„Druhé Vianoce“ pre reťazce skončili, tržby majú horšie ako minulý rok. Uvoľnite pravidlá, vyzývajú štát

  • Tesne pred vypuknutím epidémie na Slovensku tržby obchodníkov výrazne stúpli, teraz však idú do mínusu
  • Obchodníci by privítali, keby mohlo do predajne vstúpiť viac zákazníkov naraz
09042020_Dochodcovia_nakupy_004695625
FOTO: TASR/Roman Hanc
  • Tesne pred vypuknutím epidémie na Slovensku tržby obchodníkov výrazne stúpli, teraz však idú do mínusu
  • Obchodníci by privítali, keby mohlo do predajne vstúpiť viac zákazníkov naraz

Ešte začiatkom marca mali obchody s potravinami druhé Vianoce. Viacerí ľudia sa zásobovali potravinami na dlhé obdobia dopredu a obchody nestíhali dovážať a rozvážať tovar.

Neprešli ani dva mesiace a všetko je inak. Kým ešte do polovice apríla tržby obchodníkov rástli až o 11,2 percenta, v apríli sa karta obrátila a tržby klesli v porovnaní s minulým rokom o 1,3 percenta.

Podľa údajov spoločnosti Nielsen, ktoré zahŕňajú už aj dáta za apríl (4 kalendárne týždne), v porovnaní s minulým rokom dosiahol nárast tržieb vybraných predajcov potravín a drogérie v období od začiatku roka do polovice apríla 2020 v priemere 5,9 %.

Mierne sa zvýšil v období od marca do polovice apríla 2020, keď sa priemerný rast tržieb týchto predajcov zvýšil o 11,2 %. V apríli však došlo k obratu, keď ich tržby medziročne klesli v priemere o -1,3 %.

Marec: chaos a plné košíky

V marci vzali Slováci obchody útokom, viacerí z nich trochu bojovali so zásobovaním. „Vytvorili sme si nejakú rezervu, ale nestačilo to ani zďaleka. Niektoré dni bolo úplne vypredané, lebo niektorí ľudia to brali veľmi vážne. Nevedeli, ako sa to vyvinie a či neprestane fungovať zásobovanie a už sa upokojili a vrátili do normálnych dimenzií,“ povedal v podcaste pre Startitup.sk riaditeľ siete Yeme Peter Varmuža.

Tržby obchodníkov s potravinárskym a drogistickým tovarom v danom období súviseli s viacerými okolnosťami. Po vypuknutí pandémie sa ľudia prirodzene predzásobovali najmä trvanlivými potravinami, hygienickými a dezinfekčnými prostriedkami, v dôsledku čoho tržby stúpli. Neskôr, po uzatvorení reštaurácií, si nákupom potravín navyše zabezpečovali aj stravovanie,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).

Zároveň dodáva, že v tomto období rapídne stúpol aj podiel bezhotovostných platieb. To podľa predsedu SAMO skresľuje štatistiky bánk, ktoré vyhodnocujú tržby obchodov len na základe platieb kartou svojich klientov.

zdroj: TASR/Ján Krošlák

Apríl: Opatrenia a pokles tržieb

Už v polovici apríla sme ako zákazníci prišli na to, že žiadne veľké výpadky v zásobovaní nehrozia a tak sme začali nakupovať menej. Reťazce to okamžite pocítili aj kvôli tomu, že musia dodržiavať nariadenia hlavného hygienika.

„Určitý vplyv malo aj to, že zákazníci sa dostatočne predzásobili v marci, takže neskôr čerpali z týchto zásob a nakupovali menej a iba základné tovary. Na tržby však mali omnoho zásadnejší vplyv regulácie vydané hlavným hygienikom ÚVZ SR,“ hovorí M. Krajčovič.

Vymedzením nákupných hodín pre dôchodcov, obmedzením počtu zákazníkov v predajni (1 zákazník na 25 m2), zatvorenými nákupnými centrami alebo povinne uzavretými predajňami počas nedieľ došlo totiž podľa Krajčoviča k výraznému úbytku množstva obslúžených zákazníkov oproti bežnému stavu.

K výraznému zmierneniu rastu tržieb obchodníkov prispela navyše aj zmena nákupného správania zákazníkov, ktorí sa začali zameriavať hlavne na nákup tovarov s nižšou pridanou hodnotou, pričom výrazne obmedzili nákup zvyšných tovarov.

zdroj: FOTO TASR - Lukáš Grinaj

Uvoľnite nám pravidlá, žiadajú obchodníci

V tejto súvislosti sa obchodníci združení v SAMO už obrátili na príslušné štátne orgány so žiadosťou o zmiernenie niektorých regulácií. Ide napríklad o zmeny týkajúce sa nákupných hodín pre dôchodcov alebo zníženie limitu m2 na zákazníka na štandardnú úroveň platnú v európskych krajinách s porovnateľne priaznivými výsledkami vo vývoji pandémie koronavírusu ako má Slovensko.

Na hospodárske výsledky obchodníkov majú negatívny vplyv aj výrazne vyššie náklady súvisiace s dodržiavaním uvedených regulácií a sprísnených hygienických štandardov.

„Tento stav je pre obchodníkov dlhodobo neudržateľný. Ak nedôjde k zmenám, ktoré umožnia v rýchlom čase sprístupniť obchody vyššiemu počtu zákazníkov, obchodníci budú nútení pristúpiť k optimalizácii svojich nákladov,“ upozorňuje M. Krajčovič. To môže mať negatívny dopad tak na hospodárenie dodávateľov, zamestnanosť v obchode, či sociálnu situáciu spotrebiteľov na Slovensku.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá