Autá, ktoré „žerú“ najmenej: Dostaneš sa aj pod 5 litrov paliva na 100 kilometrov

  • Spotreba paliva je jedným z kľúčových faktorov pri nákupe auta
  • Toto sú autá, ktoré ti neprevetrajú peňaženku
auto, čerpacia stanica
  • Spotreba paliva je jedným z kľúčových faktorov pri nákupe auta
  • Toto sú autá, ktoré ti neprevetrajú peňaženku
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nie je to tak dávno, čo sa slovenskí vodiči tešili zo znížených cien palív. Portál tvnoviny.sk však poukázal na to, že od začiatku roka 2024 sa ceny pohonných hmôt neustále zvyšujú. Priemerne má ísť o nárast vo výške 15 centov. Najhoršie na tom je, že analytici sa domnievajú, že k zmene tohto trendu tak skoro nedôjde.

Len v priebehu uplynulých siedmich dní sa ceny paliva zvýšili už dvakrát. Poslednýkrát k tomu došlo v stredu 14. februára.

Aktuálne vodiči na čerpacích staniciach za benzín zaplatia 1,65 eura, o naftu o jeden až dva centy menej. 

Vzhľadom na to, že auto je súčasťou životov mnohých Slovákov, pri jeho výbere dbajú aj na prevádzkové náklady, ktoré sú výhodné aj pre ľudí s priemerným platom. Spotreba paliva je jedným z kľúčových faktorov pri nákupe auta. Portál Autobild informuje o rebríčku, za ktorým stojí ADAC. Ide o zoznam vozidiel, ktoré majú spotrebu aj pod 5 litrov.

Do týchto áut sa ti oplatí investovať

KIA Sportage 1.6 T-GDI Plug-In Hybrid AWD je vozidlo, ktoré sa v zozname nachádza ako prvé. V teste malo reálny dojazd 666 kilometrov a spotreba EcoTest v prípade paliva skončila na 3 litroch na 100 kilometroch. V prípade elektriny išlo o 21,3 kWh na 100 kilometrov.

Podobné výsledky boli zaznamenané aj v prípade Lynk & Co 01 1,5TD PHEV DCTH, ktorý na 100 kilometrov jazdy spotreboval 3,2 litra paliva 25 kWh elektriny. Reálny dojazd v teste predstavoval 613 kilometrov.

Odborníci sa pozreli aj na vozidlá s benzínovým pohonom. Taký Lexus UX 250h sa môže pýšiť dojazdom 796 kilometrov a spotrebou 5,4 litra na 100 kilometrov. V prípade Volkswagen Golf 1.0 eTSI DSG išlo o spotrebu 5,7 litra na 100 kilometrov a reálny dojazd v teste 789 kilometrov.

Obľúbená Škoda Fabia 1.0 TSI zaznamenala v teste dojazd 702 kilometrov. Spotreba tohto vozidla bola 5,7 litra na 100 kilometrov. Škoda Scala 1.0 TSI mala reálny dojazd 847 kilometrov a spotrebu 5,9 litra na 100 kilometrov.

Veľmi populárnym modelom je aj medzi Slovákmi Seat Leon 2.0 TDI DSG. Tomu sa v teste tiež darilo výborne. Na 100 kilometrov mal spotrebu 4,7 litra a reálny dojazd na úrovni 957 kilometrov. Dobré hodnotenie má aj Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG, ktorý má dojazd 1 042 kilometrov a spotrebu 4,8 litra na 100 kilometrov.

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG sa môže pýšiť dojazdom 938 kilometrov a spotrebou 4,8 litra na 100 kilometrov.

Elektromobilom sa vo svete darí

Globálny predaj áut na elektrický pohon zaznamenal v januári medziročne rast o takmer 70 %, v porovnaní s decembrom však klesol o viac než štvrtinu. Pod medzimesačný vývoj sa výrazne podpísalo ukončenie podpory či sprísnenie podmienok na kúpu elektrických vozidiel v Nemecku a vo Francúzsku, ako aj sezónne slabšie predaje v Číne. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters, ktorá zverejnila najnovšie výsledky prieskumu spoločnosti Rho Motion.

V januári sa vo svete predalo 1,1 milióna batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov. Oproti januáru minulého roka to znamená rast o 69 %. V porovnaní s decembrom však predaj o 26 % klesol.

Charles Lester z Rho Motion pre Reuters uviedol, že medzimesačné výsledky výrazne ovplyvnil predaj v Nemecku a vo Francúzsku. V obidvoch krajinách klesol približne o 50 %, keď Nemecko svoje dotácie ukončilo a Francúzsko na ich poskytovanie sprísnilo podmienky.

Zároveň však dodal, že vzhľadom na sprísnenie limitov v oblasti emisií CO2 v Európskej únii, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2025, budú automobilky v tomto roku zvyšovať ponuku BEV a hybridných modelov. „Tohtoročný predaj elektrických vozidiel výrazne ovplyvnia sprísnené emisné normy od roku 2025,“ povedal Lester.

Na trhoch USA a Kanady sa predaj elektrických áut v januári zvýšil medziročne o 41 % a v prípade Číny sa takmer zdvojnásobil. Objem predaja v EÚ, Európskom združení voľného obchodu a v Británii vzrástol o 29 %.

Oproti decembru však predaj v Číne klesol o 26 %. Pre zmeny v dotáciách v Nemecku a vo Francúzsku klesol predaj na európskom trhu ešte výraznejšie, a to o 32 %. O niečo lepšie sa vyvíjal v USA a Kanade, kde síce tiež klesol, avšak iba o 14 %.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: tvnoviny.sk, autobild.sk, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá