Cesta k miliónom #14: Dvaja Slováci so značkou bicyklov CTM dosiahli skvelý úspech na medzinárodnej úrovni

  • Slovenská spoločnosť BELVE s.r.o. vyrábajúca bicykle CTM je na trhu už viac ako dve dekády
  • Jej cesta na vrchol však nebola jednoduchá
  • Pod vedením majiteľov Miroslava Lukáča a Kamila Vrábla ročne vyrobí až 50 tisíc bicyklov
ctm-ckm
CTM
  • Slovenská spoločnosť BELVE s.r.o. vyrábajúca bicykle CTM je na trhu už viac ako dve dekády
  • Jej cesta na vrchol však nebola jednoduchá
  • Pod vedením majiteľov Miroslava Lukáča a Kamila Vrábla ročne vyrobí až 50 tisíc bicyklov

Mali čerstvo po maturite a v hlavách myšlienku vlastného projektu, ktorým si budú vedieť aspoň niečo zarobiť. Pôvodne si chceli Kamil Vrábel a Miroslav Lukáč otvoriť len malý servis bicyklov, ktorý sa im podarilo zriadiť v garáži v ich rodnej Starej Turej.  

Na začiatku 90-tych rokov žilo v tejto oblasti veľa vlastníkov bicyklov, no nemali k dispozícii žiadny servis. Ľudia si tak na túto prevádzku veľmi rýchlo zvykli, navštevovali ju a časom si začali pýtať aj nové komponenty.

Kamaráti využili dieru na trhu a z Čiech začali dovážať aj prvé bicykle, ktoré sa predávali ako teplé rožky. V tej dobe sa stali najsilnejším maloobchodným predajcom v regióne.

Po roku 1996 sa Kamil a Miroslav začali zaoberať veľkoobchodným predajom a budovali sieť odberateľov. Rýchlo si však uvedomili, že by pokojne mohli na trh priniesť aj svoju vlastnú značku.

V roku 1999 sa spojili s obchodníkom z Topoľčian, od ktorého odkúpili jeho ročnú produkciu bicyklov a tú úspešne predali ich vybudovanej distribučnej sieti.

“Keď podnikanie išlo dole vodou, tak sme pociťovali frustráciu. Vedeli sme, že musíme urobiť niečo, čo otočí biznis o 180 stupňov, len sme nevedeli čo. No a keď už to bolo najhoršie, tak sa nám naskytla možnosť odkúpiť CTM a od tej doby sme sa toho už nepustili,” hovorí Kamil Vrábel pre boldigital.sk.

V ďalšom roku sa počet bicyklov, ktoré vyrobili a zmontovali znásobil a postupne sa im otvorila cesta aj na nové trhy. Na tie podľa Vráblovych slov neprenikli vďaka intenzívnemu marketingu, ale vďaka produktu, ktorý zaujal a zákazníci ho začali sami vyhľadávať.

Dnes sa v Starej Turej zmontuje 40-50 tisíc bicyklov ročne, z čoho takmer polovica smeruje do desiatich štátov Európy. Ich produkty nájdeš aj v Írsku, Portugalsku či na Cypre. Jeden dobrodruh na nich dokonca prešiel aj okolo sveta.

“Pri výrobe desiatok tisícov bicyklov ročne sa nám podarilo dostať do ekonomicky veľmi efektívneho segmentu a vytvoriť spoločnosť, ktorá má istú silu, tým pádom je veľmi odolná aj voči konkurencii a jej ťahom. V prípade, že zlacnie konkurencia, vieme na to zareagovať a ponúknuť odberateľom výhodnejšie podmienky. Našou výhodou je teda ekonomická sila a schopnosť reagovať,” hovorí Kamil.

Bol to asi prelom rokov 2003 a 2004, kedy si kamaráti postavili prvú vlastnú kolekciu. Bola to zároveň doba, kedy začali tvoriť prvé stratégie. Začali plánovať na dva – tri roky dopredu, ako by to celé malo vyzerať, vrátane ekonomickej a mzdovej stratégie. Vtedy všetky tieto faktory začali veľmi dobre fungovať, obchod rástol a značka CTM začala byť medzi obchodníkmi veľmi obľúbená.

Kategóriou samou osebe sú v prípade firmy CTM aj zamestnanci, na ktorých je z veľkej časty úspech CTM postavený. Od začiatku bolo pre firmu dôležité, aby si ich podriadení vedeli dobre zarobiť a aby boli motivovaní k práci. CTM vedela zamestnancom poskytnúť nadštandardný zárobok. 

“Z našej skúsenosti vieme, že dobre motivovaný zamestnanec vytvorí oveľa viac ako nemotivovaný. Paradoxne, naše náklady na výrobu bicykla sú aj napriek štedrým odmenám nižšie ako u konkurencie,” konštatuje Kamil.

Až do krízy v roku 2008 Kamil a Miroslav vôbec nestíhali vyrábať a uspokojovať prirodzený dopyt. Marketing si tým pádom mohli dovoliť zanedbávať. “Ale na tom sme nemohli stavať a vedeli sme, že to takto nepôjde donekonečna. Kríza nás z tohto ideálu dostala. Bol to pre nás šok, tak ako aj pre všetkých ostatných,” priznávajú majtelia.

Miroslav a Kamil však nespravili tú chybu, že by začali bezhlavo prepúšťať alebo by robili akékoľvek skratové opatrenia. Práve naopak, dokonca prijali aj niekoľko nových ľudí a posilnili marketing.

Firmu si do posledného “šróbika” rozobrali a výrobu zefektívnili. Platy zamestnancov udržali rovnaké a to aj napriek tomu, že pri daných podmienkach išli do straty. Vedeli však, že v budúcnosti sa im to podarí dohnať naspäť.

A podarilo sa. Značka CTM je na vrchole vo svojom obore. Podľa majiteľov je to najmä o samotnom produkte. Pre trh vytvárajú produkt tak, aby sa páčil najmä spotrebiteľovi. Keď  k tomu pridajú podporu obchodníka, tak automaticky vytvoria dobré podmienky pre rast.

Spoločnosť BELVE, pod ktorú CTM patrí, v roku 2017 zvýšila zisk o 6 % na 451 506 € a tržby jej narástli o 2 % na 10,86 mil. €. V ponuke nájdeš dokonca aj bicykel za 4 tisíc eur.

A čo by Miroslav a Kamil poradili firmám, ktoré hľadajú cestu k úspechu? “Dnešná doba je veľmi odlišná od tej, v ktorej sme začínali my. Dnes by som odporučil buď začať robiť to, čo robia druhí, ale robiť to výrazne lepšie ako oni, vydržať stratové roky a veriť, že to vyjde, druhou možnosťou je robiť niečo, čo ešte na trhu nie je. Ide o to vydržať, prvé roky budú veľmi ťažké a plné problémov,” dodávajú majitelia CTM.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK