Bratislava bude mať nízkoemisné zóny, autá dostanú špeciálne nálepky

  • V Bratislave budú vznikať nízkoemisné zóny ako nástroj na obmedzenie znečistenia ovzdušia z dopravy
  • Rozhodli o tom bratislavskí mestskí poslanci
pixabay.com, TASR
  • V Bratislave budú vznikať nízkoemisné zóny ako nástroj na obmedzenie znečistenia ovzdušia z dopravy
  • Rozhodli o tom bratislavskí mestskí poslanci

Nové opatrenie, ktoré má pomôcť skvalitniť ovzdušie v meste, bolo síce už schválené, ale do platnosti vojde až v priebehu roka 2020, teda spoločne s novou parkovacou politikou mesta Bratislavy, informovala TASR.

Možnosť zriaďovať nízkoemisné zóny má už mimochodom každé mesto na Slovensku a to vďaka preneseniu legislatívy Európskej únie v roku 2016.

„Presadili sme legislatívu, ktorá umožňuje vznik nízkoemisných zón v mestách a obciach. Aj keď mnohé samosprávy to zvažovali, prvým mestom, ktoré takéto opatrenie na zlepšenie čistoty ovzdušia zavedie, bude Bratislava. Verím, že sa postupne inšpirujú aj ostatné mestá,” vyjadril sa minister životného prostredia László Sólymos.

Štrnásť dole uvedených občianskych organizácií a iniciatív a 34 členov a členiek Slovenského ochranárskeho snemu…

Gepostet von Team Vallo pre Staré Mesto am Dienstag, 21. Mai 2019

Slovenská verzia nízkoemisných zón bude znamenať, že do vybraných lokalít mesta budú mať zakázaný vjazd všetky automobily s motorom emisnej normy EURO 3 a nižšou, prípadne EURO 4 a nižšou. Pravdepodobne sa bude jednať najprv o niektoré miesta v časti Bratislava I – Staré mesto.

Automobily budú vybavené farebnými nálepkami, ktoré budú jednoznačne identifikovať emisnú normu ich motorov. Emisnú normu má každé auto zapísané v osvedčení o evidencii už od roku 2003.

„To, či sa mestské časti Bratislavy rozhodnú zriadiť nízkoemisné zóny bude závisieť od vedenia, čiže starostov a poslancov mestských častí, rovnako ako je tomu všade inde na Slovensku už tri roky. Netreba preto tému nízkoemisných zón hrotiť,“ povedala starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Zuzana Aufrichtová.

Parkovacia politika bude jednou z najdôležitejších zmien, na ktorej v meste pracujeme. Výrazne totiž ovplyvní nielen…

Gepostet von Matúš Vallo má rád Bratislavu am Dienstag, 9. April 2019

Ochrana ovzdušia je ale téma, ktorá zodpovedných politikov musí zaujímať. Zdravie má zásadný vplyv na kvalitu života. A keď sa ochrana prírodných zdrojov podcení, nemusí sa to dať dohnať v čase. „Vodu, pôdu a ovzdušie treba chrániť. Aj v mestách. Staré Mesto vytvorilo rámec na jeden z nástrojov takýchto politík aj pre ostatné časti Bratislavy,“ uviedla starostka.

Dnes je podľa starostky absolútne jasné, že mobilitu v mestách je nutné riešiť a zmena je vyžadovaná už aj spoločnosťou. Stáť v zápchach, hodiny hľadania parkovacieho miesta, či iné negatívne sprievodné javy individuálnej dopravy neprospievajú kvalite života v mestách, a preto sú úvahy o redukcii automobilov na mieste.

Špecifiká nízkoemisných zón, napríklad vjazd áut využívaných na zásobovanie ešte nie sú presne zadefinované. Je to v kompetencii mestských častí rozhodnúť, kto dostane výnimku a vychádza to zo Zákona o ovzduší.

Zriadeniu samotných zón bude predchádzať aj štúdia územia, naplánovanie obchádzkových trás a vytvorenie projektov organizácie dopravy. V Starom Meste je tento proces aktuálne v štádiu prípravy vstupných dát.

zdroj: facebook.com/staremesto, staremesto.sk, MŽP, slov-lex.sk

Najnovšie video