Andrej Kiska a jeho pohľad do vnútra startupov

Šandi / 11. septembra 2014 / Lifehacking

Porozprávali sme sa s Andrejom Kiskom, ktorý stál pri zrode startupového prostredia na Slovensku aj v Česku. “Slovenské startupy nikdy nemali také dobré podmienky ako dnes aby dobyli svet.“ Andrej Kiska.

Andrej, predstav nám prosím ťa Credo Ventures. Na aký druh startupov sa zameriavate?

Credo malo prvý closing svojho fondu v roku 2010 a začalo investovať v 2011 ako jeden z prvých venture kapitalových fondov v Strednej Európe zameriavajúcich sa výlučne na tzv. seed a Series A investície. Investujeme len do firiem s globálnym potenciálom v oblasti IT, internetu, softvérových a mobilných aplikácií.

Náš fond združuje výlučne súkromný kapitál, navyše od zakladateľov a akcionárov globálnych firiem z regiónu typu AVG antivirus, Avast, RSJ algorithmic trading, Linet a ďalších 30 investorov, z ktorých mnoho aktívne pomáha s rozvojom našich firiem.

Investujeme medzi 50,000 až 2+mil EUR, spolu s investormi do nášho fondu sme schopní syndikovať aj vyššie investície.

Aké výhody a nevýhody má byť jedným z prvých venture capital fondov v danom regióne?

Keď náš fond začínal, tak pojem startup a venture kapitál bol na Slovensku a v Čechách v podstate neznámy. Neexistovali žiadne lokálne akcelerátory, coworking centrá a mediálne pokrytie našej komunity bolo mizivé. Síce sme odvtedy urobili veľký krok dopredu, ale medzi startup komunitou v Strednej Európe a západe je stále priepastný rozdiel. Človek môže preto vnímať ako nevýhodu fakt, že sa v rámci fondu nemôže sústrediť len na investovanie a pomáhanie investovaným firmám, ale musí tráviť veľa času rozvíjaním celého ekosystému (mentoring, blogy, organizovanie startup akcií atď.) a investovaním do infraštruktúry (v Čechách sme stáli pri založení jedného z prvých akcelerátorov StartupYard a jedného z prvých coworking spaceov TechSquare, na Slovensku tiež plánujeme podporiť lokálnych komunitných hráčov). Každopádne mňa osobne táto „komunitná práca“ baví, takže to ako nevýhodu nevnímam.

Na druhej strane je určite veľkou výhodou, že sme na trhu mohli stráviť už tak veľa času. Niektoré veci, ako napríklad reputácia medzi investormi na západe, sa totiž dajú vybudovať jedine časom. Od nášho založenia sa nám podľa mňa podarilo postaviť veľmi veľku sieť kontaktov ( co-investorov, industry expertov, zákazníkov pre startupy, etc.), z ktorej můžu naše startupy čerpať. No a samozrejme sme už mali možnosť vytvoriť pár globálnych úspechov (Cognitive Security) a prepadákov (Beepl). Z oboch sme sa veľa naučili.

 

Do aký startupov ste už stihli investovať?

K dnešnému dňu ich je 12, robíme cca jednu investíciu za štvrť roku. Investujeme do menej než 1% startupov, ktoré vidíme. Nie je totiž jednoduché nájsť v našom regióne skutočne kvalitný startup, ktorý ma globálne ambície a zároveň aj nejaké predpoklady ich naplniť.

Okrem nich sme investovali aj do Seedcampu, vďaka čomu mame prístup k celej rade služieb a kontaktov asi najväčšieho akcelerátoru v Európe.

 

V súčasnosti Credo Ventures disponuje celkom slušnými prostriedkami vo výške 18 mil. Koľko sa vám do dnešného dňa podarilo preinvestovať a kam?

Investovali sme už vyše polovicu nášho kapitálu do 12tich startupov a jedného akcelerátora spomenutých vyššie. Ich popis si môžete pozrieť na www.credoventures.com

 

Čo musí startup spĺňať aby pokryl  vaše investičné kritéria?

To závisí od fázy, v ktorej sa startup nachádza. Každopádne tri najdôležitejšie kritériá sú team, produkt a veľkosť trhu.

Ak hľadá seed investíciu (i.e. hľadá kapitál na dovyvinutie produktu), musí ukázať veľmi kvalitný team, ideálne aj s MVP (minimum viable product), globálny potenciál (produktu aj teamu) na veľkom trhu (ťažko sa buduje globálny startup na trhu o veľkosti pár desiatok alebo stovke miliónov EUR).

Ak hľadá Series A investíciu, tak okrem kritérií na seed investíciu by mal ukázať schopnosť škálovateľne a ekonomicky efektívne získavať užívateľov, ako aj schopnosť generovať tržby.

 

Prezraď nám najhlúpejší projekt s ktorým si sa stretol a pýtal si od Credo financovanie.

Nechcel by som nikoho urážať, takže nemôžem zverejniť projekty, ktoré nám chodia do inboxu.  Každopádne na YouTube pár úsmevných startup pitchov z nášho regiónu nájdete, napr. http://www.youtube.com/watch?v=fXvCOGfEQQ4&feature=youtu.be

 

Čo ak startup hľadá viac smartmoney ako money? Je Credo aj vtedy vhodný partner?

Credo neinvestuje do firiem, ktorým nevie reálne pomôcť. Okrem toho, že veľmi aktívne spolupracujeme s našimi investormi, máme aj náš advisory board ktorému šéfuje legendárna angel investorka Esther Dyson, ďalej tam nájdete napr. zakladateľku jedného z najväčších akcelerátorov v Európe – Seedcamp Reshmu Sohoni alebo partnerov veľkých londýnskych fondov Index Ventures a DFJ Esprit.

Okrem našich „inštitucionálnych expertov“ sa spoliehame na spomenutý network kontaktov, ktorý sme si za tie roky na trhu vybudovali.

 

Kde vidíš najväčšiu priepasť medzi Slovenskou a Českou startupovou scénou?

V Čechách je celkovo komunita o pár rokov ďalej. Akcelerátory a coworking centrá majú viacročnú históriu, vzniklo tu viacej globálnych úspechov (AVG, Avast, RSJ, Cognitive Securitz atď) ako aj startupov s veľkým fundingom (Good Data, Socialbakers).

Každopádne Slováci sú veľmi priebojní a podnikaví, a myslím že tú českú komunitu rýchlo dobiehajú.

 

Ako podľa teba vyzerá dobrý/úspešný startup? Je dôležitejšie mať dobrú myšlienku, byť na správnom mieste, alebo niečo iné?

Myslím, že základom úspechu je kvalitný team, unikátny produkt, ktorý rieši reálny problém a dostatočne veľký trh. No a samozrejme veľká dávka štastia.

 

 Na Slovensku je už pretlak kapitálu pomaly cítiť. Neutrpí tým kvalita startupov, do ktorých sa v súčasnosti investuje?

To závisí od toho, akú investičnú stratégiu lokálni investori zvolia. Či budú vyberať len tie najkvalitnejšie projekty, ktorým budú venovať veľa času alebo zvolia prístup „spray & pray”, t.j. budú investovať do čím viacej projektov s menším dôrazom na kvalitu. Pri „spray & pray” kvalita utrpieť môže: ak bude mať fond príliš veľa investícií, tak tie kvalitnejšie môžu trpieť nedostatočnou podporou zo strany investora, ktorý proste nestíha obhospodarovať veľké portfólio firiem. 

 

Vnímaš to všetko, čo sa okolo startupov v súčasnosti deje ako hype, alebo niečo, čo je prirodzené?

Toto je komplikovaná otázka, ktorá sa ťažko zodpovedá takto v krátkosti. V zásade si myslím, že v našom regióne panuje trošku paradox: mnoho ľudí si myslí (možno aj právom), že u nás panuje startup hype, a to napriek tomu že podľa mňa je v našom regióne strašne málo startupov. Je to kvôli tomu, že v našom regióne sme prestali rozlišovať startupy od malých a stredných podnikov, ikeď je medzi nimi veľký rozdiel. Dnes si u nás väčšina ľudí myslí, že každá novo vyniknutá firma je startup, ikeď podľa mňa ďaleko menej než 1% nových firiem sa reálne môže nazvať startupom.

Definovať čo je startup a čo malý a stredný podnik nie je jednoduché. Už mám na to napísaný článok, len sa mi to musí ešte trochu uležať v hlave. Snáď čoskoro vyjde aj na startitup :).

 

Ktoré mesto by si startupom odporučil ako the next destination, kde by určite nemali chýbať? Londýn, Berlín, Tel Aviv, Valley…?

Pokiaľ človek má tú možnosť, odporučil by som íst sa pozrieť do Valley a ideálne sa tam nechať zamestnať v dobrom startupe. Tieto skúsenosti (ktoré sú na nezaplatenie) potom môže zúročiť kdekoľvek v Európe. Náš kontinent je silne prepojený, takže startupisti ako aj investori z nášho regiónu bežne pendlujú medzi Londýnom, Berlínom a svojou domovinou. Konkurencia o investíciu je tu o dosť menšia, takže aj nároky na startup nie sú tak vysoké ako v Silicon Valley (tento fakt mnoho našich podnikateľov podceňuje, alebo nevníma).  Na druhej strane je tu množstvo kvalitných investorov, najnovším prírastkom je Google Ventures, ktorý otvoril office v Londýne

 

Nie sú skôr Eurofondy pomalým zabijakom pre lokálne startupy ako skutočnou pomocou?

Myslím si, že EU fondy nemusia byť nutne zabijakom. V niektorých EU krajinách nájdeme síce odstrašujúce príklady, ale verím, že ak sa preinvestuje tak veľké množstvo peňazí za pomerne krátky čas, tak by sa mohli stať dve veci: (i) čisto štatisticky je reálna šanca, že pár z tých projektov skutočne vystrelí a bude z nich veľká success story a (ii) ak aj nie, tak ten kapitál pomôže podnikateľom nadobudnúť skúsenosti, ktoré môžu zúročiť v ďalších startupoch.

 

Denne sa stretávaš so slovenskými a českými startupmi. Aká je ich spoločná črta silných a slabých stránok?

Asi budem znieť ako obohratá platňa: silní na produkte, slabí v marketingu a sales.

 

Credo má za sebou viacero zaujímavých investícii no ešte jeden zaujímavejší exit. O akú firmu sa jednalo a pri akej sume tento startup existoval?

 

Jednalo sa o firmu Cognitive Security, kúpilo si ju Cisco. Bohužial cenu zverejniť nemôžem, ale myslím že M&A team Cisca ani nevstane z postele pokiaľ  transakcia nie je aspoň v desiatkach miliónoch dolárov.

 

A čo startupy vo svete? Máš niektoré fakt obľúbené?

Uber môže vďaka svojmu novému API transformovať mnohé odvetvia, ktoré s „taxikárčením“ nemajú nič spoločné, ten potenciál je obrovský.

Okrem podobných tradičných velikánov typu SpaceX a Tesla veľmi držím prsty projektu Glowing Plant. Nie ani tak preto, že by som skákal od radosti zo svietiacej rastliny (ikeď musím uznať že vyzerá cool), ale že je pre mňa symbolom toho, čo môže startup dať svetu: je to nevyčerpateľný zdroj svetla ktorý žiadnym spôsobom nepoškodzuje životné prostredie a tým môže zlepšiť kvalitu života nás všetkých.  Zároveň je to jedna z prvých ukážok toho, čo dokáže syntetická biológia, navyše postavená na open source základoch, aby každý z nás mohol posúvať projekt dopredu (ikeď to asi v tomto prípade bude vyžadovať netriviálne skúsenosti s molekulárnou biológiou:)).

 

Ako vychádzate s ostatnými venture capital fondami, co-investujete?

Vychádzame s nimi veľmi dobre, takmer každú našu investíciu robíme s co-investorom, ktorý vie pridať hodnotu. Investujeme s veľkými americkým fondami, napr. Baseline Ventures (prvý investor v Instagrame a jeden z prvých v Twitteri), 500 startups, Flybridge, Index alebo Atlas Ventures, ako aj lokálnymi/európskymi investormi ako Seedcamp, Y Soft Ventures, Kima Ventures a mnohými angel investormi.

 

Čo by si odkázal Slovenským startupom jednou vetou?

Nebáť sa a mať globálne ambície, slovenské startupy nikdy nemali také dobré podmienky ako dnes, aby dobyli svet.

Andrej, Ďakujem za rozhovor.

Pridať komentár (0)