Čomu nás môže naučiť vstá­va­nie o 4:30 počas 21 dní?

Mirka Čěchová / 19. septembra 2014 / Lifehacking

Čomu nás môže naučiť vstá­va­nie o 4:30 počas 21 dní? Túto otáz­ku si polo­žil Fili­pe Cas­tro Matos – digi­tál­ny obchod­ník a pod­ni­ka­teľ. V súčas­nej dobe pra­cu­je v Star­tup Lis­boa.

 

2. apríla sa rozhodol prekonať novú výzvu. Napriek tomu, že je zvyknutý vstávať každý deň o 6:00, rozhodol sa vyskúšať, kam až je možné posunúť svoje hranice. Povedal si, že skúsi vstávať o 4:30 a výzvu nazval #21earlydays. O tento svoj nápad a svoje pokroky sa podelil s celým svetom.

 Prečo práve 21 dní? Stará myšlienka Dr. Maxwella Maltza hovorí, že je potrebných 21 dní pre vytvorenie nového zvyku (nie nutne pre akýkoľvek zvyk, ale pre väčšinu áno). Okrem toho chcel mať reálny merateľný cieľ. Podľa Felipeho, keď chceme niečo dosiahnuť alebo zmeniť, je vždy potrebné stanoviť si jasný cieľ, pretože iba takto budeme vedieť, či sme uspeli alebo zlyhali.

 

 

Hlavným cieľom v tejto výzve je zvyšovanie produktivity a vyťaženie maxima zo svojho času. Hľadal spôsob, ako zlepšiť svoju prácu a svoj život. Premyslel detaily a prijal opatrenia, ktoré mu môžu pomôcť v dosiahnutí svojho cieľa.

 Felipe je ranné vtáča, jeho cieľom teda bolo získať ráno viac času a zistiť, či sa tým zvýši aj jeho produktivita. Čo sa z toho naučil? Hlavne:

        1. Ak chcete niečo vo svojom živote zmeniť, je vždy lepšie, pokiaľ máte pri tom podporu.

Bude to podpora, kto vás udrží na správnej ceste, keď máte chuť všetko vzdať. V jeho prípade to boli priatelia a známi, s ktorými sa o svoju výzvu podelil na Facebooku. Vedel, že to bude potrebovať, pretože keby nikto nevedel o čo sa snaží, nikto by ho nepodržal pred zlyhaním.

 Keď budete svoju snahu zdieľať, ľudia sa vás budú pýtať, ako sa vám darí bez toho, či s tým súhlasia alebo nie. Pomôže to tiež vnútorne. Keď bude vaše okolie vedieť o vašej výzve, nebude také jednoduché vzdať sa a ukázať tak svoju slabosť. Keby sa mu to nepodarilo, nesklamal by nikoho. Keby však vo výsledku inšpiroval len jednu osobu, nemohol sa kvôli nej len tak jednoducho vzdať.

 

        2. Ľudia sa zaujímajú o rôzne veci

Vstávať takto skoro rozhodne nie je bežná vec, preto bol o jeho príspevky veľmi veľký záujem. Ľudia sa na neho zamerali a dávali mu mnoho otázok. Vyjadrovali sa hlavne v zmysle, že oni sami by to určite nedali, bolo by to pre nich nemožné. Viedol hlboké rozhovory, aj pretože jeho príspevkami sa nemohol zavďačiť všetkým. Pomohlo mu to premýšľať o mnohých veciach a časť tohto príspevku je tiež výsledkom týchto rozhovorov.

 

       3. Ľudia nechcú vstávať skôr, pretože si myslia, že by sa menej vyspali

Väčšina otázok ľudí z jeho okolia sa týkala času, kedy chodí spať. Prekvapilo ho, že množstvo ľudí, ktorí sa ho pýtali na čas spánku, spávalo menej ako on sám. Pristihol sa tiež, že počas výzvy začal spávať ešte viac ako predtým!

 Všetko mal veľmi dobre naplánované. Vedel veľmi dobre o nárokoch svojho tela a keďže zmenil dobu vstávania, musel upraviť aj čas odchodu na spánok. Je to jednoduché. V týždni zvyčajne spával 6 – 7 hodín denne, čo sa snažil dodržiavať aj počas tejto výzvy. Takže keď bolo 21:30 alebo 22:00, bol čas ísť do postele.

 

        4. Odstráňte prekážky na ceste

Ľudia mu hovorili, že pre nich by to bolo nemožné. Áno, existuje niekoľko situácii, ktoré môžu dosiahnutie cieľa sťažiť, ale mnohí ľudia jednoducho nechcú robiť nič navyše pre zlepšenie svojich životov.

 Spoločnosť je všeobecne lenivá a mnoho ľudí proste ide s davom. Felipeho život spĺňa niekoľko predpokladov: je bezdetný, nezadaný a má plnú kontrolu nad svojou každodennou rutinou. Ale mnoho týchto vecí má preto, že si sám takúto situáciu vytvoril. Keď žil s rodičmi, situácia bola ešte ťažšia, pretože sa musel prispôsobiť kontextu rodinného prostredia. Túto výzvu začal aj preto, lebo mnoho prekážok na ceste už odstránil.

 Premýšľanie o všetkom, čo vám bráni v dosiahnutí cieľa, vás skutočne zastaví a cieľ nikdy nedosiahnete. Vzťahuje sa to na všetko od chodenia do posilňovne, cez odvykanie od fajčenia až po zdravšie stravovanie. Odstránenie prekážok uľahčí dosiahnutie konečného cieľa. Vedel, čo potrebuje - úplnú nezávislosť vo svojom živote (nielen v pracovnom čase, ale aj v čase, kedy ide spať) a schopnosť pracovať kedykoľvek a kdekoľvek. Toto všetko mal.

 Zvyčajne pracuje v startupoch, čo znamená, že má obrovskú flexibilitu vo svojom čase a to je dôvod, prečo mohol pracovať od 4:30 ráno. Táto flexibilita umožňuje, aby sa vrátil domov skôr. Okrem toho, nikto nie je na ňom závislý a on nie je závislý na nikom. Aj napriek spolužitiu s ďalšími 7 ľuďmi v spoločnej domácnosti si vedel zabezpečiť dobrý spánok v tak skorých hodinách.

 

        5. Fyzická kondícia veľmi pomáha

Čo sa týka spánku, je skutočne šťastný muž. Večer rýchlo zaspí (v priemere do 5 minút), v noci sa nebudí a dobre sa mu vstáva (keď zazvoní budík, vstáva okamžite z postele). Je to samozrejme dôsledkom jeho životného štýlu: rád sa dobre naje, každý deň športuje a nemá veľké a trvalé starosti v živote.

 Existuje veľa ľudí, ktorí by mohli zlepšiť svoj spánok. Je to vždy o zmene maličkostí. Po niekoľkých týždňoch či mesiacoch môžete aj vy pocítiť vplyv všetkých tých malých zmien. Felipe pochopil, ako sa jeho telo v priebehu rokov chová a čo by mohol zlepšiť.

   

        6. Zabudnite na snooze!

Snooze používa len veľmi zriedka a aj vďaka tejto výzve sa presvedčil o jeho zbytočnosti. Podľa Felipeho je snooze jedným z najhorších vynálezov všetkých čias, a ľuďom rozhodne v ničom nepomáha.

 Ak sa potrebujete zobudiť v určitú hodinu, neodkladajte to kvôli desiatim minútam. Jednoduché presunutie budíka ovplyvní celý váš deň – štúdie dokazujú, že po 10-minútovom spánku budete ešte viac unavení a ľudia, ktorí odkladajú vstanie z postele sú náchylnejší odkladať aj ostatné veci.

 

       7. Mám rád spánok, ale moje telo potrebuje len určitý počet hodín spánku

Felipe sa rád vyspí, no vďaka tomu, že mu stačí spať 6 - 7 hodín, ráno sa zbytočne neváľa v posteli ale radšej vstane a robí zaujímavejšie veci. Po smrti vraj bude mať spánku viac než dosť.

           

       8. Dlhšia pracovná doba

Tým, že začal vstávať o 4:30 ráno, získal ďalšie 2 hodiny práce denne. Ako? Ako som už povedala, Felipe je ranné vtáča a po 18:00 už nerobí nič dôležité. S touto výzvou teda vzal 2 neproduktívne hodiny z noci, ktoré trávil pri laptope a získal 2 hodiny ráno, kedy mu ide práca lepšie. Má odpočinutú myseľ a 2 hodiny v úplnom tichu, zatiaľ čo zvyšok sveta ešte spí, sú extrémne silné a robia zázraky.

 

      9. Správy odstrániť z cesty

V priebehu týchto 2 hodín obvykle odpovedá na e-maily a správy a plánuje zvyšok svojho dňa. Mať prázdny inbox už o 6:30 ráno je skvelé, no najlepšie je, že nemá na svoje e-maily a správy okamžitú odpoveď.

 Zvlášť Facebook je skutočný zabijak produktivity. Ľahko sa vám môže stať, že zabijete celý deň chatovaním a po druhé zistíte, že väčšina ľudí vôbec nepotrebuje urgentnú odpoveď a nevadí im, ak dostanú odpoveď na svoju otázku až na druhý deň.

     

     10. Viac času na posilňovňu

Už pred touto #21earlydays výzvou chodil do posilňovne, no odkedy vstáva o 4:30, začal cvičiť častejšie. Predtým bol rád, keď si našiel čas na posilňovňu 3x do týždňa, teraz chodí aj štyrikrát či päťkrát. Verí, že keď sa zobudí skôr, nejde do posilňovne taký unavený a keď už tam ide, má 2 hodiny odpracované. Toto pomáha najmä v dňoch, kedy si myslíte, že nemáte na cvičenie čas.

   

     11. Nový pohľad na svet

Vstávanie tak skoro ráno mu umožnilo vidieť okolo seba detaily, ktoré nikdy predtým nevidel. Zabehať si pri východe slnka, alebo preskúmať nové miesta v Lisabone počas nečakane voľných hodín bolo s „normálnym režimom“ nemožné.

 

     12. Musíte mať pevnú vôľu

Pokiaľ nemáte pevnú vôľu vy, nebude ju mať za vás nikto iný. Je veľmi pravdepodobné, že by ste to vzdali. V opačnom prípade, ak pevnú vôľu máte, nikto vás vo vašej snahe nezastaví.

 

 

Zdroj: BI

Pridať komentár (0)