám. Návrh dohody má schváliť už len februárové mestské zastupiteľstvo. Mesto zároveň rokuje s ďalšími vlastníkmi reklamných stavieb, aby pristúpili k dohode s mestom po vzore ABB.

Z bratislavských ulíc má zmiznúť ďalších 577 veľkých reklamných plôch

🧹Z bratislavských ulíc má zmiznúť ďalších 577 veľkých reklamných plôchVizuálny smog dlhodobo devastuje kvalitu zážitku z verejného priestoru nášho mesta. Od nástupu pracujeme na odstraňovaní reklamných objektov. Nedávno sme predstavili návrh prísnej regulácie reklamných stavieb priamo v Územnom pláne a od 2019 sa nám už podarilo odstrániť 377 reklamných objektov. Je to náročný proces, ktorý v jednotlivých prípadoch môže kvôli zdĺhavému rozhodovaniu súdov a stavebných úradov trvať roky. Preto teraz prichádzame s novým modelom, ktorý môže výrazne zrýchliť odstraňovanie vizuálneho smogu v Bratislave. Verejný priestor musí predsa patriť všetkým. Oceňujem prístup reklamných spoločností, ktoré dnes dávajú prednosť vysporiadaným zmluvným vzťahom s mestom pred zaťažujúcimi súdnymi spormi s nezanedbateľným reputačným rizikom. S jedným významným prevádzkovateľom reklamných objektov v Bratislave sme pripravili dohodu, vďaka ktorej by sa už tento rok mali začať odstraňovať stovky bilboardov, megaboardov, informačno-reklamných tabúľ a citylightov. Podľa pripravovanej dohody: ✅Prevádzkovateľ urýchlene odstráni 577 plôch billboardov, megaboardov, informačno reklamných tabúľ a citylightov 75% svojich reklamných plôch na pozemkoch mesta✅Zároveň zaplatí zhruba 1 milión eur na nájomnom a urovná súdne spory s mestom✅Mesto na zvyšnú štvrtinu existujúcich reklamných stavieb, čiže 192 reklamných plôch, z ktorých 100 plôch predstavujú dlhodobo vhodný reklamný formát citylighty, poskytne dočasnú 4-ročnú nájomnú zmluvu za trhovú cenu✅Po ukončení zmluvy bude môcť mesto tieto objekty odstrániť bez zdĺhavého rozhodovania súdov a stavebných úradov✅navyše poskytne depozit v podobe trojmesačného nájomného na prípadné pokrytie nákladov na odstránenie týchto reklám. Návrh dohody musí ešte schváliť februárové mestské zastupiteľstvo. Mesto zároveň rokuje s ďalšími vlastníkmi reklamných stavieb, aby pristúpili k dohode s mestom po vzore tohto prípadu.

Posted by Matúš Vallo má rád Bratislavu on Tuesday, February 2, 2021

„Vizuálny smog dlhodobo devastuje kvalitu zážitku z verejného priestoru nášho mesta. Od nástupu pracujeme na odstraňovaní reklamných objektov. Nedávno sme predstavili návrh prísnej regulácie reklamných stavieb priamo v Územnom pláne a od 2019 sa nám už podarilo odstrániť 377 reklamných objektov,“ objasnil primátor mesta Matúš Vallo.

Podľa Valla ide o náročný proces, ktorý v jednotlivých prípadoch môže kvôli zdĺhavému rozhodovaniu súdov a stavebných úradov trvať roky. Preto teraz mesto prichádza s novým modelom, ktorý môže výrazne zrýchliť odstraňovanie vizuálneho smogu.

Bratislava je mesto prepchaté billboardami. Takto úžasne by vyzerala, ak by sa odstránili reklamy

„Verejný priestor musí predsa patriť všetkým. Oceňujem prístup reklamných spoločností, ktoré dnes dávajú prednosť vysporiadaným zmluvným vzťahom s mestom pred zaťažujúcimi súdnymi spormi s nezanedbateľným reputačným rizikom,“ hovorí Vallo.

Reklama s jasnými pravidlami

Súčasný stav, kedy nesystematické umiestňovanie reklamných stavieb zasahuje do kvality mestských priestorov, chce mesto nahradiť jasnými a jednotnými pravidlami. Návrh ráta so štyrmi zónami regulácie, ktoré rešpektujú prirodzené členenie mesta.

Je potrebné Slovensko očistiť od vizuálneho smogu?

Vo všetkých zónach bude zakázané umiestňovať bilbordy s reklamnou plochou väčšou ako trinásť metrov štvorcových. Úplný zákaz reklamných stavieb má byť v prírodnom prostredí, na nábreží, promenáde, zeleni definovanej v územnom pláne a pri vodných tokoch.

Umiestňovanie reklamy by malo byť minulosťou aj v širšom centre mesta. Výnimku dostanú menšie citylighty s plochou do troch trinásť metrov štvorcových, s minimálne 100 metrovým rozostupom. Výnimku by mali mať aj vývesné štíty na označenie organizácie alebo prevádzky na budove.

bilbord
zdroj: TASR/Erika Ïurèová

V pamiatkovo chránených územiach, ako napr. historické jadro mesta, budú povolené len základné vývesné štíty do dvoch metrov štvorcových na budovách prevádzok a organizácií. Mesto počíta aj so zásadným znížením reklamných stavieb napríklad pozdĺž dopravných ťahov ako je Račianska či Karloveská.

„V ostatnom urbanizovanom území majú byť povolené iba citylighty do 3 m2 s minimálnym rozostupom 100 m, bilbordy do 13 m2 s minimálnym rozostupom 200 m a vývesné štíty na veľkých budovách obchodu a služieb s maximálnou reklamnou plochou do 13 m2 pre jednu prevádzku,“ dodal magistrát.

Zdroje: Bratislava.sk, Facebook/ Matúš Vallo

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá