Bicykel z papiera? Žiadna fikcia ale realita

Luky Gašparík / 2. marca 2014 / Tech a inovácie

Všetko to začalo víziou samozvaného bikového freaka. Bike zložený kompletne z recyklovateľných materiálov je dnes už na svete.

Za celým projektom stojí firma Cardboard Technologies  a vynálezca Izharov Gafni. Tomu trvalo presne 4 roky kým dokončil dnešný prototyp. Technológia stojaca za týmto bikom má ďaleko od jednoduchej. Konštrukciu tvorí špeciálne skladaný tvrdený kartón, ktorý je veľmi pevný a ľahký. Podiel tohto špeciálneho kartónu tvorí 95% všetkého materiálu. Kolesa sú vyrobené z recyklovaných automobilových pneumatík. Aj keď sa na biku nachádza ešte pár dielov z ocele, do pásovej výroby by mal ísť už z kompletne z recyklovateľných materiálov. Údajne myslel vynaliezavý konštruktér aj na vodotesnosť a nehorľavosť, ktorú zabezpečuje špeci8lnym poterom z prírodných materiálov. Bike by mal uniesť aj 130 kilového chlapa, čo je skvelá správa hlavne pre amerických zákazníkov.

 

Zdroj: Cardboardtech.com

Priam zarážajúca bola pôvodne určená predajná cena tohto úplne ekofriendly biku. Gafni si totiž pôvodne pýtal za jeden kus svojho vynálezu len neuveriteľných 20 dolárov. Výroba a materiál jedného kusu mali vyjsť na iba 9-12$. Každý mastermind má väčšinou deficit v iných ohľadoch , pán Gafni ho má očividne v matematike. Keďže predpokladám, že už iba cena pracovnej sily potrebnej na zloženie bude drahšia ako 9$ :).

Gafnimu očividne niekto poradil, aby to ešte raz celé prerátal a div sa svetu, keď svoj projekt zavesil na Indiegogo, kde hľadal prostriedky na začiatok pásovej výroby a stavbu prvej fabriky, sa cena jedného biku vyšplhala na 290$. Celý počiatočný hype týmto totálne opadol a pôvodný cieľ raisnúť 2 mil. na výrobu prvých 5000 kusov sa zrazu „trocha“ skomplikoval. Celý projekt mal po prvom týždni na konte iba niečo málo cez 24 tisíc dolárov. Gafni reagoval na tento nezáujem donorov znížením ceny na 135$. Kampaň nakoniec museli zastaviť, keďže sa vôbec nevyvíjala, ako si predstavovali. Dlho však hlavu v smútku nemuseli mať, nakoľko za dverami čakala celá plejáda nedočkavých investorov na čele s bývalým CEO Timberlandu Jeffom Swartzom , ktorí by radi do projektu zainvestovali.

 

Tu sa stretávame aj s  problémami moderného financovania, konkrétne s crowdfundingom. Vidíme, že je potrebné správne načasovať aj marketingové aktivity a zároveň nastaviť pricing na vhodnú výšku. Na Cardboard sa zvalila vlna kritiky po tom, čo komunikovala cenu, ktorú x krát menila a z pôvodných 20$ bolo nakoniec 135$. Ďalším problémom boli aj dodacie lehoty, ktoré by s najväčšou pravdepodobnosťou neboli stíhali. Jeden príklad za všetky je Kickstartersky Pebble, ktorý bol tak obľúbený, že nedokázal pokryť všetky objednávky, čo malo za následok kopu nahnevaných zákazníkov a kritické média.

Osud tohto zaujímavého projektu sledujeme samozrejme ďalej a hneď ako sa bude dať, kupujeme zopár bikov aj ku nám do redakcie.

 

 

Zdroj: nocamels.com

Pridať komentár (0)