Chce­te pra­co­vať v star­tu­pe? Vyber­te si ten pra­vý

Ľubomír Tereš / 3. mája 2015 / Tools a produktivita

Prá­ca v star­tu­pe je pre mno­hý­ch vysní­va­nou. Vybu­do­vať z nápa­du nie­čo a nako­niec dobyť svet, je pre obrov­skou výzvou. Čo však vte­dy, keď sa chce­te pri­po­jiť k neja­ké­mu star­tu­pu a nevie­te si vybrať ten správ­ny pre vás? Pre­čí­taj­te si zopár rád, ako si vybrať svoj dre­am­job.

 

V dnešnej dobe je bežné, že väčšina startupov neuspeje. Neúspechu by ste sa báť ale rozhodne nemali, no podceňovať situáciu sa rozhodne neoplatí. Z chýb sa poučíte, ale z úspechu sa dokážete naučiť ešte viac. Ako povedal Marc Andreessen: “Mojím cieľom nie je rýchlo padnúť. Mojím cieľom je uspieť z dlhodobého hľadiska. Toto sú dve rozdielne veci“.

Vy chcete pracovať pre startup, ktorý ma potenciál dosiahnuť úspech. Úspech ale môže predstavovať viac vecí: byť verejne známy, vybudovať značku alebo sa napríklad stať lídrom na trhu. Väčšina startupov pracuje na šialených veciach, s ktorými chcú zmeniť svet. Pamätajte teda na to, že dosiahnutie 65% z nemožného, je lepšie ako 100% z priemeru. V skratke, vždy si vyberajte startup, ktorý môže dosiahnuť pôsobivý úspech. Ak by ste aj náhodou neuspeli, naučíte sa toľko, že to v konečnom dôsledku nemusí byť až taká tragédia.

 

 

Startupy nie sú verejne obchodovateľné spoločnosti, čo znamená že ich kľúčové metriky, nie sú dostupné. Táto skutočnosť sťažuje identifikáciu startupu, ktorý má potenciál dlhodobo prosperovať. Pozrite sa však na tie faktory, ktoré vám zaručene pomôžu pri výbere toho správneho:

1. Zakladatelia: Ambície a plány zakladateľa sú priamo prepojené s úspechom firmy. Mali by ste si preto vopred zistiť jeho predošlé pracovné skúsenosti, vzdelanie a pod. Väčšina ľudí priťahuje a má tendenciu najať podobne zmýšľajúcich ľudí.

2. Produkt: Šikovní zakladatelia/tím produkujú skvelé produkty. Ak je startup zameraný na zákazníkov, produkt by ste si mali dopredu sami otestovať. Opýtajte sa priateľov na referencie alebo či daný produkt dokáže vyriešiť ich konkrétny problém. Ak spoločnosť vyvíja appku, pozrite si jej popularitu na app stores.

3. Investori: Ak je výrobok žiadaný na trhu a tím maká na 100%, potom bude spoločnosť priťahovať špičkových investorov. Najlepší investori sú buď extrémne úspešní so svojimi predchádzajúcimi investíciami alebo boli súčasťou rôznych spoločností (v rannej fáze), ktoré dosiahli pozoruhodné výsledky.

 

 

Príjmanie nových zamestnancov z perspektívy startupu:

Vo všeobecnosti každý startup vo svojich začiatkoch najíma nových ľudí. Väčšina z nich je však pri výbere zamestnancov opatrná, pretože si nemôžu dovoliť strácať priveľa času s náborom zamestnancov. V Sillicon Valley sa často riadia heslom, “Zamestnancov najímaj pomaly, ale vyhadzuj rýchlo“. V neskorších fázach však už ide skôr o získanie nových spokojných zákazníkov/používateľov. 

 

Spôsoby, ako sa uchádzať o prácu v startupe:

Je veľmi dôležité nájsť spoločnosť, v ktorej sa budete cítiť spokojný a budete milovať svoju prácu, aby vás aj v ťažkých časoch práve chuť a nadšenie posúvala vpred.

Najjednoduchším spôsobom ako sa dostať k práci v startupe je pravdepodobne oslovenie známeho, ktorý tam už pracuje. Ak však nikoho takého nepoznáte, pomôcť vám môže sociálna sieť LikendIn, kde môžete nájsť kontakty na kopec zaujímavých ľudí.

Ďalším nekonvenčným spôsobom je zaslanie e-mailu priamo zakladateľovi startupu. Tu však treba dbať na to, aby ste vyzdvihli vaše schopnosti a hodnotu, ktorú môžete do spoločnosti priniesť. Snažte sa byť čo najkonkrétnejší a najobjektívnejší. Ak napríklad napíšete “Som človek, ktorý má rád nové výzvy a dokáže tvrdo pracovať“ urobíte chybu, pretože neposkytnete žiadne užitočné a konkrekténe informácie. A k však napíšete “V minulosti som viedol marketingovú kampaň, po ktorej tržby našej spoločnosti vzrástli v prvom polroku o 40%, čo predstavovalo 1 milión eur“ dokážete, že máte za sebou praktické skúsenosti a tým môžete byť veľkým prínosom pre danú spoločnosť.

Pracovať v počiatočných fázach startupu je určite zaujímavé a môže vám priniesť kopec skúseností. Nájsť ten správny startup by však mal byť len prvý a nie posledný krok vašej práce.

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM... STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!

 

zdroj: qz.com

Pridať komentár (0)