Dôvod, prečo by si nikdy nemal najímať produktového manažéra

Filip Mosnár / 2. apríla 2016 / Business

David Cancel je CEO spoločnosti Drift, v minulosti CPO(Chief Performance Officer) Hubspotu, founder piatich rôznych startupov a zároveň človek, ktorý nikdy nenajíma produktového manažéra. Prečo je tomu tak? Nie je snáď produkťák nevyhnutnou súčasťou startupového tímu?

Je produktový manažér potrebný? Vo svete startupov je to v dnešnej dobe jedna z najčastejšie spomínaných tém. Základný úvod do náplne práce produktového manažéra sme prediskutovali s manažérmi zo Sygicu aj z Esetu. Ak si náhodou zmeškal event, nezúfaj, môžeš si ho pozrieť TU. Obaja majú na starosti svetové produkty a okolo nich stále kopec práce. Čo na to všetko ale David?
1200px-product-management

foto: inteligentpeople.co.uk

V dobe, kedy prišiel David prvýkrát do kontaktu s technológiami a startupmi, boli najcennejším, čo mohol človek, okrem aktíva ponúknuť, skúsenosti. V tej dobe boli úplne najžiadanejšími biznis skills, s tým, že product manažment bol na konci rebríčka v mnohých organizáciach. Skoro každý produkťák chcel skončiť vo svojej práci a radšej získať titul z biznis odvetvia. Dnes už nastáva rovnováha.

Asi si nikdy na Product Hunte nevidel, že by mal startup biznis-orientovaných co-founderov. Dnes už nie je biznis hlavnou črtou, ktorá odlíši spoločnosť. Je ňou dizajn, či produkt. Nová filozofia spôsobila, že biznis skúsenosti vyšli z módy, vďaka čomu chce byť mnoho ľudí produktovými manažérmi. Čo ale hľadať, keď najímaš produkťáka? Toto je otázka, s ktorou sa David stretáva najčastejšie, preto sa rozhodol uverejniť svoj proces hiringu.

Snímka obrazovky 2016-03-29 o 9.02.04

foto: lightpointsecurity.com

Skúsenosti nie sú prvoradé

„Snažím sa, aby som nikdy nenajal niekoho, kto už v minulosti bol produktovým manažérom.“ Tak toto môže pôsobiť trochu kontraproduktívne. Ale David má vysvetlenie pre tento postoj: „Skúsenosti málokedy zavážia. Nikdy som nevidel spojitosť medzi skúsenosťami a úspechom v budúcnosti, keďže tech odvetvie je to, ktoré sa mení najrýchlejšie.“ Pre ľudí ako David je cennejší taký človek, ktorý je pripravený učiť sa a prispôsobiť, ako ten, ktorý prináša skúsenosti.

Podstata práce je v každej firme veľmi rozdielna

Pre každú spoločnosť je produktový manažér unikátna pozícia. Keď sa spýtaš piatich produkťákov, z piatich odlišných firiem, dostaneš päť rozdielnych definícii. Jeden reportuje produktovému riaditeľovi, ďalší CTO(technickému riaditeľovi), niektorí reportujú priamo pre CEO – najmä v malých spoločnostiach. Toto je problém s produktovými manažérmi, nikomu nie je jasné, čo vlastne sú, nevedia to dokonca ani oni.

„Tajnou špeciálnou prísadou spoločnosti je produkt,“ hovorí David. Väčšina moderných spoločností, rovnako ako aj Davidove spoločnosti, sú zamerané na produkt. Keď tvoríš svoj produkt, potrebuješ mať okolo seba tím ľudí s rovnakou DNA, ako máš ty. Potrebuješ, aby ste všetci rozmýšľali a išli jedným smerom.

product manager

foto: generalassemb.ly

Preto, aj keď nájdeš externého PM, ktorý je skúsený, môžeš naraziť na prekážku. Všetky tie veci, ktoré sa naučil, budeš asi chcieť zmeniť, lebo nemá rovnakú DNA ako tvoj tím. „Vždy som sa zamýšľal nad tým, čo je vlastne našou tajnou prísadou, naším produktom a v čom potrebujem pomoc. Potom som podľa toho najímal ľudí, najmä HR, Sales a Finance. To sú miesta, kde som potreboval pomoc od externistu“ David má pripravený hit list vecí, ktoré by ťa mali zaujímať, keď budeš do tímu hľadať produkťáka.

hipster-millennials-660x370

foto: smallbiztrends.com

Je závislý na produkte?

Je Product Hunt jedna z prvých stránok, na ktoré ráno klikne? Je prvý, kto sa hrá s novým produktom? Vie o produkte viac ako ty? Chodí za tebou s produktom, o ktorom si ešte ani nepočul? Je super, keď uchádzač na pohovore vyberie svoj smartphone, aby ti ukázal všetky nové appky a produkty, ktoré si teraz skúša a ktoré testuje. Nie je také ťažké uhádnuť, či je niekto fakt závislý na produkte, alebo to iba hrá.

Zaujíma sa?

To sú ľudia, akých by si mal brať. Tí čo iba pritakávajú a odpovedajú ti na pohovore na všetko áno, sú pre teba nezaujímaví. Ten čo sa pýta, zisťuje, zaujíma sa, je ten, ktorého v tíme potrebuješ.

Ako by zlepšil existujúci produkt?

Aké má nápady? Čo by zmenil? Vyber na mieste produkt a spýtaj sa ho, ako ho využíva, čo by zmenil a v čom potrebuje produkt inovácie.

Ako vyzerá jeho každodenná práca?

Zisti, ako vyzerá jeho práca, či používa Trello, Evernote alebo ProPad. Najlepší produktoví manažéri vždy skúšajú nové veci a snažia sa nájsť možnosť inovácie.

Má mindset orientovaný na zákazníkov?

Prácou PM je, aby rozumel zákazníkovi lepšie, ako ktokoľvek iný. Mal by so zákazníkmi komunikovať ešte viac ako supporťák, musí pre nich žiť. Sú to práve produktový manažéri, kto vývojárom povie, čo zákazníci potrebujú, ako sa k nim čo najviac priblížiť.

hipster-millennial-phone

foto: thenextweb.com

Nezabudni, že na dvoch veciach vôbec nezáleží: Technická zdatnosť produktového manažéra a prehnané zameriavanie na štatistiky, čísla a excelovské tabuľky. Potrebuješ mať človeka, ktorý je orientovaný na zákazníkov.

Najdôležitejšie: Ak je tvoja tajná prísada produkt, nájdi si produkťáka, ktorého môžeš formovať a pomôcť mu rásť, tak ako to ty a tvoj produkt potrebujete. Nájdi si produkťáka, ktorý nie je iba zamestnancom na pozícii, ktorá sa takto volá, ale je všetkým tým, ako ho David vyššie charakterizoval.

YUCCIE_2-991x470

foto: mattlumine.com

zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: bluenationreview.com

Pridať komentár (0)