Ako zis­tiť, či má tvoj pro­jekt budúc­nosť

Alexandra Dulaková / 21. septembra 2015 / Tools a produktivita

Či už roz­ví­jaš vlast­ný biz­nis, roz­bie­haš star­tup, ale­bo dokon­ca vytvá­raš vlast­ný vyná­lez, pod­stat­ná je jed­na otáz­ka: má tvo­ja prá­ca vôbec zmy­sel? Nie všet­ky plá­ny vždy vyj­dú, no nie­ke­dy je už od začiat­ku jas­né, či sní­vaš nadar­mo, ale­bo odô­vod­ne­ne. Tu je pár otá­zok, kto­ré by si mal kaž­dý člo­vek pri novom pro­jek­te polo­žiť.

 

Každého z nás v istom bode "osvieti" nejaký revolučný nápad. Väčšina nápadov na vlastný biznis je už od začiatku odlúčených na neúspech, čo si našťastie zväčša ľudia aj uvedomujú. Niekedy sú nápady dobré, no nedokážu sa premeniť vo výkonný a úspešný biznis. Ich nedostatky a prípadný kameň úrazu sa dá odhaliť hneď na začiatku, pri jeho zrode. Ak máš teda podobné pohnútky, polož si na začiatok nasledujúce otázky:

 

1. Rieši tvoj nápad nejaký bežný problém?

Jedna vec je istá - čokoľvek vymyslíš a predstavíš svetu, musí to užívateľom prinášať nejaký úžitok. Tvoj biznis nemusí hneď liečiť rakovinu a odpovedať na zložité metafyzické otázky. Aj maličkosti dokážu kvalitu života výrazne zlepšiť. Pre začiatok si predstav priemerného človeka a skús si sám odpovedať na to, či mu tvoj vynález alebo nápad dokáže pomôcť. Biznis nápad by totiž logicky nemal prinášať funkciu, ktorú zatiaľ nikdy nikto nepotreboval. Výhliadky na úspech sú pri takom nápade len veľmi neisté. Pokiaľ ale ponúkaš riešenie na konkrétny problém, ktorý navyše trápi veľké množstvo ľudí, prvý predpoklad si splnil.

 

 

2. Budú ľudia za tvoje riešenie ochotní zaplatiť?

Myšlienkové pochody sa pri tejto otázke podobajú tým z prvej otázky. Niekedy je užitočné urobiť si svoj malý trhový prieskum, popýtať sa pár ľudí, ktorí predstavujú priemernú vzorku ľudu, ale je najlepšie začať aj od seba. Skús sa čo najviac odosobniť a byť objektívny. Keby niekto s podobným nápadom prišiel za tebou, bol by si mu zaň ochotný zaplatiť? A koľko? Podobné myšlienky ti dokážu aspoň približne napovedať, či má tvoj nápad/produkt potenciál zarobiť. 

 

3. Má tvoj nápad potenciál rastu? 

V tomto bode by ti už malo byť jasné, že možnosť zárobku nie je jediným dôležitým cieľom tohto druhu práce. Je len tým prvým. Ale keď zdoláš jeden trh a získaš si stabilnú skupinu investorov, budeš mať kam postupovať? Dokáže tvoj nápad expandovať aj do iných oblastí a trhov? Si schopný ho upgradeovať do podoby, ktorá ho pretlačí aj novými smermi a zarobí ešte viac peňazí? Malo by totiž ísť o koncept, s ktorým sa aj v budúcnosti dá pracovať a ktorý sa môže vyvíjať. 

 

4. Nepredbehol ťa už niekto?

Najmä ak si dostal naozaj skvelý nápad, je možné, že nebudeš prvý. To sa dá zistiť jednoduchým výletom na starý známy google. Ak existujú aj iné firmy a spoločnosti, ktoré tvoj nápad využívajú po svojom, či už sú lepšie, alebo rovnako dobré, je lepšie z projektu vycúvať. Tvoj nápad by mal na trhu zapĺňať prázdne a nevyužité miesta, nie s niekým o tieto miesta súperiť.   

 

 

5. Dokázal by toto aj niekto iný?

Dobre, je len málo vecí, ktoré dokážeš vyvinúť len ty a nikto iný. Ale aj tak je fajn zamyslieť sa, do akej miery je možné, že by tvoj nápad niekto prevzal, vylepšil, alebo jednoducho ukradol. Bolo by to jednoduché, alebo naopak komplikované? Ak nemáš pre svet niečo celkom unikátne, riskuješ, že ťa niekto o nápad okradne a bude pritom veľmi dobre vedieť, ako to urobiť vrámci zákona - takže ho ani nebudeš môcť legálne konfrontovať a domáhať sa svojho vlastníctva. 

 

6. Vydrží tvoj produkt dlhšie ako jeden rok?

Ak pracuješ len s akutálnymi trendmi, musíš počítať s tým, že ich jedného dňa (a to pri trendoch býva celkom rýchlo) vymení niečo nové. To môže tvoj projekt úplne pochovať, podobné nápady preto nezaznamujú dlhotrvajúce úspechy. Úspešné sú najmä také, ktoré pretrvajú a obstoja aj v meniacej sa podnikateľskej klíme.

 

Zdroj: Entrepreneur  

Pridať komentár (0)