Cesta pod Strečnom je pre Slovákov pekelný zážitok. Kompetentní odpovedajú, ako to chcú vyriešiť
- Trojpruh na ceste pod Strečnom zrušia
- Podľa OÚ je tam havarijný stav
- Trojpruh na ceste pod Strečnom zrušia
- Podľa OÚ je tam havarijný stav
Doprava pod Strečnom kolabuje. Trojpruh na frekventovanej ceste I/18 pod hradom Strečno sa chystajú zrušiť. Okresný úrad (OÚ) v Žiline tam skonštatoval havarijný stav. Pre TASR to v piatok potvrdil prednosta OÚ v Žiline Kamil Ruman.
„Vyzvali sme Slovenskú správu ciest (SSC), aby bezodkladne pristúpila k zmene organizácie dopravy na klasickú obojsmernú premávku s primeranými krajnicami,“ doplnil Ruman.
Oprava však môže začať až o niekoľko mesiacov. Vodiči si tak budú musieť dovtedy zvyknúť na obmedzenia.
Reorganizácia a oprava
Zrušenie trojpruhu vyplynulo zo súčasného nevyhovujúceho stavu. Povedal to v piatok riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest SSC v Žiline Ivan Brečka.
Uviedol, že reorganizáciu dopravy začnú robiť počas budúceho týždňa. Podotkol, že sa ju budú snažiť realizovať v časoch, keď je intenzita premávky nižšia. Súčasne budú opravovať asfalt, v ktorom rokmi vznikli nerovnosti, výtlky a koľaje.
„Po ukončení tejto fázy sa bude rekonštruovať oporný múr a sanovať zdegradovaná časť vozovky. To by malo vzísť z projektu, ktorý by nám mal projektant predložiť zhruba o mesiac,“ priblížil.
Reorganizácia dopravy a oprava súčasného asfaltového povrchu bude podľa Brečku trvať približne mesiac až päť týždňov. „Následne sa okamžite pristúpi k výberu dodávateľa, oprave oporného múru a sanácii celkového nevyhovujúceho havarijného stavu,“ ubezpečil riaditeľ investičnej výstavby.
Dopravu v úseku cesty I/18 medzi Martinom a Žilinou vo februári obmedzili v jednom jazdnom pruhu. Dôvodom je degradácia oporného a stabilizačného múru. Podľa cestárov hrozí zosuv vozovky, prípadne rozpad podložia, ktoré je súčasťou oporného múru. Svah a oporný múr bude potrebné sanovať.
Poškodený oporný múr
Ako informuje portál Aktuality, problémové miesto, kde došlo k poklesu vozovky, vyznačila Slovenská správa ciest. Aj napriek tomu, že prejazd funguje obojsmerne, spomalil sa a zúžil. Už teraz hustá premávka pod Strečnom sa tak ešte viac zabrzdí.

Hovorca Slovenskej správy ciest (SSC) Martin Guzi vysvetlil príčinu spadnutej cesty. Za tou stojí poškodenie oporného múru vplyvom vysokej intenzity tranzitu a poveternostných podmienok.
„Doprava je aktuálne vedená obojsmerne v dvoch pruhoch s obmedzením rýchlosti, predovšetkým pre zachovanie bezpečnosti, aby sa stav cesty výrazne nezhoršoval a zamedzilo sa možným kolíziám,“ vysvetlil Guzi.
Projektová dokumentácia
SSC v spolupráci s krajským dopravným inšpektorátom rieši pre väčšiu plynulosť a bezpečnosť premávky návrh na reorganizáciu dopravy v kritickom úseku. Nové značenie a úpravy pruhov by mali prispieť k väčšej bezpečnosti a plynulosti premávky.
Práce na rekonštrukcii oporného múru a cesty začnú však podľa slov hovorcu SSC až po vypracovaní projektovej dokumentácie a verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. „Projektová dokumentácia sa už spracúva, jej dodanie predpokladáme v apríli. Následne vysúťažíme zhotoviteľa rekonštrukcie. Práce začnú okamžite, ako umožní platná legislatíva,“ priblížil Guzi.
Rozsah a hodnotu stavebných prác určí až technické riešenie rekonštrukcie cesty, ktoré bude súčasťou projektovej dokumentácie. Rekonštrukcia by mala prebiehať tak, že premávka povedie úsekom v čiastočnom obmedzení.
Dostavba v nedohľadne
Dôvodom preťaženia trasy pod Strečnom je fakt, že nemá žiadnu obchádzku. Cestárom tak nezostáva iná možnosť, ako ju iba dookola opravovať.
Portál Startitup kontaktoval aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), ktorá ozrejmila, čo by malo ťah 1/18 medzi Žilinou a Martinom odbremeniť.
„Riešením situácie bude budúca diaľnica, ktorá je v tejto lokalite aktuálne vo výstavbe,“ priblížila NDS. Ide o diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové.

Denne prejdú po kľukatej ceste pod bralom desaťtisíce vozidiel a prekážky v podobe opráv alebo autonehôd prejazd ešte viac predlžujú. Osobné autá preto začali po čase využívať kompu cez Váh, aby sa nejakým spôsobom vyhli zápche. Iní vodiči zas využívajú aj trasu cez Terchovú, čo sú ale desiatky kilometrov navyše.
Dialničný úsek D1, ktorý by mal dopravu pri kľukatom riečnom meandre Váhu odľahčiť, pevný termín dostavby ešte stále nemá.
Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Aktuality, TASR, SIU