Coworking na Slovensku je charita

Jakub Jablonický / 7. júla 2016 / Business

Pravá coworkingová atmosféra je založená na dôvere medzi členmi a nie na maximalizácii zisku. No je možné aby bol takýto model dlhodobo udržateľný a zaujímavý pre investorov?

Nie je tajomstvom, že coworkingy na Slovensku svojim majiteľom neprinášajú astronomické zisky. Pred niekoľkými mesiacmi sme si na diskusiu pozvali najväčších slovenských startupových hráčov. (Pozri video TU). Ako hovoril Peter Gabriš z The Spot: „Slovo biznis by som vôbec nepoužíval. Je to skôr o tom, ako pokryjeme náklady, ktoré sú s tým spojené.“

Samozrejme, keď hovoríme o zisku, treba brať do úvahy aj menej hmatateľné faktory ako budovanie komunity a akýsi sociálny aspekt podnikania. Z tohto pohľadu sú slovenské coworkingy u nás priekopníkmi a zakladatelia musia byť okrem vidiny zárobkov hnaní aj dobrým pocitom z pomoci začínajúcim podnikateľom a freelancerom. Peter Gabriš potvrdzuje: „Robím to preto, lebo verím v ten klaster. Je tam veľa firiem pri ktorých sme stáli úplne na začiatku a dnes sú z nich fungujúce startupy. To je niečo, čo sa nedá vyjadriť v peniazoch.“

collage3

foto: gauchocollective.com

Môžeme teda coworking vnímať ako niečo, čo v sebe skĺbilo klasický biznis a tretí sektor. No aj v rámci tejto definície sa dá hýbať rôznymi smermi. Coworking môžu majitelia poňať ako doplnkovú službu ku klasickým office spaceom – napríklad poskytovaním hotdeskov pre väčšie spoločnosti, ako to spravili aj v HUB Bratislava. Alebo sa dá vydať klasickou cestou spojenou s organizáciou pravidelných eventov a podporou networkingu medzi začínajúcimi podnikateľmi.

Záujem o tento typ služby určite nechýba, no aj napriek tomu je podľa najaktuálnejších údajov z Global Coworking Survey iba 40% coworkingov na svete ziskových. Je teda očividné, že pre členov coworkingov je to výhodnejšie ako pre prevádzkovateľov. Tento fakt je podčiarknutý aj tým, že 74% všetkých prevádzkovateľov sa, okrem svojich povinností v coworkingu, venuje aj druhému zamestnaniu.

6539580-3x2-700x467

foto: abc.net.au

No znova treba pripomenúť rozdiel medzi klasickým ziskom a nepriamymi výhodami, ktoré z prevádzkovania takéhoto space-u plynú. Dobrý coworking je vybudovaný na to, aby bol výhodný pre svojich členov. Vďaka kolaboratívnej atmosfére si členovia môžu vybudovať alebo rozšíriť svoje vedomosti, nájsť nové príležitosti na spoluprácu a vybudovať profesionálne kontakty. 40% členov na celom svete tvrdí, že sa im vďaka coworkingu zvýšili príjmy. Najmä v menších coworkingoch dokážu majitelia zužitkovať kontakty na ľudí, ktorí u nich dosiahli nejaký úspech, aj vo svojich aktivitách mimo coworkingu.

Na Slovensku sú coworkingy priekopníkmi, no vo svete sa hranica medzi starými a novými praktikami zužuje. Veľké korporácie začínajú tieto koncepty vnímať čoraz menej ako open space s nejakými stoličkami a ľuďmi, ktorí si „nedokážu zohnať reálny job“ a viac ako výhodnú investíciu. Je to vidieť aj na množstve peňazí, ktoré boli coworkingy v krajinách ako USA, Francúzsko alebo Singapur schopné vyraisovať.

WeWork-Labs-in-New-York-City

foto: e27.co

Asi najznámejšia americká coworkingová frančíza, WeWork, naraisovala 788,9 milióna USD. Spolu má 39 coworkingov v 16 rôznych mestách, ktoré majú spolu viac ako 3 milióny m2. Celková hodnota spoločnosti sa odhaduje na 10 miliárd USD.

WeWork je ale superstár a jeho čísla nie sú veľmi reprezentatívne. Pri ďalších úspešných coworkingoch v USA sa naraisované sumy pohybovali skôr medzi 10 – 20 miliónmi USD. V Európe je to ešte menej, okolo 1 milióna EUR pre najúspešnejšie projekty vo Francúzsku a Taliansku. Tieto čísla určite indikujú, že hnutie coworkingu sa blíži ku dospelosti. A vďačí za to najmä zápalu a oddanosti nadšencov, ktorí stáli pri vzniku tohto fenoménu a ktorí v ňom videli viac ako iba stroj na peniaze.

AAEAAQAAAAAAAAKkAAAAJGI3NTNlMjFhLTE3OWUtNDdjMy05YTVlLTI0ZTA0NDEzOTI3Mg

foto: licdn.com

Slovenské coworkingy o takomto venture kapitále môžu zatiaľ iba snívať. Sharing ekonomika je u nás iba v plienkach a ešte pár rokov potrvá, kým ju ako spoločnosť úplne akceptujeme aj mimo Uberu a Airbnb. No na druhej strane to dáva priestor vytvoreniu autentických a unikátnych kultúr, ktoré nemusia robiť kompromisy diktované veľkými investormi. Nejde to tak rýchlo a v takej veľkosti, ako by veľký kapitál umožňoval, no vidíme, že aj napriek tomu sa počet a kvalita coworkingov na Slovensku zvyšuje.

Tvrdá práca coworkingových komunít na Slovensku a vo svete dokazuje, že tento fenomén nie je ťahaný iba ľuďmi, ktorým sa nechce sedieť v office. Coworkingové centrá určujú pracovné trendy budúcnosti a investori si to začínajú uvedomovať. No kým si to uvedomia aj na Slovensku, prevádzka coworkingových centier zostane aj naďalej niečím, čo sa veľmi podobá charite.

zdroj titulnej fotografie: squarespace.com

Pridať komentár (0)